Numera enögd ettåring....

A

alma

Jag har en ettåring som skadade sitt öga i hagen i onsdags. Tyvärr så illa att vi fick plocka bort det högra ögat :cry:... Hon står fortfarande i helsingborg men mår bra och ska få komma hem i början av nästa vecka, det jag funderar på nu är om man ska tänka på något speciellt? Någon som har någon erfarenhet hur man kan hjälpa henne att anpassa sig till sitt "nya" liv.

Jag har tack och lov inga erfarenheter av ert missöde, men vill bringa lite ljusning i mörkret. :) Hingsten QE förlorade sitt ena öga som föl, eller iaf som mycket ung, och han har ju lyckats riktigt bra trots sitt handikapp. :idea: Visst kommer det att bli en jobbig tid och hon kommer nog att ha det ganska besvärligt med att vänja sig med att bara se på ett öga, men hon är så pass ung att det borde gå bra ändå. Jag håller tummarna att det inte tillstöter några ytterligare problem och att hon kan komma hem snart. :bow:

Vad var det som hände? :(

Vi vet inte exakt vad som hände.... Hon går på bete med en stoflock i blandade åldrar, allt från 3åringar till 20åriga ston med föl till sidan. Dessa har hon gått med i ca 1,5 månad vid lösdriften och allt har gått bra. Nu släpptes de på bete för några dagar sedan och fick rejäla utrymmen och så hander detta....
Hon hade en heltäckande flugmask på sig så vi vet i allafall att det inte är något föremål som kommit in. Troligen en spark eller att hon har gått omkull kanske. Vad får vi nog aldrig veta.... Imorgon skulle hon få komma hem om inget händer nu. Tyvärr så har hon en resa på 30mil att åka så det är tur att hon är transporvan!

Jag kanske ska se det som att det är ett tecken på att hon kommer bli RIKTIGT bra då istället!!! :p

Jag har själv haft en enögd unghäst och det var ingen skillnad på den jämfört med en med 2 ögon.

Enda nackdelen var att han gärna hoppade över dom vita banden runthagen.
Banden låg till slut på 160 cm med ström i.
Då hoppade han inte över längre.

Det finns elittravare hos Stig H Johansson som är enögda. Tidigare fanns det svårklasshoppare som var enögda, bl.a. Falconetti.

Numera får dock en internationell fälttävlanshäst inte vara enögd.
Men det fins ingen bestämmelse om en häst med 2 ögon som är blind på ena ögat. :confused:

I den dagliga hanteringen så är det lämpligt att börja med att leda hästen på den sida som den har ögat kvar.
Unghästar tenderar att glömma vad dom ska göra om dom inte ser det framför sej.
Men det går över om man övar tillräckligt ofta.

Och när det är dags för att rida så får man i början acceptera att hästen går med huvudet på sne.

Men som sagt, om man är konsekvent så blir det i slutändan ingen skillnad.
Förutom kosmetiskt förståss.

Lycka till

Att han är enögd tror jag inte kommer bli ngt större problem, har träffat på åtaliga enögda ridhästar som har klarat sig bra med ett :)

Vet en vuxen häst

som råkade ut för detta. Efter konvalecens skolades hon om till dressyrhäst och gick i många år efteråt på kursgården. Jag hoppade henne, runt 1m -1.0 - utan problem. Andra hoppade säkert högre, då hon gick Msv innan skadan.
Enda man märkte var att hon tryckte lite mer inåt i det varv hon hade ytterögat blint.

inga problem.Var glad att h*n är så ung. En bekants häst var 19 år när hon fick plocka bort sitt ena öga, Men det har gott jätte bra. Tänk bara på att inte smyga på hästen på den blinda sidan utan berätta att du kommer. (Vilket man ju gör ändå :) )

Tack för svaren, känns skönt att veta att det finns en del enögda kanoner inom de flesta grenar. Hon ska forhoppningsvis fungera som travhäst sen..... Utsendet kommer nog ta sig en stund att vänja sig vid, tycker det ser läskigt ut med enögda.. Men väljer jag mellan henne enögd eller att inte ha henne alls så är det inte så svårt.

Hon var innan det här hände ganska mkt tömkörd och tanken vara att hon skulle vara i vagn i början/mitten av juni, men nu blir det nog sommarbete någon månad innan vi fortsätter med inkörningen.

Det här med kompisar då? Ska man låta henne gå själv, med en kompis eller ska hon gå med flocken igen? Tänker bara på att hon inte ser på ena sidan om hon går med många hästar, men å andra sidan vill jag inte ha henne själv.

Det stod en artikel om enögda Samantha i Ridsport för ett tag sedan. Hon har gått SM i hoppning för B-ponnyer. Såg henne i hage med flock för inte så länge sedan. :)

Släpp ut hästen med någon som hon känner väl först.
Men sen är det bara bra om hon kan gå med alla dom andra.
Det brukar inte vara något problem.

Hej!

Min gamla lärare (och även dressyrryttare)hade en unghäst som "förlorade" ögat på hingstbetet. Eftersom han skulle bli unghäst har hon skaffat ett glasöga(eller nåt liknande) att sätta in i hålet istället, så ser det inte lika otäckt ut(och hästen ser trevligare ut i dressyrsammanhang).. mvh/ Lavinia, som hoppat enögd häst för några år sen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 136
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård