Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Jag är en av de som varit sjukskriven länge och då haft häst som faktiskt var det som höll mig vid liv.
Idag mår jag fint, jobbar etc. Men där och då var det hästen som var enda skälet till att jag levde.
Trots det, att jag förstår att det kan vara något som räddar ens liv eller gör att man håller igång, kan jag inte tycka att det är rimligt att alla sjukskrivna ska få extra pengar för att ha råd att ha häst.
Jag hade lyxen att ha en pappa som stod för den kostnaden under den tiden. Jag hade faktiskt aldrig kunna tänka tanken att andra skulle bekosta det. Det var tillräckligt snällt, vänligt, omtänksamt etc av min egen pappa med mkt god ekonomi.
Om folk ska tillåtas få mer pengar för att hålla häst iom att det är vad som håller just dem igång. Var drar man då gränsen för vad som är rimligt? För någon annan kan det ju vara ngt annan intresse/djur/aktivitet som är deras grej, det de lever för. Det kan ju vara ännu dyrare.

Jag blir dock ledsen när jag ser folk som utförsäkras, tvingas ut i jobb för tidigt, nekas assistans etc.
Och de som inte har råd med mediciner, vård, tandvård etc. De betalar jag gärna lite mer skatt för om man kan se till att de får det.

Min "främlingsförgentligheten " kan jag inte inte uttala mig om, eftersom ordet är för mig obekant, men din förkärlek att lägga dina åsikter i min mun, ja den verkar vara förefallande primär :up:

Vad synd att du inte fattade, trots att jag även rättade felstavningen i inlägget efter.

Varför skall en familj som tjänar säg 2 miljoner per år få barnbidrag, nästan gratis förskola, fri sjukvård, fri skola, betald föräldraledighet etc.?

När vi nu talar om att någon utan egna medel inte skall ha rätt till rimlig tandvård.

Har man försörjningsstöd via soc så är det de som bekostar tandvård, i Sigtuna kommun så bekostar de bara utdragning av trasiga tänder.
Jag syftade på högkostandsskyddet

Hur fungerar högkostnadsskyddet?
Högkostnadsskyddet börjar gälla när en patient under en tolvmånadersperiod fått åtgärder utförda vars sammanlagda referenspris överstiger 3 000 kronor.
Sedan får patienten ersättning för
  • 50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
  • 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Jag har sk blått tandvårdskort vilket innebär att större delen av tandvård går in i högkostnadsskyddet för sjukvård. Så nog finns det hjälp att få, i mitt fall pga min bindvävssjukdom. Är ganska svårt att få beviljat och brukar bara gälla för några år i taget.

Den är nog eg redan bestämd, om man följer högkostnadsskyddet.

Vi som har råd får väl pytsa in lite mer skatt, det bör inte bli någon enorm skillnad per person även om det initialt drar iväg lite när de som inte har haft råd faktiskt kan få en acceptabel munstatus.

Dåliga tänder kan ju kopplad till bla hjärtsjukdom, så på sikt tror jag inte det blir så mycket kostsammare än vad det är idag.
Alltid lättare att spendera andras pengar än sina egna...

Varför skall en familj som tjänar säg 2 miljoner per år få barnbidrag, nästan gratis förskola, fri sjukvård, fri skola, betald föräldraledighet etc.?

När vi nu talar om att någon utan egna medel inte skall ha rätt till rimlig tandvård.

Nu är det väl inte direkt vanligt med familjer som cashar in 2 mille per år så det känns som en icke-diskussion i sammanhanget, inte att förglömma att då skattar de jävligt mycket och drar in mer till välfärden än du och jag och ett gäng här tillsammans, och har därmed betalat det där barnbidraget etc många gånger om.
Utöver det har man i det här landet sagt att bidraget tillhör barnet och därmed baseras det inte på föräldrarnas inkomst.

Sådana här avundsjuka inlägg tycker jag är tråkiga, det är himla lätt att bara se till inkomst och glömma att de som har hög lön etc skattar en hel del. Den jag känner som tjänar absolut mest jobbar som en galning, helt galna arbetstimmar/månad och det är rent slit som är helt oförklarligt för mig att hen pallar. Finns säkert många som kollar upp högsta inkomster i stan etc och stör sig liksom du, men de ser inte hur mkt skatt som dras in, hur mkt slit som ligger bakom, och varför hen sliter så (i det här fallet för att skicka pengar till familjemedlemmar som är på flykt).

Den är nog eg redan bestämd, om man följer högkostnadsskyddet.

Vi som har råd får väl pytsa in lite mer skatt, det bör inte bli någon enorm skillnad per person även om det initialt drar iväg lite när de som inte har haft råd faktiskt kan få en acceptabel munstatus.

Dåliga tänder kan ju kopplad till bla hjärtsjukdom, så på sikt tror jag inte det blir så mycket kostsammare än vad det är idag.
Ja, akut och nödvändig tandvård bör i mitt tycke självklart ingå på samma sätt som den övriga sjukvården.
Jag är övertygad om att det är bra investerade pengar.

Kosmetisk tandvård är en annan femma.

Nu är det väl inte direkt vanligt med familjer som cashar in 2 mille per år så det känns som en icke-diskussion i sammanhanget, inte att förglömma att då skattar de jävligt mycket och drar in mer till välfärden än du och jag och ett gäng här tillsammans, och har därmed betalat det där barnbidraget etc många gånger om.
Utöver det har man i det här landet sagt att bidraget tillhör barnet och därmed baseras det inte på föräldrarnas inkomst.

Sådana här avundsjuka inlägg tycker jag är tråkiga, det är himla lätt att bara se till inkomst och glömma att de som har hög lön etc skattar en hel del. Den jag känner som tjänar absolut mest jobbar som en galning, helt galna arbetstimmar/månad och det är rent slit som är helt oförklarligt för mig att hen pallar. Finns säkert många som kollar upp högsta inkomster i stan etc och stör sig liksom du, men de ser inte hur mkt skatt som dras in, hur mkt slit som ligger bakom, och varför hen sliter så (i det här fallet för att skicka pengar till familjemedlemmar som är på flykt).
+ Att rena transfereringar i princip inte kostar något alls i administration jämfört med en hel hoper som skall ha lön för att granska inkomstrelaterade bidrag/förmåner.

Alltid lättare att spendera andras pengar än sina egna...
På dig låter det som om du är den enda som betalar skatt.
Du är på ett hästforum, det finns både ett gäng egenföretagare och folk som tjänar bra med pengar här.
Konstigt nog är det nästan bara du som gnäller.

Rätt många av oss gillar att betala skatt, även om inte just vi är dom som "får tillbaka" mest.
Jag gjorde en segerdans av lycka när barns förmånsläkemedel blev kostnadsfria, jag kommer aldrig ha barn, tycker inte ens speciellt mycket om barn och hade haft råd med medicin om jag hade haft barn.

Jag betalar gärna mer i skatt för sådant.
Det är det lätt värt lite mindre i min egna plånbok för att kunna leva i ett bra samhälle.

På dig låter det som om du är den enda som betalar skatt.
Du är på ett hästforum, det finns både ett gäng egenföretagare och folk som tjänar bra med pengar här.
Konstigt nog är det nästan bara du som gnäller.

Rätt många av oss gillar att betala skatt, även om inte just vi är dom som "får tillbaka" mest.
Jag gjorde en segerdans av lycka när barns förmånsläkemedel blev kostnadsfria, jag kommer aldrig ha barn, tycker inte ens speciellt mycket om barn och hade haft råd med medicin om jag hade haft barn.

Jag betalar gärna mer i skatt för sådant.
Det är det lätt värt lite mindre i min egna plånbok för att kunna leva i ett bra samhälle.
Jag kommer ihåg en politiker som skrävlande snackade om hur hon gillade att betala skatt...:o
Men skämt åsido, har man arbetat som förtroendevald i en kommun inser man att man inta kan höja skatter hur som helst och att man måste prioritera vad man ska lägga pengarna på. En reform där tandvården integreras i sjukvårdssystemet skulle kosta i runda slängar minst 20 miljarder årligen... så hur vill du lösa den knuten?

Ojojoj, här trampade jag tydligen på en väldigt öm tå hos dig.

Och när någon skriver hur otroligt mycket de arbetar, en rent omänsklig arbetsbörda, fastän de har hög lön och inte är tvungna så är det en person som ljuger helt enkelt. Jag vet en del som arbetar väldigt mycket och ingen av dem har någon hög lön, de har helt enkelt inte mycket till val för det finns inte ekonomi att anställa.

1,5 till 2 miljoner i inkomst per år är inte så ovanligt, det är inte mycket över genomsnittet för ett läkarpar i en del landsting.

För övrigt är jag en av dem som betalar en hel del i skatt, men det är inte mycket jag får ut kan jag tycka när jag ser hur pengarna används. Så du hamnade helt fel i dina gissningar.

Ojojoj, här trampade jag tydligen på en väldigt öm tå hos dig.

Och när någon skriver hur otroligt mycket de arbetar, en rent omänsklig arbetsbörda, fastän de har hög lön och inte är tvungna så är det en person som ljuger helt enkelt. Jag vet en del som arbetar väldigt mycket och ingen av dem har någon hög lön, de har helt enkelt inte mycket till val för det finns inte ekonomi att anställa.

1,5 till 2 miljoner i inkomst per år är inte så ovanligt, det är inte mycket över genomsnittet för ett läkarpar i en del landsting.

För övrigt är jag en av dem som betalar en hel del i skatt, men det är inte mycket jag får ut kan jag tycka när jag ser hur pengarna används. Så du hamnade helt fel i dina gissningar.
Vem anklagar du för att ljuga?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka