nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

Klart vi är bäst. :)

Hoppas på mycket mer framgång för oss skraja.... *kramis*

Hej! jag känner ungefär som du tror jag :P jag är 13 år och har ridit i ca. 6 år och känner att jag inte kommer nånstans :| Jag vågar inte höppa högre än 1 m som är det högsta jag har hoppat, med en ridskoleponny. I början kändes det som om vi skulle klara allt tillsammans, men nu vågar jag bara hoppa upp till 1 m på han (han är en D-ponny) och på tävlingarna så vägrar vi oftast ut oss. På träningarna hoppar han jättebra men kan vägra om man inte är bestämd. Det här med att rida hästen på tygeln.. ja asså jag rider ju ridskoleponnyerna, som kan vara lite envisa osv. men oftast går dom väll i form men jag önskar att jag kunde bättre..

Jag och Flash, som jag skrev om, på bilderna :)

Senast ändrad av en moderator:

Varför i allsindar måste du hoppa då? Ställ inte så stora krav på dig själv! Är själv i samma situation, kommer inte upp utan pall (har islänning..), har inte en en aning om något sittben, vilken galopp, kan inte ens hoppa över ett dike osv.. men på nåt sätt så har jag lyckats att "rida" i snart 10 år och haft roligt under tiden. Jag tillhör kategorin "tant" som börjat rida sent i livet. Har också haft rejäla dippar och velat sluta med ridningen många gånger och tyck att jag är totalt värdelös. Har ridit lektion och var nog den mest trögfattade eleven i gruppen. Men efter att skaffat ny häst som visade sig inte riktigt vara den jag trodde och egentligen lite för svår, harig, bilrädd, flockbunden, så tvingades jag att ta ställning till om jag egentligen skulle rida alls och ta itu med problemen och analysera mina "begränsningar". Jag kom fram till att jag måste acceptera att jag inte blir toppryttare, jag är gammal och stel, jag ska sätta upp mkt små mål i min ridning och framför allt låta allt detta ta sin tid. Jag struntar fullkomligt i vad andra tycker om min ridning. Jag behöver inte ge mig ut ensam och rida och jag behöver inte hoppa över diket (jag kan sitta av och leda hästen över det) jag gör det när jag är mogen för det. Har kommit fram till att mina inre begränsningar i ridningen är helt kopplade till mitt usla självförtrende, som jag har börjat jobba med. Jag tycker absolut inte att du ska sluta rida, fundera bara över vad du tycker att du klarar av nu i ridningen och utgå från det till att börjamed och när du känner dig säker på dom momenten så går du vidare steg för steg i DIN egen takt. Strunt samma om du aldrig blir ett "profs" för ridningen handlar väl ändå mest om att man har roligt både häst och ryttare??

:bow::bow::bow:

"tur" det finns fler som jag :D
jag hoppade (30 cm) för det såg så lätt o kul ut när kompisen hoppade något högre...
men jag siktar inte mot några svåra mål...jag vill bara inte vara rädd o feg :cry:

mahahah nu ni:D jag funderar lite på att fortsätta rida om det fortsätter som idag! :)

hästen brukar gå som en kamel med mig, spänd som en fiolsträng, antagligen höll jag för hårt i henne pga osäkerhet, idag släppte jag lite på mina spärrar, bestämde mig för att lita på henne, slappnade av o gav efter på tyglarna...DÅ hände något, för mig nästan magiskt! plötsligt hade jag hela hästen under rumpan o INGENTING i handen, hon blev jättemjuk o fin...det har aldrig hänt mig förr :o:eek:

jag vågade både trava o galoppera o hon var nästan lika mjuk o fin hela tiden bara jag själv slappnade av (var lite nervös i galoppen först så då gick det inge vidare....) sen skrittade vi över ett hinder på banan, ett kryss på ca 15 cm*...sen travade vi över det, o så småningom föll hon in i galopp innan o tog ett litet skutt... jag är så glad så jag nästan spricker:D det är ju såhär det ska kännas! jag vill alltid känna såhär när jag rider! jag vill inte vara rädd o spänd! det är ju då det går åt skogen!:(

* sist jag hoppade, för första gången på 8 år var ett rättuppstående som vid 40 cm slutade med att jag svimmade, flög av o fick hjärnskakning....min kompis sa att "det var ju inte ens ett hinder!" "joho, 2 bommar + 2 hinderstöd = hinder!:p"

vi får se hur länge detta håller i sig nu.... men just nu är jag glad!:D

Du SKA vara glad! :D Fortsätt ta allting i din egen takt och låt ingen annan övertala dig att göra nåt som du inte känner dig redo för.

Vilken tur att du inte gav upp hästarna helt ändå. :D

Instämmer i kören:

:bump: Go Snutt, go Snutt!! :bump:

:rofl::rofl::rofl: snacka om att det svängt i mina ridsvängar sen jag startade tråden :D

ang ridlektionerna så ska jag börja rida privatlektioner (!!) med min kontaktperson om allt går i lås:D (inga detaljer då vissa stör sig på detta...)

imorrn ska vi ner o kika på en av ridskolorna...
men nu har jag kommit på att jag behöver väl nya ridbyxor? jag har bara 1 par kvar nu (cavallo ifs men...) de är rätt tjocka, skulle behöva ett par tunnare...nåt tips på billiga som sitter bra på en med lår, mkt rumpa o mage? behöver hög midja o mkt stretch:p

imorrn ska vi ner o kika på en av ridskolorna...
men nu har jag kommit på att jag behöver väl nya ridbyxor? jag har bara 1 par kvar nu (cavallo ifs men...) de är rätt tjocka, skulle behöva ett par tunnare...nåt tips på billiga som sitter bra på en med lår, mkt rumpa o mage? behöver hög midja o mkt stretch:p

Börjes har många bra billiga tunna ridbyxor. :)

Hej min vän.
Jag har många hästar och jag rider inte... Jag håller på med avel... Jag blev lite "botad" från att tycke det var kul med ridning. Mitt fullblod lade sig ner med mig på, inte långsamt och snällt utan det var som han blev skjuten, pang på bara. Efter flera försök, har glömt hur många men när han bröt 2 revben på mig, gav jag upp. Det var inte värt att riskera livet bara för att rida. Skaffade ston och började att avla, hur häftigt som helst. Har inte ångrat mig en sekund. Jag pysslar med dem, mockar och ger mat ovs.
Måste du rida? Eller vill du "bara" lukta på dem? Jag kan rekomendera att "bara" lukta på dem. Kan sitta och titta på mina hästar i timmar när de går i hagen. Du kanske ska ta en titt in i dig och fråga vad du egentligen vill. Kramis Lotta

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30