Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att du kan ge det lite tid? En del hundar taggar till lättare än andra. Jag skulle strunta i kontaktövningar och lydnad fullständigt och typ kasta boll, kampa eller se om det finns annat hon gillar. Hon kanske inte är van att leka med människor.
Du kan ju fråga uppfödaren vad hon gillar också.
Eller så är hon sån. Min förra tog aldrig i vid lek med människor, en försiktig dam.
Ville man ha igång henne var det boll/pinne som gällde. Men skällde inte, aldrig påträngande.
Det var en del av hennes personlighet.

Med lek menade jag just kamp, leksaker, pinne etc. Kontaktövningar ser jag som nödvändiga. Tränar alltså inte lydnad, utan simpla kontaktövningar som ex. titta på mig = belöning. Kom till mig = belöning. Vifta på svansen = belöning.

Inte lydnad, inget avancerat. Bara naturliga beteenden som jag vill förstärka för relationens skull. :)

Med lek menade jag just kamp, leksaker, pinne etc. Kontaktövningar ser jag som nödvändiga. Tränar alltså inte lydnad, utan simpla kontaktövningar som ex. titta på mig = belöning. Kom till mig = belöning. Vifta på svansen = belöning.

Inte lydnad, inget avancerat. Bara naturliga beteenden som jag vill förstärka för relationens skull. :)

Finns massor av hundar som inte är intresserade av leksaker, kampa och så vidare. Det kanske är hennes personlighet? Eller så kanske hon aldrig fått lära sig att leka på det viset?

En vecka är kort tid för en vuxen omplacering att landa på. Och har hon ens lekt ? Eurasier känns ite i sättet som mina tidigare shar-pei och det var egentligen inte den mest lekglada hundtypen om man säger så ;) Lugna, sansade och ville vara med hela tiden - men inga lekgalningar med leksaker :)

Ska fråga närmare vad för lek och liknande tidigare ägraren gjort med henne!
Visst, det stämmer att det inte är den mest livfulla- eller föremålsintresserade rasen. Men de exemplar jag träffat innan (vilket är väldigt många ändå) har absolut gått att få igång och tagga till lite! :D

Den här damen är väääldigt lugn. Men kanske är pga. den korta tiden som sagt. Jag ska höra mig för lite! Gör lite ont i mig om hon är så svårmotiverad till lek eftersom jag gärna vill ha med lek i min belöningskorg. Men får kanske med godis uppmuntra till lek så kanske hon därefter uppskattar det mer:confused:

Blir att läsa lite böcker och kanske tjata på @Monstermom :devil:

Du har liksom två val.

1) du har valt en ras som inte är den mest speedade. Hon låter trevlig även om det kanske inte är vad du trodde. Lämna tillbaka till uppfödaren och byt ras.

2) ge henne tid att landa, hon kanske blommar ut eller så är hon lugn i sättet, och du tycker det är okej och trevligt.

En eurasier är ju ingen räserhund, oavsett. Jag trodde du ville ha en stabil lugn och enkel hund?
Tycker du att hon är tråkig, lämna tillbaka henne så hon kan hitta ett annat hem.

Snodde med mig en av familjens frallor hem, Lasse gillar hans sällskap. Nu har frallan kräkts fem gånger på två timmar. Han är tyvärr ett måndagsexemplar med diverse bekymmer, inte ens året gammal. :( Tycker så synd om skrutten, som är så himla go.

Du har liksom två val.

1) du har valt en ras som inte är den mest speedade. Hon låter trevlig även om det kanske inte är vad du trodde. Lämna tillbaka till uppfödaren och byt ras.

2) ge henne tid att landa, hon kanske blommar ut eller så är hon lugn i sättet, och du tycker det är okej och trevligt.

En eurasier är ju ingen räserhund, oavsett. Jag trodde du ville ha en stabil lugn och enkel hund?
Tycker du att hon är tråkig, lämna tillbaka henne så hon kan hitta ett annat hem.

Jag vill ha en hund som inte kräver så mycket! Vi går mer än gärna långpromenader och tränar lite lättare hobbyaktiviter (lättare spår, rallylydnad). Vill liksom inte köpa en hund som jag inte vet att jag kan klara av att aktivera i den utsträckning den kräver. Som mitt liv ser ut just nu blir det alltså bara lättare aktiviteter emellanåt!

Med det sagt tror jag ändå att jag vill ha en hund med lite attityd, som jag kan jobba lite med och framförallt som bjuder på humor. Vill ha kul helt enkelt. :D

Eftersom det bara gått en vecka hitintills så får jag givetvis ge henne mer tid och hoppas att lite mer räser kan framkallas. Jag har liksom inte jättehöga krav, men just nu är hon lite vääl lugn. :angel:

Jag vill ha en hund som inte kräver så mycket! Vi går mer än gärna långpromenader och tränar lite lättare hobbyaktiviter (lättare spår, rallylydnad). Vill liksom inte köpa en hund som jag inte vet att jag kan klara av att aktivera i den utsträckning den kräver. Som mitt liv ser ut just nu blir det alltså bara lättare aktiviteter emellanåt!

Med det sagt tror jag ändå att jag vill ha en hund med lite attityd, som jag kan jobba lite med och framförallt som bjuder på humor. Vill ha kul helt enkelt. :D

Eftersom det bara gått en vecka hitintills så får jag givetvis ge henne mer tid och hoppas att lite mer räser kan framkallas. Jag har liksom inte jättehöga krav, men just nu är hon lite vääl lugn. :angel:

Sen är det svårt att få den aktiviteten och kombinera den taggade hunden med en som kräver lite. Då snackar vi små speedade typer i grupp 9. En större hund med det drivet kräver oftast betydligt mer aktivitet. Det hänger ihop.

Sen är det svårt att få den aktiviteten och kombinera den taggade hunden med en som kräver lite. Då snackar vi små speedade typer i grupp 9. En större hund med det drivet kräver oftast betydligt mer aktivitet. Det hänger ihop.

Ja, det är ju tyvärr så. Därför vi landade på Eurasier! Men jag tror detta kan bli väldigt bra. Hon har så många andra fina kvalitéer. Jag får helt enkelt ge henne tid och se var det tar oss. ;)

Corgi-Shiba är liksom de minsta jag kan tänka mig storleksmässigt. Lite olika raser men ja, jag syftar till höjd och vikt. Runt 30-35cm ca 10kg alltså. :angel: (Är väl medveten dock om att Corgi är en mindre hund än Shiba, men måste alltid nämna Shiba för de är så bedårande i sin storlek på något sätt)

Corgi-Shiba är liksom de minsta jag kan tänka mig storleksmässigt. Lite olika raser men ja, jag syftar till höjd och vikt. Runt 30-35cm ca 10kg alltså. :angel: (Är väl medveten dock om att Corgi är en mindre hund än Shiba, men måste alltid nämna Shiba för de är så bedårande i sin storlek på något sätt)

Svarar som alltid: Pudel.

Sånt tycker min fluffiga krullsvans är skittråkigt :nailbiting: Jag förstörde i stort sett hela hans valp- och unghundstid med att tjata om ögonkontakt... Relationsbyggande för honom är saker som att springa ikapp uppför backar, att visa honom stigar i skogen, hitta godisträd, ett "varsågod" till att spåra/lukta lääänge, att sitta och spana på saker ihop, att låta honom leta reda på oss om vi gömmer oss i skogen, att få "sno" husses vantar, att vi håller i tuggben osv. Alltså mer naturliga, självbelönande saker istället för "trick" som ögonkontakt = godis.

Och att en hund är lugn betyder ju inte nödvändigtvis att den inte trivs! Tvärtom! Kosmos t ex kommer knappt och hälsar på mig när jag varit hemifrån i flera timmar; jag kan liksom få ett litet svansvift och en slick på handen men efter det går han och lägger sig igen. Om han ens kliver upp... Jag beklagade mig över detta för en hundpsykolog/tränare och det lät ungefär såhär:
"MIN HUND ÄLSKAR MIG INTE, HAN BLIR JÄTTEGLAD NÄR HAN TRÄFFAR ANDRA MEN INTE MIG :cry:"
"Men hur hälsar du på din man när han kommer hem? Studsar du runt i glädje och pussar honom över hela kroppen? Eller ropar du hej från soffan och väntar på att han kommer in och hälsar på dig?"
"Jag ropar hej från soffan..."
"Mm precis. Var glad över att du har en hund som är såpass lugn när han är ensam hemma istället för att oroa dig över att han inte älskar dig. Det är väl jättebra att han känner sig såpass trygg i er relation att han kan ligga kvar i sängen och vänta på att du kommer och hälsar på honom!"

Nu menar jag förstås inte att glada hundar lider lider av separationsångest :p Men när det gäller just min hund så är han helt klart mer lugn och tråkig på ställen där han trivs och när han är tillsammans med människor som han känner sig trygg med. Och att inse det var som att bli av med en hel jäkla stensamling från axlarna...

Min förra hund, en mer åt utställning avlad collie, lärde jag aldrig att leka. Jag visste liksom inte om det då. Så blev jag kompis med en tjej som hade bruksschäfer, hon skulle visa mig spår! Jättekul, hennes schäfer fick gå ett först, det märktes att den hunden tyckte det var jättekul. Så var det min hunds tur. I spårslutet skulle en leksak ligga, och när hunden hittade den skulle jag tjoa och vara glad. Jag undrar vad jag möjligen kan ha tagit med för leksak... alltså, ingen aning. :D Alltså näe, ingen aning vad jag kan ha hittat på. En strumpa med en knut på säkert, stackars hund, haha.

När vi kom fram till leksaken (som min hund garanterat inte brukade leka med...) luktade min hund ointresserat på den i en halv sekund, jag tjoade och min hund tittade sakta upp på mig som om jag var fullständigt bakom flötet. :laugh: Det var en märklig skogspromenad, verkade hon tycka. Hade varit mer lyckat om jag lagt korv där. Min kompis bruksmänniskan kunde nog inte ana att vi inte lekte och kampade som belöning.

Min andra hund, sheltien, lekte jag mycket med inne och på hemmaplan. Sämre med det ute på stråt. Kom på att jag borde göra det, men det var för sent. Det var som att jag var hans pinsamma mamma när jag ropade och skuttade. Däremot var mat en KANON-belöning för honom.

Typ att många corgis är dubbelt så stora än shibas när det kommer till vikten och bara ett par centimeter lägre när det kommer till mankhöjden? :D Okej, är tyst om det. :p

Därför jag sa Corgis/Shiba. För höjdmässigt är de relativt lika. Ville bara påpeka att jag är väl medveten om att de är olika stora hundar dock ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar