Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Jag kommer ihåg en politiker som skrävlande snackade om hur hon gillade att betala skatt...:o
Men skämt åsido, har man arbetat som förtroendevald i en kommun inser man att man inta kan höja skatter hur som helst och att man måste prioritera vad man ska lägga pengarna på. En reform där tandvården integreras i sjukvårdssystemet skulle kosta i runda slängar minst 20 miljarder årligen... så hur vill du lösa den knuten?
Du kan ju fråga sossarna, vänsterpartiet eller Miljöpartiet.

Ojojoj, här trampade jag tydligen på en väldigt öm tå hos dig.

Och när någon skriver hur otroligt mycket de arbetar, en rent omänsklig arbetsbörda, fastän de har hög lön och inte är tvungna så är det en person som ljuger helt enkelt. Jag vet en del som arbetar väldigt mycket och ingen av dem har någon hög lön, de har helt enkelt inte mycket till val för det finns inte ekonomi att anställa.

1,5 till 2 miljoner i inkomst per år är inte så ovanligt, det är inte mycket över genomsnittet för ett läkarpar i en del landsting.

För övrigt är jag en av dem som betalar en hel del i skatt, men det är inte mycket jag får ut kan jag tycka när jag ser hur pengarna används. Så du hamnade helt fel i dina gissningar.

Öm tå? Riktigt klassargument där hör du. Inte kul att få motargument? 2 mille är betydligt över snittet för ett läkarpar i de landsting jag jobbat i och ska vi snacka höga löner är i regel inte läkare bästa exemplen, iaf inte via landstingen, de jag vet som tjänar mest jobbar inte inom sjukvården.. Men det var ju nu inte alls det jag diskuterade. Det var din åsikt om att de som tjänar bra inte ska ha barnbidrag till barnen, förskola etc.

Sedan delar jag @vallhund s undran om vilka det är som ljuger? Personen i mitt inlägg som du citerar ljuger definitivt inte om sinn arbetsbörda, vilket jag vet med säkerhet.

Intressant retorik det där, att de som inte håller med dig är "känsliga" och att exempel man tar upp är ljug. Du måste verkligen få ut mycket av diskussioner..

Att betala skatt är ett nödvändigt ont. Vi kan inte ha ett fungerande samhälle utan att samhället har resurser att jobba, dvs skatteinkomster. Men beskattning har också en nackdel, den belastar människor och företag. För höga skatter lamslår och framförallt de är ett starkt incitament för att lägga ner resurser o arbete i ett egentligen icke produktivt projekt, det att minska skattetrycket. Att tycka att vi ska höja skatten för att svara upp på ett behov om betydligt billigare tandvård är väl bra? Men sedan kommer nästa grupp och kräver samma förmåner vilket i sin tur höjer skatten ytterligare. Sedan sätter sig folk på tvären och resonerar, att det är väl bättre jag åker o fiskar istället för att jobba de där timmarna, jag får ju ändå tandvård,sjukvård, billigare boende etc etc..Och riskerar då nstatens ymnighetshorn att sina. Och de monstruösa skulderna växer så som i Grekland, Frankrike o andra länder.

Som sagt det här är tydligen ett väldigt känsligt ämne för en del.
Hur menar du? Tror du att jag ljuger om att jag jobbar och betalar skatt? Om än inte någon miljon.
Ja, jag blir sur när du påstår att jag inte skulle betala skatt om jag slapp.

Det är ju inte som om det är omöjligt att emigrera någonstans med ett lägre skattetryck om man önskar det.

Jag gör det inte.

Så om det inte vore lag på det skulle du inte vilja hjälpa andra som inte har det lika bra som tex dig och mig?
Det finns undersökning om hur beredda folk är att hålla undan inkomster om de inte riskerar att åka dit.
Och jag kan till del förstå det, om jag sliter arslet av mig under ngr månader och cachar in en bra peng, då är det rätt surt att skicka iväg närmare 2/3 i skatter o avgifter... så visst händer det att man söker alternativa lösningar. Men som sagt, jag trivs i Sverige och för att Sverige ska vi betala en rimlig skatt, vilket jag anser att ca 50% är (totalt skattetryck vill säga) och jag tar mig då naturligtvis friheten att planera att så blir fallet.

Öm tå? Riktigt klassargument där hör du. Inte kul att få motargument? 2 mille är betydligt över snittet för ett läkarpar i de landsting jag jobbat i och ska vi snacka höga löner är i regel inte läkare bästa exemplen, iaf inte via landstingen, de jag vet som tjänar mest jobbar inte inom sjukvården.. Men det var ju nu inte alls det jag diskuterade. Det var din åsikt om att de som tjänar bra inte ska ha barnbidrag till barnen, förskola etc.

Sedan delar jag @vallhund s undran om vilka det är som ljuger? Personen i mitt inlägg som du citerar ljuger definitivt inte om sinn arbetsbörda, vilket jag vet med säkerhet.

Intressant retorik det där, att de som inte håller med dig är "känsliga" och att exempel man tar upp är ljug. Du måste verkligen få ut mycket av diskussioner..

Att det är ett väldigt känsligt ämne för dig kan ingen ta miste på.

Du påstår väldigt mycket du som inte stämmer, läser du mitt inlägg igen ser du att jag ställde en fråga, det var inget påstående. Det finns skäl såväl för som emot nuvarande system med omfattande välfärdsbidrag även till höginkomsttagare.

Att ha häst betyder inte att man är rik, däremot så räknas man väl som hyfsat rik att kunna ha hästar och kunna lägga undan pengar och spara samtidigt. Det är dock inte alla som kan det.

Jag äger inte nån häst längre och har ändå inte råd med tandläkare. Men klart jag kan ge upp bilen, kan ge upp hunden, kan ge upp maten och mediciner osv, då kanske jag har råd med tandläkare.

Vilket märkligt argument i kombo med många fler du gjort i tråden ang att ha häst är en nödvändighet för vissa för att må bra och att bidrag borde täcka det av den anledningen/enl den motiveringen.

Så skattebetalarna ska alltså finansiera folks hobbyer/fritidsintressen med motivering att ”vissa behöver det för att må bra”?

Tanken är att bidrag ska gå till människors basala förnödenheter . Bostad, sjukvård osv.
Om pengarna inte räcker för att gå till tandläkaren /få tandvård så kan de inte täcka kostnad för att ha häst . Att sen någon prioriterar pengarna att ha häst trots att det då prioriteras bort hur andra basala nödvändigheter uppfylls blir rätt så snett.

Som någon annan skrev : om bidragen och skattebetalarnas pengar inkl dina egna, ska täcka folks fritid/hobbyer/”måbra” intressen osv:

Var/hur ska man dra gränsen/reglera det tänker du ?

Senast ändrad:
Ojojoj, här trampade jag tydligen på en väldigt öm tå hos dig.

Och när någon skriver hur otroligt mycket de arbetar, en rent omänsklig arbetsbörda, fastän de har hög lön och inte är tvungna så är det en person som ljuger helt enkelt. Jag vet en del som arbetar väldigt mycket och ingen av dem har någon hög lön, de har helt enkelt inte mycket till val för det finns inte ekonomi att anställa.

1,5 till 2 miljoner i inkomst per år är inte så ovanligt, det är inte mycket över genomsnittet för ett läkarpar i en del landsting.

För övrigt är jag en av dem som betalar en hel del i skatt, men det är inte mycket jag får ut kan jag tycka när jag ser hur pengarna används. Så du hamnade helt fel i dina gissningar.

Självklart är det ovanligt, gå till statistik snälla du.

1% har inkomst över miljonen . Sedan ska du då ha två som parat ihop sig med den inkomsten . De allra flesta av dessa är dessutom 50+ så barnbidrag är inte vanligt. Nu är det inte riktigt slumpmässigt, men räkna då med kanske 1 promille.

Ovanligt? Ja , mycket ovanligt.

Senast ändrad:
På tal om skatt. Jag har alltid glatt betalat skatt, både som privatperson och företagare, för jag har ansett att alla ska tas omhand! Nu inser jag att så inte är fallet, och är beredd att betala mindre skatt och istället spara dom pengarna, så jag har något att leva på, om jag råkar bli sjuk igen. För FK kan man inte lita på.

På tal om skatt. Jag har alltid glatt betalat skatt, både som privatperson och företagare, för jag har ansett att alla ska tas omhand! Nu inser jag att så inte är fallet, och är beredd att betala mindre skatt och istället spara dom pengarna, så jag har något att leva på, om jag råkar bli sjuk igen. För FK kan man inte lita på.

Så du tycker att de 227 miljarder som betalades ut inom socialförsäkringen 2017 var felaktiga utbetalningar? Utveckla gärna.

Du är alltså inte beredd att betala för att alla dessa människor fick hjälp att klara sig trots svårigheter som allvarlig sjukdom , handikapp och andra svårigheter.

Solidaritet baserad på egoism är inte solidaritet. Tycker jag.

(Det logiska vore att du ville betala ännu mer skatt , eftersom du vill att ännu fler ska få del av socialförsäkringen.)

Senast ändrad:
Så du tycker att de 227 miljarder som betalades ut inom socialförsäkringen 2017 var felaktiga utbetalningar? Utveckla gärna.

Du är alltså inte beredd att betala för att alla dessa människor fick hjälp att klara sig trots svårigheter som allvarlig sjukdom , handikapp och andra svårigheter.

Solidaritet baserad på egoism är inte solidaritet. Tycker jag.

(Det logiska vore att du ville betala ännu mer skatt , eftersom du vill att ännu fler ska få del av socialförsäkringen.)
När socialförsäkringen uppenbarligen fungerar dåligt är det katastrof att lita på den. Vara öppna Aftonbladet och se.

Jag är ingen politiker och vad jag tycker spelar ingen roll. Jag kommer fortsätta betala skatt, precis som vanligt, men inte längre vara nöjd, då det bevisligen inte fungerar.

Såklart ska alla som är sjukskrivna /vid behov få pengar. Så är det inte idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka