Med lek menade jag just kamp, leksaker, pinne etc. Kontaktövningar ser jag som nödvändiga. Tränar alltså inte lydnad, utan simpla kontaktövningar som ex. titta på mig = belöning. Kom till mig = belöning. Vifta på svansen = belöning.
Inte lydnad, inget avancerat. Bara naturliga beteenden som jag vill förstärka för relationens skull.
Sånt tycker min fluffiga krullsvans är skittråkigt
Jag förstörde i stort sett hela hans valp- och unghundstid med att tjata om ögonkontakt... Relationsbyggande för honom är saker som att springa ikapp uppför backar, att visa honom stigar i skogen, hitta godisträd, ett "varsågod" till att spåra/lukta lääänge, att sitta och spana på saker ihop, att låta honom leta reda på oss om vi gömmer oss i skogen, att få "sno" husses vantar, att vi håller i tuggben osv. Alltså mer naturliga, självbelönande saker istället för "trick" som ögonkontakt = godis.
Och att en hund är lugn betyder ju inte nödvändigtvis att den inte trivs! Tvärtom! Kosmos t ex kommer knappt och hälsar på mig när jag varit hemifrån i flera timmar; jag kan liksom få ett litet svansvift och en slick på handen men efter det går han och lägger sig igen. Om han ens kliver upp... Jag beklagade mig över detta för en hundpsykolog/tränare och det lät ungefär såhär:
"MIN HUND ÄLSKAR MIG INTE, HAN BLIR JÄTTEGLAD NÄR HAN TRÄFFAR ANDRA MEN INTE MIG
"
"Men hur hälsar du på din man när han kommer hem? Studsar du runt i glädje och pussar honom över hela kroppen? Eller ropar du hej från soffan och väntar på att han kommer in och hälsar på dig?"
"Jag ropar hej från soffan..."
"Mm precis. Var glad över att du har en hund som är såpass lugn när han är ensam hemma istället för att oroa dig över att han inte älskar dig. Det är väl jättebra att han känner sig såpass trygg i er relation att han kan ligga kvar i sängen och vänta på att du kommer och hälsar på honom!"
Nu menar jag förstås inte att glada hundar lider lider av separationsångest
Men när det gäller just min hund så är han helt klart mer lugn och tråkig på ställen där han trivs och när han är tillsammans med människor som han känner sig trygg med. Och att inse det var som att bli av med en hel jäkla stensamling från axlarna...