Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Det finns betydligt billigare sätt att ha häst på kan jag ju säga. Min häst kostade i snitt 3000kr i månaden. Att du väljer att ha häst så dyrt, det är ju ditt val. Nu la jag varenda krona jag hade över till hästen nästan. Det var inte många kronor över till mat till mig men det var okej, jag mådde bra sålänge jag hade hästen.

Du kanske kan leva utan djur osv och vissa kan det inte. Om du eller samhället hellre ser att inneliggande vård tex är ett bättre och billigare alternativ än att låta en ha pengar till husdjur/häst så att man fungerar ute i världen så okej, jag tycker det är galet iallafall.

Tandvård bör vara likadant som sjukvård.
Jag håller som sagt med om att tänderna bör bedömas som alla andra kroppsdelar.
Men att kunna lägga 3000kr/ mån på en hobby är något många inte har råd med. Även om de jobbar.

Så hur tycker du att någon sjuk ska leva då? Vad för hobby är okej att ha? Hur bra får en som inte kan arbeta må? Du har uppenbarligen inte någon aning om hur mycket djur gör för många. Verkar som att om man inte kan arbeta så är man inte värd att må bra. Men det kostar samhället betydligt mer att ha sjuka inneliggande istället för att låta dom få ha ett liv dom mår bra av.

Så om jag påstår att jag för att må bra ska få äta fine-dining minst fem gånger per månad så är det helt okej och rimligt? Eller om jag varje månad ska få åka på en weekend-resa till London så är det rimligt? Eller att jag varje år ska få åka på en kryssning i Karibien så är det också något som det allmänna ska bekosta?

Givetvis finns det billigare varianter, vilket delvis också handlar om var man bor. (Precis som kostnad för ens egen bostad kan tilläggas.)

Inser du öht inte att ca 3 000 kronor per månad är ca 36 000 kronor per år? Det är alltså något du tycker är rimligt som sponsring av privata nöjen istället för att bekosta t.ex. tandläkare.
Jag blir rentav lite matt. Är djur så otroligt viktigt så finns det betydligt billigare djur än hästar. Jag skulle nästan vilja påstå att alla andra husdjur är billigare än just hästar. Min katt kostar exempelvis inte i närheten av så mycket pengar utan där handlar det om vaccination en gång per år samt kattmat. (Och nej, hon äter inte för 3 000 kronor per månad.)
Inser du att jag la alla pengar på hästen. Jag har ibland inte köpt nya kläder på flera år, lever på snudd på ingen mat alls, reser aldrig nånstans. Istället har jag lagt det jag fått över på hästen.

Jag håller som sagt med om att tänderna bör bedömas som alla andra kroppsdelar.
Men att kunna lägga 3000kr/ mån på en hobby är något många inte har råd med. Även om de jobbar.
Nej, inte om man kanske har annat i sitt liv också. Men har man enbart och endast hästen och väljer bort kläder, mat och resor och allt vad som kostar pengar så har man råd med det. Dock är inte alla villiga att göra det, man prioriterar olika.

Så om jag påstår att jag för att må bra ska få äta fine-dining minst fem gånger per månad så är det helt okej och rimligt? Eller om jag varje månad ska få åka på en weekend-resa till London så är det rimligt? Eller att jag varje år ska få åka på en kryssning i Karibien så är det också något som det allmänna ska bekosta?
Är du medveten om att hästen har man varje dag, den träffar man varje dag och umgås med. Resa till karibien en gång om året är inte att jämföra med det djuren ger. Fruktansvärt dåliga jämförelser.

Jag är för en ersättningsnivå som är exakt lika i kronor, eftersom jag tycker vi alla är exakt lika mycket värda. Jag kan inte se några vettiga argument till särbehandling.

Då pratar jag om vad som händer EFTER omställningsförsäkringen löpt ut, som inte alls är ämnad att vara exakt lika stor.

Vi har olika åsikt där helt enkelt. Jag anser också att alla människor har samma värde. Jag ser inget olika värderande av människor av att använda en ersättning som är inkomstbaserad. Lika lite som jag anser att en högre ersättning för en höginkomsttagare som vabbar innebär att den människan är värd mer som förälder än någon med lägre inkomst som vabbar.

Så hur tycker du att någon sjuk ska leva då? Vad för hobby är okej att ha? Hur bra får en som inte kan arbeta må? Du har uppenbarligen inte någon aning om hur mycket djur gör för många. Verkar som att om man inte kan arbeta så är man inte värd att må bra. Men det kostar samhället betydligt mer att ha sjuka inneliggande istället för att låta dom få ha ett liv dom mår bra av.

Väljer man bort att köpa nya kläder, mat och resor osv och hellre lägger dom pengarna på djuren så är det självklart inget fel med det. Man får lägga pengar på vad man vill.

Du får ha vilka hobbyer du vill för att må bra, men inte utifrån finansiering av dina hobbyer av skattebetalande.
Du verkar missa att "djur får folk att må bra" inte är ekvivalent med dessa ska betalas av någon annan än dig själv när du är sjukskriven. Ditt resonemang är oerhört omoget och offerkoftaaktigt!

Jag tycker det ska vara på samma nivå sen får man avgöra själv vad man ska göra av pengarna. Någon vill bo i en koja men ha häst, visst. Någon vill bo i lägenhet, kanske inte kan ha häst. Fine för mig. Men kronorna ska vara lika många.

Jag känner sjukskrivna (jag vet inte vad det heter faktiskt) som har egen gård med 2-3 hästar. Sjukskrivna med bostadsrätter. De har de nog bättre rent bostadskostnadsmässigt än de som hyr bostad, jag tex betalar 4 ggr mer i hyra och stallhyra än hon som har en gård. Som sagt, de får göra vad de vill med sina kronor.

Det är inte alls en dålig jämförelse. För någon är en häst värdefull fritid, för någon annan är en resa det. Det är subjektivt.
Tydligen så är det fel att lägga alla pengar på sin häst, men att spara och lägga alla pengar på en resa istället hade varit helt okej? Varför är det fel att lägga alla pengar på hästen istället för att spara ihop dom till en resa per år? Hur man än gör som sjuk så gör man ju fel verkar det som.

Nej, inte om man kanske har annat i sitt liv också. Men har man enbart och endast hästen och väljer bort kläder, mat och resor och allt vad som kostar pengar så har man råd med det. Dock är inte alla villiga att göra det, man prioriterar olika.
Mat går endast att välja bort till en viss gräns. Jag har varit fattig som en kyrkråtta en period i livet, och det går liksom bara att snåla så långt.

Jag tror att det för många är omöjligt att ha häst, även om man väljer bort bil, kläder och sådant. Speciellt om man har barn.
Med tanke på bostadsmarknaden är det ofta ganska svårt att få ned boendekostnader. Har man barn kan det vara svårare att ha inneboende osv.

Väljer man bort att köpa nya kläder, mat och resor osv och hellre lägger dom pengarna på djuren så är det självklart inget fel med det. Man får lägga pengar på vad man vill.

Hobbies som kostar rimliga pengar och inte är lyx. Resor är också lyx. Shoppa kläder utöver basalt behov är också lyx. Champagne är lyx. Flyglektioner är lyx. Att äga häst är lyx.

Du behöver inte heller äga häst för att umgås med häst någon gång i veckan. Det finns alltså rimliga sätt att fortsätta ha kontakt med hästar, men ägande är inte ett rimligt sådant.

Inser du att jag la alla pengar på hästen. Jag har ibland inte köpt nya kläder på flera år, lever på snudd på ingen mat alls, reser aldrig nånstans. Istället har jag lagt det jag fått över på hästen.

Istället för att prioritera t.ex. tandvård och nyttig mat till dig själv. Jodå, det har framgått. Det betyder inte att jag tycker att det är rimligt.

Du har ingen aning om just den resan till Karibien håller personen levande i ett år till. Så det är fullgod jämförelse.
Men då är det ju inget fel med det? Personen jag citerade anser ju att det är fel att sjuka har råd med häst. Vill man istället för hästen lägga undan dom pengarna till en resa så är det helt okej. Man gör väl vad man vill med sina pengar.

Är du medveten om att hästen har man varje dag, den träffar man varje dag och umgås med. Resa till karibien en gång om året är inte att jämföra med det djuren ger. Fruktansvärt dåliga jämförelser.

Någon som inte kan tänka sig att visa sig ute utan att hår och smink är perfekt och därför behöver lägga 3000 kr per månad i hudvårds- och hårvårdsprodukter samt makeup då? Personen går ut varje dag och mår fruktansvärt dåligt om hen inte är fixad då.

Någon som spelar golf dagligen?

Någon som har kroppsbyggande som stora intresse och det är det enda som får personen att kliva upp och lämna bostaden? Men där gymkort, kost och tillskott kostar 3000 kr per månad?

Det blir orimliga bedömningar att sitta och göra om man ska börja värdera.

Har man aktivitetsersättning så kan man ansöka om särskild ersättning för aktiviteter. Den enda bedömning som görs är huruvida det är en aktivitet eller om det gränsar mot arbetsträning, samt om aktiviteten kan bidra positivt till personens mående. Dvs man struntar i om det är gymkort, ridning, pole dancing, valpkurs eller badhuskort. En aktivitet anses inte generellt mer legitim än en annan.

Rida t ex kan man göra utan att ha egen häst, vilket gör det extra svårt berättiga en kostnad gör egen häst.

Du tycker att det är dåliga jämförelser. Jag håller inte med dig om det.
Det kan till och med ses som att det är en större press på en sjukskriven individ att varje dag på året ha ansvar för ett levande djur än att ett par veckor per år resa till sol och värme.

Istället för att prioritera t.ex. tandvård och nyttig mat till dig själv. Jodå, det har framgått. Det betyder inte att jag tycker att det är rimligt.
Fast du vet inte om mina problem, sådant gör inte att jag håller mig vid liv. Visst, jag kan skippa hästen och sedan vara inneliggande istället större delen av året, dock inget val jag gjort.

Tydligen så är det fel att lägga alla pengar på sin häst, men att spara och lägga alla pengar på en resa istället hade varit helt okej? Varför är det fel att lägga alla pengar på hästen istället för att spara ihop dom till en resa per år? Hur man än gör som sjuk så gör man ju fel verkar det som.

Det är väl ingen som sagt det är fel. Det folk vänder sig emot är att få mer pengar för att t ex kunna ha häst eller att ersättningen på garabtinivå ska räcka till allt det behövliga och man sen ska ha pengar över till häst.

Någon som inte kan tänka sig att visa sig ute utan att hår och smink är perfekt och därför behöver lägga 3000 kr per månad i hudvårds- och hårvårdsprodukter samt makeup då? Personen går ut varje dag och mår fruktansvärt dåligt om hen inte är fixad då.

Någon som spelar golf dagligen?

Någon som har kroppsbyggande som stora intresse och det är det enda som får personen att kliva upp och lämna bostaden? Men där gymkort, kost och tillskott kostar 3000 kr per månad?

Det blir orimliga bedömningar att sitta och göra om man ska börja värdera.

Har man aktivitetsersättning så kan man ansöka om särskild ersättning för aktiviteter. Den enda bedömning som görs är huruvida det är en aktivitet eller om det gränsar mot arbetsträning, samt om aktiviteten kan bidra positivt till personens mående. Dvs man struntar i om det är gymkort, ridning, pole dancing, valpkurs eller badhuskort. En aktivitet anses inte generellt mer legitim än en annan.

Rida t ex kan man göra utan att ha egen häst, vilket gör det extra svårt berättiga en kostnad gör egen häst.
När jag hade aktivitetsersättning fick jag två dressyrlektioner i veckan för B tränare, fick gymkort osv.

Jag har inte skrivit nånstans att någon ska ge mig extra pengar för egen häst, däremot så väljer jag att prioritera mina pengar jag har över till hästen. Jag får offra mycket för att ha råd med det men för mig är det värt det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka