Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Igår tog mamma med sig 06:an och åkte till sin väninna för att rida ut en längre ritt. Det var första gången ute på nya vägar med nya hästar runt omkring sig. Hade gått jättebra med både hästar i hagar, kossor, bilar och gårdar :):love: Efter 2.5 timme var hon lagom trött ;)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

min har vilat idag, skrittades ut igår. Man känner att man börjar komma i semesterdvala redan nu. Vänder på dygnen redan. Alla hästar mumsar gräs o mår gott så man får inte så dåligt samvete av att mest bara låta dom vara. Får se om ridlusten kommer åter imorgon.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

*KL*

Red zorro en stund på ridbanan igår. Underbara häst! Red vår första galoppvolt, tack vare galopperna ute på banvallen så har han blivit mkt starkare och mer framåt :bow: Så han tog fattningarna ok.
Tjurade bara precis i början när jag hade hoppat upp och ville ut från banan men annars absolut inget.

Just nu vill jag bara rida heeeeela tiden. Var längesedan jag kände så här :love:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Haha, jag ska kämpa mot överlevnadsinstinkten då:D Och känna av när det är på g och testa driva på:eek:

Uteritt är planerad till imorgon eftermiddag/kväll :devil:
Uppdatering följer...

Hej igen,

Nu har jag varit ute på två längre uteritter. Och konstaterat att hackamoret ställer till det för oss:p

När han blir lite bus krumbuktar han halsen - och hackamoret gör det bara värre när jag då gjorde en förhållning och han blev förböjd och bockningarna var igång. Fast då tog jag galoppen på helt lång tygel i låg form men då for han iväg i rodeo än värre och då har jag inget i handen utan tar jag lite böjer sig halsen inåt frambenen. Så det var bara sitta med och gilla läget:D
Sen testade jag byta galopp och då om vartannat ställa halsen åt höger/vänster och på så vis hålla han sysselsatt. Vilket gick bra men då låg han på och ville öka så vi fick nog våra första snygga sidoförflyttningar i galopp:d:D

Mycket svettig häst står nu i hagen, och jag ska testa tränsbett nästa uteritt:laugh:

Men vill bara berätta vilket cooling jag har! Vi har ridit förbi gårdar med höfläktar och maskiner, hundar som rusar fram och skäller, kossor som springer och bockar längs med vägen man rider fram på. Han är med på allt:D Så skönt kunna slappna av när man rider:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Härligt med cool häst.
Varför rider du på hackamore? Om det inte finns någon speciell anledning så hade jag prövat ett vanligt tjockt tvådelat tränsbett, det funkar på min iaf.

Nu har min häst bockat extremt lite men vid de få gånger jag känner att det är pågång (galoppen blir MYCKET rundare) så har jag drivit på framåt och så vips har han glömt vad han tänkte göra...
Så jag har istort sett aldrig låtit det gå så långt som till bock.
Lycka till!

Kl
Idag har jag stängslat nytt bete så min pålle fick vila. Imorgon blir det pay`n jump...:bump:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja det märks när de är pågång, gärna vid samling och det blir lite jobbigt. Så jag tror det blir bra med ett tränsbett som inte knöker in halsen på honom som ett hackemore lätt gör.

Har kört med hackamore för att det är så smidigt och skönt vid uteritter, han kan ställa sig beta vid paus :D

Men sen vid dressyr har jag tyckt bett är ett föredra för fingertopp känslan :laugh:
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Till helgen hämtar jag hem min kuse från betet.;)
Längtar efter att få börja rida henne igen. Har varit borta i tre veckor till helgen.:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Herregud vad tiden går! Jag tyckte det var häromdagen du släppte henne på bete!!

Majken får vila några dagar nu, dels har jag fullt upp med trimning av Grå o imorgon åker jag till Falsterbo 2 dgr. Sätter igång igen på fredag.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Det låter ju helt underbart! Älskar den känslan, när man liksom inte kan få nog!!! :)

Härligt det är att läsa om Er alla! Inspirerad blir man med allt. Avel, säger som Nova, har det redan gått 3v. Det betyder att mina stått ytterligare tre veckor. Hoppas att deras MEGA långa vila ger utdelning. Imorgon är det iaf premiärdags igen, nu ska de igång :)

KL

En liten fråga till er som kan det här med avel. När man tittar på hingstar. När det står att de verkar i TAI och FEI, vad betyder det? Får man betäcka vilket sto som helst med vilken hingst? Kollas det aldrig upp?
Håna mig inte nu, kan inte alls detta men har en del vänner som betäckt och fattar nada om vad de pratar om...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

TAI= transporterad artificiell insimination, alltså transportsemin, hingsten finns på annan station och man tappar och skickar till det för stoet närmsta station.
FAI=Fryst artificiell insimination
AI= Artificiell insimination, då finns hingsten på samma station. Vissa hingster står bara på AI tex, ofta pga dålig kvalite´på sperman.

Man får nog betäcka med vilken hingst på vilket sto man vill i de flesta fall.
Men iom att halvblodsavel är relativt kostsamt så kanske man som uppfödare lite grann väljer viket sto man avlar på också, men jag har sett akribori-travare tex så man blir nog inte nekad, sedan kan man ifrågasätta syftet ibland..

*kl* Räknar dagar och hoppas på att få rida snart jag med..På måndag blir det åb och är då 5 veckor sedan jag var inne då hon blev halt..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vad härligt att komma upp på ryggen igen! :)
Jag har varit utan en vecka och får lite smått kli ifingrarna ;)



Idag var det uteritt själv med 06an. Andra gången vi testar, då första gången slutade i full galopp hemåt.. Visserligen kom vi förbi det där LIVSFARLIGA traktordäck till slut men en helspänd häst. Ingen lyckad debut....

Iallafall idag var det dags att ge sig på det igen! Valde en kort tur som hon gått rätt mycket, tog ca 30-40 min och hon skötte sig exemplariskt! Vi mötte på bärplockare mitt i skogen som var lite lagom läskigt men vilken häst. Idag tog hon allt med ro och kunde till o med trava massa och galoppera en bit:)

Lyckan är enorm just nu!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

kl
Idag har vi varit iväg på Pay`n jump.
Är supernöjd med min häst!
Red 60 och 70 cm, i första nollade vi och i 70 så petade vi ett hinder.
Är så glad för pållen taggade till och bjöd jättefint på hindrena, sen att han gnäggade efter stallkompisen samtidigt som han hoppade det är en annan "femma":D.

Ska ladda upp filmer... kommer senare.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

precis hemkoomen från Falsterbo. Dottern red Huntingen. Stora hinder både på hoppbanan och i terrängen. Hedda gick som ett spjut och bra tid hade de, då glömmer Sara bort att hoppa näst sista hindret utan svänger upp på sista istället. Så synd. Men insatsen var strålande.:d
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja, hästen heter ju Dream PURPLE Music, så då får man vara klädd i lila :D
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Men vad synd...
Hur som helst ska hon vara nöjd och stolt över sin prestation, felfri för övrigt då alltså?
Tänk att bara få tävla i Falsterbo, det är få förunnat...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Såg ju lekande lätt ut :D
Han ser lite stark ut dock på sina ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 652
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp