Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

När socialförsäkringen uppenbarligen fungerar dåligt är det katastrof att lita på den. Vara öppna Aftonbladet och se.

Jag är ingen politiker och vad jag tycker spelar ingen roll. Jag kommer fortsätta betala skatt, precis som vanligt, men inte längre vara nöjd, då det bevisligen inte fungerar.

Såklart ska alla som är sjukskrivna /vid behov få pengar. Så är det inte idag.

Jag tror istället att den absolut största andelen av de 227 miljarderna betalades ut alldeles rätt till människor som både hade rätt till och behövde dem. Alltså är jag högst villig att stödja systemet med skatteinbetalningar. Jag ser inte hur det skulle bli bättre för någon om det fanns mindre pengar till finansieringen.

Aftonbladet är inte en källa att använda om man vill göra en bedömning om ett helt system fungerar. Alla som inte får som de ville, blir missnöjda - oavsett om de hade rätt eller fel.

När socialförsäkringen uppenbarligen fungerar dåligt är det katastrof att lita på den. Vara öppna Aftonbladet och se.

Jag är ingen politiker och vad jag tycker spelar ingen roll. Jag kommer fortsätta betala skatt, precis som vanligt, men inte längre vara nöjd, då det bevisligen inte fungerar.

Såklart ska alla som är sjukskrivna /vid behov få pengar. Så är det inte idag.
Jag hoppas inte Aftonbladet är din källa till all info.

Jag tror istället att den absolut största andelen av de 227 miljarderna betalades ut alldeles rätt till människor som både hade rätt till och behövde dem. Alltså är jag högst villig att stödja systemet med skatteinbetalningar. Jag ser inte hur det skulle bli bättre för någon om det fanns mindre pengar till finansieringen.

Aftonbladet är inte en källa att använda om man vill göra en bedömning om ett helt system fungerar. Alla som inte får som de ville, blir missnöjda - oavsett om de hade rätt eller fel.
Men herregud, medierna är en jätteviktig del i att spridas information om att det INTE fungerar, kolla alla större och mindre tidningar, debattartiklar osv.

Jag anser att man ska kunna ha ett liv och få råd med tandvård. Precis som med övriga sjukvården. Det är inte rimligt att sitta hemma och leva på nudlar hela livet bara för att ha råd med tandvård nångång om året. Alla har faktiskt inte pengar att spara och samtidigt ha något som kallas för liv. Vissa får välja och jag väljer det som håller mig i liv framför att sitta hemma och spara pengar.

Att ha häst betyder inte att man är rik, däremot så räknas man väl som hyfsat rik att kunna ha hästar och kunna lägga undan pengar och spara samtidigt. Det är dock inte alla som kan det.

Jag äger inte nån häst längre och har ändå inte råd med tandläkare. Men klart jag kan ge upp bilen, kan ge upp hunden, kan ge upp maten och mediciner osv, då kanske jag har råd med tandläkare.

Men vad är att ha ett liv? För någon är det att ha häst. För en annan att kunna resa ofta. För en tredje att äta på fina restauranger. Var ska gränsen dras, om du får bestämma?

Med tanke på vad det kostar att ha häst så skulle jag vilja påstå att det är en viss skillnad på det och att bara sitta hemma och glo samtidigt som man bara har råd att äta nudlar.
Ser jag till mig själv så kostar stallhyran per månad 6 000 kronor för mina två ponnyer. Sen tillkommer skoning för 2 500 kronor varannan månad. (Extra vintertid med snösulor.) Vaccination en gång per år. Försäkringspremier. Utrustning t.ex. täcken, sadel, träns m.m.
Skulle jag bli arbetslös eller på annat sätt inte kunna försörja mig så förväntar jag mig definitivt inte att det allmänna ska stötta de utgifterna för att "jag ska ha ett liv".

Personligen anser jag att det allmänna ska bekosta en basal levnadsstandard. I det ingår inte husdjur eller resor eller fine-dining. Däremot ingår t.ex. busskort, sjukvård och en rimlig summa för mat och husrum.
Sen kan jag iofs tycka att tandvård ska ingå i högkostnadsskyddet men då bör också optiker ingå i det. Då börjar det dra iväg ordentligt.

Det finns inget fungerande alternativ till finansiering än just beskattning. Och den absoluta merparten av alla utbetalningar sker enligt regelverket. Problemet är bara, att om inte kontinuerliga och noggranna uppföljningar görs (det gäller framförallt de inköp av varor o tjänster kommuner gör) Så upptäcker snart "packet" att man kan plocka ut pengar lätt. Så skärpta kontroller o regler gynnar i själva verket det stora kollektivet. Men som alltid kommer en o annan att hamna mellan stolarna , vilket är beklagligt men i stort sett omöjligt att undvika.

Nu beror det såklart på hur man bor, ev hyra osv, men skulle jag få ut 10000 kr i sjukersättning skulle jag vara mer än nöjd.

Får man sjukersättning måste man självklart vara beredd att anpassa sitt boende till ett billigare, kanske på annan ort, om man inte har medel att bo kvar eller annan som är med och finansierar det.

Notis; garantiersättningen ligger idag på 9290 kr per månad.

Får man sjukersättning måste man självklart vara beredd att anpassa sitt boende till ett billigare, kanske på annan ort, om man inte har medel att bo kvar eller annan som är med och finansierar det.

Sjukersättning, sjukpenning. Tänkte vid sjukskrivning - kom inte på vilket ord som var för det.

Men herregud, medierna är en jätteviktig del i att spridas information om att det INTE fungerar, kolla alla större och mindre tidningar, debattartiklar osv.

Eftersom du inte längre är beredd att bidra lika mycket i skatt, kan du kommentera varför du tycker att de 227 miljarderna utbetalades felaktigt 2017?

Det är enorm bostadsbrist i stora delar av landet. Dvs det finns inte en chans få en hyresrätt utan många många års kötid. Och det gäller även små orter, inte bara storstäder.

Så det är omöjligt för många att byta boende med mindre än hamna i en cirkus av oskäligt dyr andrahandsuthyrning, svartkontrakt etc. Alt att alla då ska flytta till de få ställen det finns hyresrätter. Då bygger vi socioekonomiskt utsatta områden dock...

Eftersom du inte längre är beredd att bidra lika mycket i skatt, kan du kommentera varför du tycker att de 227 miljarderna utbetalades felaktigt 2017?
Jag har aldrig sagt att jag inte är beredd att betala skatt. Jag har sagt att jag inte längre har lust/gör det med glädje, eller hur jag formulerade mig.

Jag har också skrivit att det är självklart att alla sjuka ska få pengar, alltså skulle pengarna betalas ut.

Men det är ALLA som INTE fått pengar som jag pratar om.

Jag har aldrig sagt att jag inte är beredd att betala skatt. Jag har sagt att jag inte längre har lust/gör det med glädje, eller hur jag formulerade mig.

Jag har också skrivit att det är självklart att alla sjuka ska få pengar, alltså skulle pengarna betalas ut.

Och alltså måste vi betala in MER skatt till socialförsäkringen om det ska kunna uppfyllas.

Det svåra där, särskilt om man enbart går på information i medieartiklar, är att man inte vet om avslagsbeslutet är rätt eller fel.

Men ska alla sjuka få pengar måste alla betala in markant mer skatt. Dagens system är inte tänkt att och inte dimensionerat för att alla sjuka ska få ersättning av försäkringskassan.

Vi har bland världens högsta skattetryck...som skattebetalare är det då inte rimligt att anse att skattetryck ska stå i paritet med den service man kan få från samhället? Och eftersom detta är tveksamt idag, är det då inte rimligt att kräva att utdebiteringen sänks till att ligga i nivå med vad som levereras?

Och alltså måste vi betala in MER skatt till socialförsäkringen om det ska kunna uppfyllas.
Eller omfördela vad skatten används till. Men där har jag för dålig koll politiskt för att säga något.

Du har missat vad jag egentligen menade med det jag skrev först, men skit samma. Jag orkar inte förklara och det jag menade är att som det ser ut nu, så funkar det dåligt och många blir utan pengar.

Jag känner vuxna personer som blivit sjuka, inte fått pengar och tvingas flytta hem till sina föräldrar. Är det verkligen rätt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka