nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

med lite "tur" kanske jag kan börja på ridskola igen :angel: det är egentligen inte min typ av ridning men men...

tränare är inte aktuellt.
balansen är kass hela tiden, har alltid varit. jag har alltid varit den klumpiga fega eleven på ridskolan som ofta blev stående i mitten av ridhuset när det var dags för galopp eller hoppning. ridläraren fick alltid sänka hindrena åt enbart mig. jag gick ofta dit eller därifrån med stor klump i magen, hände ibland att jag bröt ihop o grät under lektionerna.
ridlärarna brydde sig aldrig om mig utom enbart de som var duktiga...
Fy vad tråkigt att läraren bara ägnade sig åt de hade lätt för ridningen :( Det är ju de andra som behöver den mesta hjälpen. Min dotters ridlärare såg nästan direkt att min dotter tyckte det gick för fort fram och föreslog byte av grupp. I den nya gruppen har hennes självförtroende stärkts och nu vågar hon t.o.m. hoppa igen. Hon slutade med det efter en avramling.

Det ska vara rolig med ridningen!! Jag blir så illa berörd när jag läser om (eller ser) hur unga ryttare har en klump i magen eller gråter i samband med lektionerna.

Jag förstår delvis hur du känner dig. Jag har sånna dagar jag med, dagar då det känns som att man gör allting precis fel och egentligen inte ens borde vistas i närheten av hästar. Men så finns det också de dagarna då allting går bra. Dagar då det känns som att man är ett med hästen och "bäst i världen". De är de bra dagarna man får fokusera på och försöka att tänka på när allt går skit. Jag tror att en bra sak kan vara att skriva riddagbok, för din egen skull. Så att du ser att du visst kan! (Försök att fokusera på de bra sakerna, så att du inte lägger för stor vikt vid det negativa..)

Jag läste att du hade problem med att sadla, att folk tröttnade på dig när det tog för lång tid. Skit i dom! Ta så lång tid du vill på dig att sadla och fixa. Det är en viktig del i ridningen, hästhanteringen alltså. Varför inte vara i stallet och bara mysa med hästarna flera dagar i veckan? Titta när andra rider, våga fråga om du har funderingar. Jag vet hur jobbigt det kan vara, men det är värt att kämpa!

Jag tror på dig, lycka till!

Rekommenderar verkligen islandshästar varmt..
Finns det ingen islandsridskola i närheten??

När jag var mindre red jag på "vanlig ridskola" och hade en klump i magen varenda gång jag skulle dit.
Nu med islandshästarna är det verkligen som bortblåst.
Tycker även att mentalitetet är bättre i islandsstall, ingen tror att de är bättre än någon annan och folk är hjälpsamma.

Kanske finns de någon häst som du kan pyssla om och arbeta från marken med och kanske rida när du känner dig redo!!
Alltid bra att träna ledarskap och lära känna hästen innan du sitter upp!!!

Hoppas du hittar din egna lösning!! Vore tråkigt att du slutade!!!
Lycka till!!!

nu har jag blivit rädd igen :cry: vågar verkligen inget annat än att skritta...:(
(pssst igår när jag red fastnade jag i en trädgren o höll på att inte komma loss:angel:)

tränare är inte aktuellt.
balansen är kass hela tiden, har alltid varit. jag har alltid varit den klumpiga fega eleven på ridskolan som ofta blev stående i mitten av ridhuset när det var dags för galopp eller hoppning. ridläraren fick alltid sänka hindrena åt enbart mig. jag gick ofta dit eller därifrån med stor klump i magen, hände ibland att jag bröt ihop o grät under lektionerna.
ridlärarna brydde sig aldrig om mig utom enbart de som var duktiga...

rider många gånger med knut i magen fortfarande o "tvingas" göra sånt jag inte vill, blir oftast "övertalad" eller gör det ändå med gråten i halsen.
jag kan inte linda ben, det blir alltid fel, jag kan inte sadla, sadeln hamnar antingen för långt fram, eller för långt bak eller så lessnar folk för att jag är så långsam:(

känner väldigt mycket igen mig :( när jag red på ridskola var det precis så för mig med.. så jag slutade helt sonika på ridskola och köpte egen häst istället. då först upptäckte jag att visst sjutton kunde jag rida :D bara inte på ridskolehästar och med en massa folk runt omkring som kritiskt glodde på och tyckte man var urusel (kändes det som iaf:crazy:)
kan ju dock nämnas att jag definitivt inte är nån toppryttare för det :p men det duger för att rida i skogen och skutta runt lite på min egen ridbana bara för nöjes skull. men framför allt så tycker jag att det är roligt med hästar igen och jag har fått nåt enormt mycket bättre självförtroende sen jag gav upp ridskoleriet :)

nu har jag blivit rädd igen :cry: vågar verkligen inget annat än att skritta...:(
(pssst igår när jag red fastnade jag i en trädgren o höll på att inte komma loss:angel:)

haha asså tjejen, det låter tråkigt för dig o så.. men ibland kan man inte låta bli att fnissa lite, för du verkar bara få otur varje gång. Stackare!

Du rider dressyr antar jag? Du kanske ska prova en annan ridstil? Western? Islandshäst?
Dom två är en del av mitt intresse ^^

Rekommenderar verkligen islandshästar
Tycker även att mentalitetet är bättre i islandsstall, ingen tror att de är bättre än någon annan och folk är hjälpsamma.

!

Håller faktiskt med dig. Till 100%:D
Tyvärr la dom ner vår islandshäst-turridning o ridskola för några år sedan. Gick väl i konkurs. Väldigt trist.
Men där var alla så glada, alla pratade med alla. Inga dryga eller uppsnoffsiga ryttare utan både roliga och coola!

haha asså tjejen, det låter tråkigt för dig o så.. men ibland kan man inte låta bli att fnissa lite, för du verkar bara få otur varje gång. Stackare!

Du rider dressyr antar jag? Du kanske ska prova en annan ridstil? Western? Islandshäst?
Dom två är en del av mitt intresse ^^

:rofl: jag är lite otursförföljd ja;)
jag har provat på akademiskt o det var helt i min smak, men det är svårt o komma vidare i det utan egen häst:(
men nu får jag hjälp att komma iväg så nu kanske det går att ordna med antingen vanliga ridlektioner, islandshästar eller nåt annat som kanske passar mig bättre än bautastora halvblod :angel:

we have al been there..

ja är ingen stjärna, får acceptera det kommer aldrig bli bäst. man får börja fundera över om man rider för nöjjes skull och för sin egen del eller för att bevisa för andra att man är duktig.

kan du inte hitta någon häst som du ridit förut som du känner dej trygg på och försöka börja om, ta de i din takt?

som det ser ut nu har jag bara möjlighet att rida den bautastora hästen... vi får se vad försäkringskassan säger... :(

:mad: Jag blir så arg när jag hör/läser det du har blitt utsatt för i stallet du har varit i. Holder med alla här sluta inte att rida eller omgås hästar.....*ge inte upp* miljöbyte behövs sen att ditt ben blir/är bra.

Min historia....

Själv red jag storhäst av och på från jag var 7 år (vart lilla mobbad i stallet när jag var ung) sen för ca 9 år sen ramlade jag av min "sköthäst" Totte och vart häst redd. Ville rida men endå inte....Totte bodde då 4 mil från mig och jag innså att skulle jag fortsätta rida måtte jag hitta någon häst närmare der jag bor.

Dock var det ingen som ville låta mig rida då jag var skraj, tjock (90+) och dessutom kände jag inga i stallen.

Jag hittade en stallplats till uthyrning och jag bestämde mig för att ta hem en foderhäst - en lite galen Nordis. Rida.... nä inte första tiden jag gick med honom, lekte med honom, lärde mig Horsmanship och tränade det med honom. Med tiden började jag även rida honom och jag blev säkrare och säkrare dock vägrade jag galopera eller trava fort eller rida ut själv. Inga andra ville rida honom heller i början och då jag hadde haft han i 2 år visade det sig att han inte direkt var inriden när jag fick honom. Hadde han i nästan 4 år innan jag insåg att jag och han i ridningen inte passade i hop.

Då satte jag han til salu och köpte min nuvarande häst en islandshäst och med honom har jag utväklas jätte mycket....är ennu ingen "highare" rider fult och kan som du inte detta med sittbenen.... men jag och min sötnos har det roligt tilsammans och inte mist 2 gången jag red Skuggi galloperade jag.....

Du behöver nog bara rätt häst och rätt miljö + motivation

Kram ;)

Inte ska du sluta rida :)

Jag kan ju berätta för dig hur jag hade det, jag ramlade av i princip var 3e lektion på ridskolan förr i tiden, och då funderade jag på att sluta, men jag gav inte upp.

Jag kunde inte få en häst att gå på tygeln förrens år 2006 (ändå började jag rida runt 1998).
Jag var hopprädd i början, och fick alltid en häst jag litade på varje hopplektion, när hon såldes så visste min ridlärare exakt vilka hästar jag skulle ha.

Än idag är jag dock småskraj för att gå in med hästar som är sura. När jag och en kompis jobbade på en ridskola så fick vi alltid, tack och lov, tag på en som kunde sätta fast en häst för hon sparkade alltid bakut efter att ha kommit in (det hjälpte inte om man väntade på att hon skulle äta färdigt). Har nästan blivit sparkad av henne i huvudet, därför vågade jag inte gå in

Jag måste få berätta:D

nu på sistone har jag faktiskt ridit en hel del... o det har sett ut såhär:

idag red vi en längre tur i skritt, hon skyggade för typ allt (heffaklumpar i skogen?) sen ville hon inte gå över ett litet litet dike med vatten så hon reste sig o höll på...så andra hästen gick över först o DÅ gick hon, med lite övertalning...sen red vi upp för en backe som gick typ raakt upp det var äckligt eek
sen när vi nästan var framme vid stallet var det en vattenpöl, hon kunde gott o väl gått runt men så gick hon mitt i o sen kom hon på sig själv o då hoppade hon till o sprang iväg...smart:p

igår red vi på banan o då vågade jag t.om. trava henne lite:)

dan innan det red vi ut igen...tror det var då jag fastnade i en trädgren o inte höll på att komma loss :o
(hästen kom under, inte jag)

dagen före det red jag BARBACKA på henne, fast hon dan före det lekte rodeohäst med mig...

jag tar det väldigt lugnt (med lite undantag då, inga frivilliga såna men ändå) nu o skrittar mest...det går bättre o bättre:)

(allt på samma häst, 5 årigt halvblod, 170 hög...)

Grattis gumman så skal det låta :)) You GO GIRL

Kämpa på....

Måste själv berätta en liten solskins-historia från kvällens ritt.....

Har fått ny sadel och min Islandshäst som mest har grisepassad i hela sin karriär som ridhäst (13 år) hadde perfekt adskilte gångarter i kväll och höll tölten ren länge så att jag började grina av glädje....

:)))

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar