Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Låter ju vettigt att göra som Nova säjer. Ring dv o förklara då kanske ni slipper betala deras faktura.

Har varit helt däckad av hosta o idag magsjuka. Blir lite ofrivillig vila för henne. Hoppas jag är frisk snart för på fredag ska vi till Globen. En kompis till oss ska vara med o hoppa. :laugh:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

De har ringt DV och bestridit fakturan. Jordbruksverket är inkopplat och det verkar som om de vill göra en utredning då det troligen inte är första fallet med just denne vetten. Tragiskt.
Hästen bättre idag iaf, febern går ner men hon ska står för observation tills på fredag.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ok. Nova..där ser man. Olustigt när dom faller ur och så fort när det tar så lång tid att reparera. Har ju också haft ett fullblod så I know..Min sommar med henne var väldigt regnig och hon klarade inte att gå på bete men innan jag insåg det hann hon tappa en del. ( Blev nog mycket protein i det blöta gräset så det liksom snarare rann rakt igenom+lite kyla av regnet .) Hon kan dock gå på bete nu då hon är fölsto.

Tessa, då hoppas vi verklogen att din vän får upprättelse:)!

*kl* Ute på pannlampstur igår med dottern. Var riktigt mysigt:D!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Käraste Lilla Connemara!;) Oroa dig inte så mycket utan rid precis som vanligt i skogen! Hästar är inte dumma i huvudet, tvärtom lite för smarta ibland o din fina ponny är ju en av de smarta! Han räknar snart ut vilka regler som gäller på banan o ute. I skogen har ni trevligt o tränar kondis, han får gå i vilken galopp han finner bäst för tillfället. På banan bestämmer du.:banana:

Du är väl för gullig! :love: Jag tackar så mycket för all info jag fick i denna tråden av er allihopa :bump:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Låter ju vettigt att göra som Nova säjer. Ring dv o förklara då kanske ni slipper betala deras faktura.

Har varit helt däckad av hosta o idag magsjuka. Blir lite ofrivillig vila för henne. Hoppas jag är frisk snart för på fredag ska vi till Globen. En kompis till oss ska vara med o hoppa. :laugh:

GAAAH magsjuka!:eek::crazy: Hatar magsjuka, så stackars dig. Hoppas du är bättre snart så din resa kan genomföras. Är det Agria finalen eller vad den nu heter som kompisen ska rida?
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Nej det är inte Agriafinalen. Finns en annan cup som också går torsdag o fredag. Är ganska tufft. 12 ryttare på torsdag o bara 6 får rida på de riktiga tävlingarna på fredag.:crazy:
Hoppas verkligen hon tar sig vidare. Kvalade genom att bli tvåa i riksmästerskapen i somras.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Åh vad roligt med en 06 tråd:) Jag är ny här så Hej Hej:).

Detta är min 5 - åriga valack efter Santa Cruz - Beach Boy. Håller på att skola om honom till dressyrhäst, han ligger ungefär som en 4 - åring i utbildningen.


32814317.jpg


32814318.jpg


kram
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hej och välkommen!!!

Vilken fin häst du har, tycker faktiskt att han påminner lite om min.:)
Samma fina utryck..

kvalitn2010011.jpg



Skriv gärna mer om vad du har för planer för din häst.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Kul med en ny häst i tråden. Vad har han gjort innan eftersom du ska skola om honom?

Happy; har du fått hjälp att läsa journalerna? Hoppas att allt löser sig med honom.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Tack så mycket:)

Han fick hoppdiplom som 3-åring, hoppar som en gud! Han gick några tävlingar som unghäst. Men han har lite fula kotor men inga pålagringar eller så och sen början till kot broskförbening, han är röntgad och igenom kollad. Hoppning blir för påfrestande eftersom det sitter i frambenen på honom men vet var säker på att med sulor fram och rätt ridning så skulle han hålla som dressyrhäst. Jag var med när han röntgades och när uppfödaren (känner henne) fick reda på det där med frambenen och då hade jag inte en tanke på att köpa honom. Men sen frågade hon om jag var intresserad och jag fick honom väldigt väldigt billigt, så jag gjorde en chansning och köpte honom. Jag red honom som 4 - åring och redan då märkte man att något var galet för han tog så korta steg och blev lite trippig nästan. Så det var ju en rejäl chansning som sagt.

Har haft honom nu i 3 ½ månad och har inte haft några problem alls, jag är väldigt noga med att linda när han jobbas osv. Allt för att han ska få så mycket stöd som möjligt. Han är inte alls så där trippig och kort längre utan nu tar han för sig och sträcker ut steget och höjer frambenen. Jätte skillnad.

Fokuset ligger ju på att få honom gå i rätt form, få med bakdelen ordentligt och våga ta för sig. Kunna söka sig neråt och framåt. Mycket basic! Korrekta skänkelvikningar, att sluta hänga i tygeln och små grejs. Eller som den enkla saken att inte dra upp huvudet i halterna eller när han vill komma undan, sånt som gör mig galen. Värsta jag vet, hästar som slår upp huvudet!

Men håller han som planerat osv så ska det så så småning om bli en tävlingshäst. Små små steg i taget:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag har inte fått journalen hemskickad än.
Tar lite dag för dag. Han äter Metacam i några dagar till och har faktiskt varit precis som vanligt nu i veckan här.
Det är klart man funderar lite men jag försöker att tänka positivt och fokuserar på återbesöket den 16 december. Tror att jag får lite mer svar då beroende på hur han svarat på behandlingen.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jätte fin häst!:love: jag hade en santa Cruz för inridning som tyvärr blev sjuk o fick avlivas men han var underbar i temperamentet o så fin!

Hovbrosk förbening är ju vanligare att man hittar nuförtiden o de flesta som har det brukar ju hålla bra iaf. Kanske det finns nåt tillskott som kan hjälpa till? Kolla med din veterinär vad h*n tycker.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hoppas allt går bra med din häst.
Du verkar ha en vettig plan och inte skynda fram. :D Vet man om problemen och rättar sig efter dem går det säkert bra.
Lycka till.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Åh tack:love:

Jag ska börja ge honom cortaflex, lite förbyggande sådär:). Och sen är jag noga med vad han äter osv, han får extra b och e vitamin osv. Hoppas att han kommer hålla i alla fall:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vilken fining! Välkommen till tråden !

*kl* Fy attans vilket trökväder. Ger min lite vila då jag ska ner till släkten i helgen!
Litet filmklipp från i höstas, inge kul men filmaren är rätt rolig;)..Tror dottern var lite trött...
Syns rätt tydligt här, Loppans trippighet ffa i vänster varv..

http://youtu.be/6TyH6jI82CE
Är ju från slutet av ridpasset så hästen börjar nog bli lite trötter hon också..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vilken fining! Välkommen till tråden !

*kl* Fy attans vilket trökväder. Ger min lite vila då jag ska ner till släkten i helgen!
Litet filmklipp från i höstas, inge kul men filmaren är rätt rolig;)..Tror dottern var lite trött...
Syns rätt tydligt här, Loppans trippighet ffa i vänster varv..

http://youtu.be/6TyH6jI82CE
Är ju från slutet av ridpasset så hästen börjar nog bli lite trötter hon också..

fina ni är!!! :) och det var rätt kul att lyssna på filmaren ;)

trippigheten såg jag också främst i vänster varv, men tycker ändå ni ser så stabila ut! längtar tills jag får sätta igång min lilla, vi ligger väldigt mycket efter känns det som :p
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Var i Globen igår. Såg fin dressyr av 5 o 6 åringar. ;)
Fick dessutom se världsrekord i barbacka hoppning. Kom över 212. Och det såg lätt ut.
Trots allt kan Globen inte jämföras med Scandinavium när det gäller tävling, är mer show o inte så stora tävlingar.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

kl
Adventsfika i stallet idag med lussekatt, glögg och pepparkaka. Jättemysigt, men jag saknar ridningen...:cry:
Tror jag ska rida c-ponnyn i veckan :).
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Synd att vi inte bor närmare varandra för jag har mer att rida än jag hinner med...:crazy:

Hur verkar han för övrigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp