Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft fruktansvärda tasskador på ett par hundar, de dumhuvudena visar ju inte för än efteråt att de har ont... Visst gör det ont, både på dem och i själen på mig, men det är ju inte mycket att göra åt annat än sund sårvård och tålamod.

Precis sådär är Tonto. Han visar inte att han har ont förens efteråt. :(

Så gjorde jag när jag hade en lillskrutta som virrat runt på en stubbåker en natt så tassarna var mer eller mindre köttfärs. Bar ut o satte på gräsmattan o bar in igen. Torra bomullsstrumpor.

Fy! Men vad skönt att det läkte av sig självt med lite extra omvårdnad.

Tänkte mest att de skulle få kika då jag tycker det ser rött och äckligt ut, men du har såklart rätt. Det finns inte något mer att göra i nuläget.

Jag blir så jävla nojjig när hundarna har ont. :banghead:
Jag förstår dig. Lite lokalbedövande salva kanske, om hon har jätteont?

Går säkert jättebra. Alla mina har varit jättelätta att cykla med. De har fattat fort. Även de som gick uselt i koppel.
Undantag labben. Hittade hon en 10 år gammal glasspinne eller godispapper så var det tvärnit och iväg :o
Mina är livsfarliga att cykla med. I höstas tänkte jag att Mini skulle få extra motion då hon inte kan vara lös på samma sätt som dom andra, så springa bredvid cykel vore ju bra. problemet är bara att hon gallskriker/tjuter så folk tror jag misshandlar henne :o:meh:
Polly har jag försökt med en gång och det är väl säkert kul......tills hon kom på att oj, matte sitter högt upp och det vill jag med......och hoppade upp i knät på mig. Höll på att stupa där :banghead::D
Tror jag vill ha en trehjuling nästa gång ja försöker.....men Mini får aldrig följa med, för hon är inte tyst ;)

Jag sitter och försöker hålla mig från att kommentera ytterst syrligt till en amerikan som rekommenderar "crating" (alltså hålla hundstackaren i bur) till ja, typ alla som har nån sorts problem med hund när den är ensam. I USA är det tydligen helt accepterat och de lämnar hunden själv hela dagar när de jobbar. Jag KOKAR.

Jag sitter och försöker hålla mig från att kommentera ytterst syrligt till en amerikan som rekommenderar "crating" (alltså hålla hundstackaren i bur) till ja, typ alla som har nån sorts problem med hund när den är ensam. I USA är det tydligen helt accepterat och de lämnar hunden själv hela dagar när de jobbar. Jag KOKAR.

USA och Sverige är mil ifrån varandra när det kommer till synen på hund, hundträning och hundhållning. Att ge sig in i såna diskussioner ger i princip ingenting, de har ju lagen på sin sida, tyvärr. :(

USA och Sverige är mil ifrån varandra när det kommer till synen på hund, hundträning och hundhållning. Att ge sig in i såna diskussioner ger i princip ingenting, de har ju lagen på sin sida, tyvärr. :(

Nej jag kommer verkligen inte säga något för samtliga på den sidan kommer tycka att det är jag som är dum i huvudet. Så jag sitter här och morrar för mig själv istället.
Det är precis samma med USA och hästar dessutom, man blir så matt.

Det är jättevanligt i många länder, värre är att det sprider sig hit. :(

Jag burtränar min hund en hel del, jag tycker det är viktigt att hundar känner sig avslappnade och bekväma i bur (i alla fall om man ska ha dem med på tävling/träning där de behöver vistas delar av tiden i bur, men även för att de inte ska få en chock om de hamnar hos veterinären ett tag...) men förvaring i bur tycker jag är helt fruktansvärt. När hundarna sätts i bur för att undertrycka oönskade beteenden, istället för att åtgärda orsaken till beteendet. :(

Det är jättevanligt i många länder, värre är att det sprider sig hit. :(

Jag burtränar min hund en hel del, jag tycker det är viktigt att hundar känner sig avslappnade och bekväma i bur (i alla fall om man ska ha dem med på tävling/träning där de behöver vistas delar av tiden i bur, men även för att de inte ska få en chock om de hamnar hos veterinären ett tag...) men förvaring i bur tycker jag är helt fruktansvärt. När hundarna sätts i bur för att undertrycka oönskade beteenden, istället för att åtgärda orsaken till beteendet. :(

Ja absolut, vi har transportburar/bilbur och sånt som de måste kunna vara i för kurser/resor/tävling osv men här är det ju mer att de får bo där på dagen "för annars river hon huset", jag blir rent ledsen när jag läser. Alltid ursäktat med att de känner sig "trygga" där. Jamen se till att den är trygg i hela huset då och lämna den inte själv en hel arbetsdag liksom!

Ja absolut, vi har transportburar/bilbur och sånt som de måste kunna vara i för kurser/resor/tävling osv men här är det ju mer att de får bo där på dagen "för annars river hon huset", jag blir rent ledsen när jag läser. Alltid ursäktat med att de känner sig "trygga" där. Jamen se till att den är trygg i hela huset då och lämna den inte själv en hel arbetsdag liksom!

Ja, det är jättehemskt. Det finns helt ohyggliga exempel på hundar med separationsångest som stoppats in i burar (för annars river de ju huset - ja, för att de är panikslagna! :banghead:) och slitit sönder både bur och sig själv (bokstavligen), men självklart är buren den mest självklara lösningen. :(

Ja, det är jättehemskt. Det finns helt ohyggliga exempel på hundar med separationsångest som stoppats in i burar (för annars river de ju huset - ja, för att de är panikslagna! :banghead:) och slitit sönder både bur och sig själv (bokstavligen), men självklart är buren den mest självklara lösningen. :(

Usch jag ryser bara jag hör det där, blä. Det känns liksom så självklart med hur de flesta gör här så jag fattar inte att de saker de gör känns ok för dem??

Usch jag ryser bara jag hör det där, blä. Det känns liksom så självklart med hur de flesta gör här så jag fattar inte att de saker de gör känns ok för dem??

Kultur. Det är det normala att göra där, det avvikande att göra här.

Att många av våra hundar går okastrerade hela livet ses som grymt (och nästan lite perverst) av många amerikaner jag pratat med... :D

Men mer muntert då, nästa vecka ska herr corgi få sin vaccination, sen ska vi vänta på att valpkursen startar både för corgin och schäfern. Vi bor ju ute i ingenstans så den kommer starta när det blivit en tillräckligt stor grupp. Jag och pappa tar ju upp två platser så snart så, hä!

Kultur. Det är det normala att göra där, det avvikande att göra här.

Att många av våra hundar går okastrerade hela livet ses som grymt (och nästan lite perverst) av många amerikaner jag pratat med... :D

Åh jag såg även flera poster där folk tyckte det var otroligt grymt att låta katter gå ut! Det var ju farligt för dem... Jag har bondkatt och bor på landet och han skulle nog äta mig i sömnen om han aldrig fick gå ut.

Jag har knappt hört om att man kastrerar hundar här, spontant känns det jätteskumt?? Däremot med hästarna så är det otroligt vanligt och normalt.

Åh jag såg även flera poster där folk tyckte det var otroligt grymt att låta katter gå ut! Det var ju farligt för dem... Jag har bondkatt och bor på landet och han skulle nog äta mig i sömnen om han aldrig fick gå ut.

Jag har knappt hört om att man kastrerar hundar här, spontant känns det jätteskumt?? Däremot med hästarna så är det otroligt vanligt och normalt.

Det blir allt vanligare (tyvärr tycker jag), men ännu är vi inte dithän att det är normen.

Med en häst ger det ju väldigt stor skillnad i beteende, jag har inte alls koll på hur det påverkar en hund? Är det mest för löptikar, aggression? Vad "ger" det liksom?

Du frågar fel person, jag är rätt emot kastrering generellt. Men det kan absolut påverka beteende/personlighet, dock åt "båda håll" så att säga. En del blir tryggare en del blir räddare, en del blir roligare en del blir tråkigare... En del förändras knappt alls. Personligen anser jag att det är något man låter bli att experimentera med om man inte har goda skäl i det specifika fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård