Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Det svåra där, särskilt om man enbart går på information i medieartiklar, är att man inte vet om avslagsbeslutet är rätt eller fel.

Men ska alla sjuka få pengar måste alla betala in markant mer skatt. Dagens system är inte tänkt att och inte dimensionerat för att alla sjuka ska få ersättning av försäkringskassan.
Om alla sjuka ska få pengar.. så det ÄR en form av lottdragning? Se där, sant som jag trott.

Får man sjukersättning måste man självklart vara beredd att anpassa sitt boende till ett billigare, kanske på annan ort, om man inte har medel att bo kvar eller annan som är med och finansierar det.

Notis; garantiersättningen ligger idag på 9290 kr per månad.

9290kr är ju ändå rätt bra miniminivå för 1 vuxen, drygt vad man har som student men jag antar att det är före skatt så blir väll bara 7000kr? och det känns lite tajt. Sen är det väll så att är man yngre så får man ännu mindre?

Jag tycker som flera skrivit tidigare att man ska ha råd med boende (här får man ju såklart anpassa ort och storlek efter ens ekonomiska förhållanden), mat, kläder, busskort, minimiutbud tv och internet (för att idag behövs det nästan för att hänga med i samhället) och billig dator, billig mobiltelefon (eller istället för dator en lite dyrare telefon som man även kan surfa ok med) samt en mindre "nöjespeng".

Nödvändig tandvård och ex nödvändiga glasögon bör enligt mig vara "gratis" på samma sätt som sjukvården. Jag är iaf beredd att betala mer i skatt på min lön för detta. Sen vet jag inte hur många procent som skatten skulle behöva öka? 3% skulle ex inte svida så mycket, men skulle det räcka?

Jag känner vuxna personer som blivit sjuka, inte fått pengar och tvingas flytta hem till sina föräldrar. Är det verkligen rätt?

Med den korta beskrivningen? Kan inte uttala mig.

Det jag vänder mig emot är att bara för att systemet inte fungerar exakt som man själv vill - så skulle man helt plötsligt inte vara beredd att vara med och finansiera det, eller göra det med mindre glädje. Istället skulle man ju behöva med glädje stoppa in ännu mer pengar i det - om man vill ha en bättre täckning i systemet.

Men herregud, medierna är en jätteviktig del i att spridas information om att det INTE fungerar, kolla alla större och mindre tidningar, debattartiklar osv.
Exakt. Vi hade inte fått reda på annat än det politiker, myndigheter m fl VILL få ut. T ex undrar jag om regeringen hade fryst FK:s beslut om omprövning av assistansersättning om inte medierna plockat fram en massa fall med svårt handikappade barn som förlorat assistansen.

https://www.metro.se/artikel/omprövningar-av-assistansrätt-läggs-på-is-xt

SVT gjorde nyligen en granskning som visade att Göteborgs kommunikatörer kostar över 400 000 kr om dagen. Deras jobb är att föra ut en positiv bild av kommunen. Ur en av SVT:s artiklar:

"Den 5-6 februari publicerade Göteborgs stad fyra pressmeddelanden, som hade en sak gemensamt. De lyfte något positivt.
”Angeredsmodellen ger resultat: 60% färre ungdomar är långtidsberoende av försörjningsstöd”
”Ändrat beteende sparade el motsvarande 22 lägenheter”
”Över 5000 nya bostäder är under byggnation i Göteborg”
”Västra Hisingen och Arbetsförmedlingen satsar på egenföretagande för nyanlända.”

Kring samma tidpunkt fick Göteborgs stad hård kritik av IVO efter att en pojke drunknat i ett badkar på ett boende för barn med funktionshinder i Göteborg. Men något pressmeddelande om det går inte att hitta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skattebetalarnas-nota-nastan-en-halv-miljon-om-dagen

De som ständigt uttrycker sitt medieförakt på Buke kanske bör fundera lite över vilket informationssamhälle de vill ha.

Med den korta beskrivningen? Kan inte uttala mig.

Det jag vänder mig emot är att bara för att systemet inte fungerar exakt som man själv vill - så skulle man helt plötsligt inte vara beredd att vara med och finansiera det, eller göra det med mindre glädje. Istället skulle man ju behöva med glädje stoppa in ännu mer pengar i det - om man vill ha en bättre täckning i systemet.
Sorry, jag ligger så mycket back efter min sjukskrivning då jag inte fick en krona, det kommer ta flera år innan jag är ikapp. Jag är definitivt inte beredd att betala mer i skatt för något jag ändå inte får, jag har helt enkelt inte råd.

Exakt. Vi hade inte fått reda på annat än det politiker, myndigheter m fl VILL få ut. T ex undrar jag om regeringen hade fryst FK:s beslut om omprövning av assistansersättning om inte medierna plockat fram en massa fall med svårt handikappade barn som förlorat assistansen.

https://www.metro.se/artikel/omprövningar-av-assistansrätt-läggs-på-is-xt

SVT gjorde nyligen en granskning som visade att Göteborgs kommunikatörer kostar över 400 000 kr om dagen. Deras jobb är att föra ut en positiv bild av kommunen. Ur en av SVT:s artiklar:

"Den 5-6 februari publicerade Göteborgs stad fyra pressmeddelanden, som hade en sak gemensamt. De lyfte något positivt.
”Angeredsmodellen ger resultat: 60% färre ungdomar är långtidsberoende av försörjningsstöd”
”Ändrat beteende sparade el motsvarande 22 lägenheter”
”Över 5000 nya bostäder är under byggnation i Göteborg”
”Västra Hisingen och Arbetsförmedlingen satsar på egenföretagande för nyanlända.”

Kring samma tidpunkt fick Göteborgs stad hård kritik av IVO efter att en pojke drunknat i ett badkar på ett boende för barn med funktionshinder i Göteborg. Men något pressmeddelande om det går inte att hitta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skattebetalarnas-nota-nastan-en-halv-miljon-om-dagen

De som ständigt uttrycker sitt medieförakt på Buke kanske bör fundera lite över vilket informationssamhälle de vill ha.
Tack, det var det här jag ville förmedla, du gjorde det på ett väldigt bra sätt! :up:

Överlag är kunskaperna om SGI också otroligt dålig. Vilket skapar svårigheter, ingen tror stt den ska bli sjuk och läser inte på vad som sker ifall att. När det sen sker blir det orimligt tufft men samtidigt svårt sett ut statens synpunkt också. Jag är för reglering av sjukpenning, det finns massor som kan bli bättre samtidigt som det är svårt att göra det perfekt då det ska passa alla.

Om alla sjuka ska få pengar.. så det ÄR en form av lottdragning? Se där, sant som jag trott.

Nej det är ingen lottdragning. Men alla sjuka är inte automatiskt förhindrade i sin arbetsförmåga. Särskilt inte när det ställs mot alla arbeten.

Dvs systemet bygger inte på huruvida du är sjuk eller inte, utan på huruvida sjukdomen gör att du - mätt mot vissa kriterier - är förhindrad att utföra arbete. (Dvs själv försörja dig)

Systemet är inte felfritt. Men det är inte ens skapat för att alla som har en diagnos eller har en sjukdom ska få ersättning. Så ska alla sjuka få pengar så måste det in mycket mer pengar jämfört med om alla med nedsatt arbetsförmåga ska få pengar.

Eller omfördela vad skatten används till. Men där har jag för dålig koll politiskt för att säga något.

Du har missat vad jag egentligen menade med det jag skrev först, men skit samma. Jag orkar inte förklara och det jag menade är att som det ser ut nu, så funkar det dåligt och många blir utan pengar.

Jag känner vuxna personer som blivit sjuka, inte fått pengar och tvingas flytta hem till sina föräldrar. Är det verkligen rätt?

Jag är en av dem, och jag kan lova att min sjukskrivning förlängdes REJÄLT tack vare att jag blev tvungen att flytta hem. Vuxna "barn" ska inte bo hemma, det fungerar inte.

Kändes väldigt drygt att inte ens få ut hälften av det jag hade tjänat när jag arbetade. Fick ut oftast 22-23, och sedan som sjukskriven fick jag 10 ungefär, eftersom jag blev arbetslös under sjukskrivningen.

9290kr är ju ändå rätt bra miniminivå för 1 vuxen, drygt vad man har som student men jag antar att det är före skatt så blir väll bara 7000kr? och det känns lite tajt. Sen är det väll så att är man yngre så får man ännu mindre?

Jag tycker som flera skrivit tidigare att man ska ha råd med boende (här får man ju såklart anpassa ort och storlek efter ens ekonomiska förhållanden), mat, kläder, busskort, minimiutbud tv och internet (för att idag behövs det nästan för att hänga med i samhället) och billig dator, billig mobiltelefon (eller istället för dator en lite dyrare telefon som man även kan surfa ok med) samt en mindre "nöjespeng".

Nödvändig tandvård och ex nödvändiga glasögon bör enligt mig vara "gratis" på samma sätt som sjukvården. Jag är iaf beredd att betala mer i skatt på min lön för detta. Sen vet jag inte hur många procent som skatten skulle behöva öka? 3% skulle ex inte svida så mycket, men skulle det räcka?

9290kr är från 30 års ålder. En tusenlapp lägre ungefär vid 19 års ålder och sen en trappa.

Medieförakt? Jag uttryckte åsikten att enskilda fall som rapporteras i Aftonbladet knappast ger en komplett och rättvisande bild av hur ett stort socialförsäkringssystem fungerar i sin helhet.

Fast hur tänker du då att det ska funka om du blir sjuk igen? Eller om nån annan blir sjuk?
Att man lägger dom pengarna på privata försäkringar och sparande. Dvs ett heeeelt annat system. Men det ÄR sämre och inget jag VILL ska införas. Men personligen så litar jag 0% på systemet och med ett annat system så skulle man kunna ta eget ansvar och förbereda sig på eventuell sjukskrivnining. I dagens läge litar man på systemet, blir sjuk och totalt sviken av FK. Står där UTAN tex 6 månaders lön på kontot för att bekosta din egen sjukskrivning.

Det jag VILL är att dom som har rätt till pengar får dom, oavsett vad fk-anställda anser så fungerar det inte så i dagens läge.

Men vad är att ha ett liv? För någon är det att ha häst. För en annan att kunna resa ofta. För en tredje att äta på fina restauranger. Var ska gränsen dras, om du får bestämma?

Med tanke på vad det kostar att ha häst så skulle jag vilja påstå att det är en viss skillnad på det och att bara sitta hemma och glo samtidigt som man bara har råd att äta nudlar.
Ser jag till mig själv så kostar stallhyran per månad 6 000 kronor för mina två ponnyer. Sen tillkommer skoning för 2 500 kronor varannan månad. (Extra vintertid med snösulor.) Vaccination en gång per år. Försäkringspremier. Utrustning t.ex. täcken, sadel, träns m.m.
Skulle jag bli arbetslös eller på annat sätt inte kunna försörja mig så förväntar jag mig definitivt inte att det allmänna ska stötta de utgifterna för att "jag ska ha ett liv".

Personligen anser jag att det allmänna ska bekosta en basal levnadsstandard. I det ingår inte husdjur eller resor eller fine-dining. Däremot ingår t.ex. busskort, sjukvård och en rimlig summa för mat och husrum.
Sen kan jag iofs tycka att tandvård ska ingå i högkostnadsskyddet men då bör också optiker ingå i det. Då börjar det dra iväg ordentligt.
Det finns betydligt billigare sätt att ha häst på kan jag ju säga. Min häst kostade i snitt 3000kr i månaden. Att du väljer att ha häst så dyrt, det är ju ditt val. Nu la jag varenda krona jag hade över till hästen nästan. Det var inte många kronor över till mat till mig men det var okej, jag mådde bra sålänge jag hade hästen.

Du kanske kan leva utan djur osv och vissa kan det inte. Om du eller samhället hellre ser att inneliggande vård tex är ett bättre och billigare alternativ än att låta en ha pengar till husdjur/häst så att man fungerar ute i världen så okej, jag tycker det är galet iallafall.

Tandvård bör vara likadant som sjukvård.

Senast ändrad:
Att man lägger dom pengarna på privata försäkringar och sparande. Dvs ett heeeelt annat system. Men det ÄR sämre och inget jag VILL ska införas. Men personligen så litar jag 0% på systemet och med ett annat system så skulle man kunna ta eget ansvar och förbereda sig på eventuell sjukskrivnining. I dagens läge litar man på systemet, blir sjuk och totalt sviken av FK. Står där UTAN tex 6 månaders lön på kontot för att bekosta din egen sjukskrivning.

Det jag VILL är att dom som har rätt till pengar får dom, oavsett vad fk-anställda anser så fungerar det inte så i dagens läge.

Menar du att förvaltningsdomstolarna tolkar lagen fel?

Ang pengar till husdjur och häst så jag har inget som helst problem någon som är sjukskriven eller har någon form av sjukförmånsersättning har djur eller häst. Men det blir knivigt om det ska ges extra pengar för det. Däremot att låta ersättningen styras av SGI är jag för. Och får man då plats med djur i ekonomin även som sjukskriven ser jag inget fel med det. Lika lite som om någon har råd att behålla sina dyra bil, fortsätta med nån annan dyr hobby etc.

Dvs jag är inte för en ersättningsnivå som är lika i kronor och ören för alla oavsett. Det skulle skapa än mer situationer där folk behöver flytta från hus och hem för att man blir sjuk.

Det finns betydligt billigare sätt att ha häst på kan jag ju säga. Min häst kostade i snitt 3000kr i månaden. Att du väljer att ha häst så dyrt, det är ju ditt val.

Du kanske kan leva utan djur osv och vissa kan det inte. Om samhället hellre ser att inneliggande vård tex är ett bättre alternativ än att låta en ha pengar till husdjur så okej, jag tycker det är galet iallafall.

"Om samhället hellre ser att inneliggande vård är ett bättre alternativ än att ge mig pengar till min champagne, flyglektioner och mina middagar på Michelinrestauranger, så är det galet. "

Du är så långt utanför rimlighetens gräns att man baxnar.

Några 3000 kronor över till husdjur SKA absolut inte sjukersättning på garantinivå räcka till.

Dvs jag är inte för en ersättningsnivå som är lika i kronor och ören för alla oavsett. Det skulle skapa än mer situationer där folk behöver flytta från hus och hem för att man blir sjuk.

Jag är för en ersättningsnivå som är exakt lika i kronor, eftersom jag tycker vi alla är exakt lika mycket värda. Jag kan inte se några vettiga argument till särbehandling.

Då pratar jag om vad som händer EFTER omställningsförsäkringen löpt ut, som inte alls är ämnad att vara exakt lika stor.

"Om samhället hellre ser att inneliggande vård är ett bättre alternativ än att ge mig pengar till min champagne, flyglektioner och mina middagar på Michelinrestauranger, så är det galet. "

Du är så långt utanför rimlighetens gräns att man baxnar.

Några 3000 kronor över till husdjur SKA absolut inte sjukersättning på garantinivå räcka till.
Så hur tycker du att någon sjuk ska leva då? Vad för hobby är okej att ha? Hur bra får en som inte kan arbeta må? Du har uppenbarligen inte någon aning om hur mycket djur gör för många. Verkar som att om man inte kan arbeta så är man inte värd att må bra. Men det kostar samhället betydligt mer att ha sjuka inneliggande istället för att låta dom få ha ett liv dom mår bra av.

Väljer man bort att köpa nya kläder, mat och resor osv och hellre lägger dom pengarna på djuren så är det självklart inget fel med det. Man får lägga pengar på vad man vill.

Det finns betydligt billigare sätt att ha häst på kan jag ju säga. Min häst kostade i snitt 3000kr i månaden. Att du väljer att ha häst så dyrt, det är ju ditt val. Nu la jag varenda krona jag hade över till hästen nästan. Det var inte många kronor över till mat till mig men det var okej, jag mådde bra sålänge jag hade hästen.

Du kanske kan leva utan djur osv och vissa kan det inte. Om du eller samhället hellre ser att inneliggande vård tex är ett bättre och billigare alternativ än att låta en ha pengar till husdjur/häst så att man fungerar ute i världen så okej, jag tycker det är galet iallafall.

Tandvård bör vara likadant som sjukvård.

Givetvis finns det billigare varianter, vilket delvis också handlar om var man bor. (Precis som kostnad för ens egen bostad kan tilläggas.)

Inser du öht inte att ca 3 000 kronor per månad är ca 36 000 kronor per år? Det är alltså något du tycker är rimligt som sponsring av privata nöjen istället för att bekosta t.ex. tandläkare.
Jag blir rentav lite matt. Är djur så otroligt viktigt så finns det betydligt billigare djur än hästar. Jag skulle nästan vilja påstå att alla andra husdjur är billigare än just hästar. Min katt kostar exempelvis inte i närheten av så mycket pengar utan där handlar det om vaccination en gång per år samt kattmat. (Och nej, hon äter inte för 3 000 kronor per månad.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka