nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

Usch...om det är till ngon tröst så har jag kännt det så massor av gånger:crazy: ändå skakat det av mej och fortsatt, fattar egentligen inte varför.
Det kostar massor att rida och det är ett jä...ligt dyrt sätt att bli mörbultad och olycklig på.
Pssst..på någt sätt påminner hästar om killar, det är samma sak där:o förutom att de inte är så dyra då:grin:

Usch...om det är till ngon tröst så har jag kännt det så massor av gånger:crazy: ändå skakat det av mej och fortsatt, fattar egentligen inte varför.
Det kostar massor att rida och det är ett jä...ligt dyrt sätt att bli mörbultad och olycklig på.
Pssst..på någt sätt påminner hästar om killar, det är samma sak där:o förutom att de inte är så dyra då:grin:

ä inte killlar dyra? de äter ju lika mkt som en häst ffs:p
men ja du har rätt;)
var o kollade + pratade med ridskolan idag så vi ska försöka boka in tid för första lektionen:)

Hej! Har inte läst hela tråden men vill ge ett tips!
Eftersom jag också är en ganska usel ryttare och dessutom skadat mig när jag föll av en stor häst så vet jag hur det känns,ganska hopplöst!!Men så fann jag min underbara pigga lite äldre islänning och med henne växte självförtoendet så nu rider jag dagligen,tar lektioner och har dessutom köpt en till.Så se till att få rida lite äldre och lugna hästar och varför inte prova islänning?
Lycka till!:)

har bett om en lugnt trygg lite mindre häst ev större ponny till lektionerna nu så får vi se:)
egen häst är tyvärr inte aktuellt alls o islänningar söker de typ aldrig medryttare till...
(fast tack ändå!:D)

idag var första lektionen o jag är sååå glad:D
fick en lagom liten tinker-ponny som var helt underbart söt och det AAAABSOLUT enda som var jobbigt var lättridning i trav...han hade så liten trav (jämföra stort halvblod mot en liten D-ponny?:p) så jag blev helt slut efter en långsida...nu blir det väl 2 ggr till denna termin o sen kör vi igång igen till hösten:):love::love::love::love:

fick lite bättre koll på sittbenen, några hyfsade galoppfattningar, lyckades korta ner traven så det gick o sitta i den några gånger (det har aldrig hänt förr tror jag) och resten kommer väl med tiden:)

Senast ändrad:

kan ju kasta in en liten bild på söten:D
agge_hel0049.jpg

Hejsan, jag har haft samma sak som du, jag började min ridkarriär när jag var 6 år gammal (är 22 nu) på en ridskola, dottern till ägaren till ridskolan red i samma grupp som jag.. aså allt focucerades på henne.. i 3 år satt jag och förstod inte vad ett sittben var... eller att man skulle ¨ålla tyglarna mellan lillfinger ringfinger.. medans dottern började tävla... hmmm tänkte jag jajajag är väl dålig... vi flöyttade så jag bytte ridskola... till en helt ny ridskola,.. mamma sa ju att jag riit på ridskola i 3 år så jag fick ju hoppa in i en halvt avancerad grupp (barn avancerad) men blev genast nerkastad till nybörjargruppen för 6 åringar.. efter ett år köpte mamma en häst till sig själv ett gammalt arabsto som hade gått på galoppbana i polen.. het som satan var hon.. så mamma började leda mig på detta stackars stoet... (till råga på allt så är min mamma inte intresserad av ridning utan hon är pyssel och avel). detta stoet förlde året efter.. där kom ut världens minsta lilla hingstunge som man skulle gunna pussa ihjäl.. men hur skulle jag klara av honom jag hade gått påridskola i ca 5-6 år och var fortfarande kvar i nybörjargruppen.. men men sa jag jag slutar på ridskolan... satte mig på gammeltanten (när hon var klar för det efter fölningen givetvis) o min kära lilla mamma fick leda henne när jag red... sen flyttade vi igen.. och min lilla bäbis var ett år nu.. så jag började leda honom i skog och mark... när han var tre år kunde vi gå ca 3 mil om dagen i teräng... en dag stukade jag foten.. där står jag med en arabhingst på 3 år och ensam mitt i skogen ca 1 mil hemmifrån... jag kravlar mig upp på ryggen (han var aldrig sutten på) med grimma o grimskaft oc säger gå hem...
hem kom vi o han gick så försioktigt o varsamt med mig (jag får tårar i ögononen bara jag änker på det). dagen efter löshoppade jag honom på en åker.. veckan efter köpte jag mitt första egna träns... strl shettis (ponny var för stort för min arabpojk). satte på honom tränset o sen var det bara att hoppa upp barbacka med delade tyglar... (ifall han skulle kasta av mig o sticka iväg ville jag att han skulle slippa slita sönder sig) det gick bra... fyra veckor efter detta fick jag låna en sadel av en kompis.. (min pojke hade aldrig sett en sadel innan) jag la på dn o trilla av gång på gång på gång.. jag kunde inte sitta i en sadel helt enkelt.. tog av sadeln o red.. jag red utan rädsla.. en månad tog det sen satt jag kvar i skritten i sadeln.. och då åkte jag till en ridskola som var helt ny för mig.. tiog med min arabpojk o sa lär mig rida i sadel.. dom bara skrattade åt mig.. men när jag visade så log dom och min träning började... det började med att jag sklulle ha fötterna i ett par barbacka läder.. bara det är skit svårt... när min ojk var 6 år skar vi honom för då skaffe mamma ett till arabsto som hon tyckte jag skulle sitta på... men jag flög av henne innan jag ens han tänka.. sits-händer-balans... jag började så smått tävla med min pojk o visst folk skrattde åt mig.. min pojk var bara 142 cm.. dom skrattade åt hur liten han var.. men för mig var han störst i världen han var det bästa som fanns... så jag gav mig faan opå att jag ska överbevisa dom... månaden efter tävlade vi mot ridskolans halvblod.. på 110cm hinder och pkacerade oss tvåa.. när jag fyllde 18 så var jag ca 165 lång.. o min älskade ponny var ortfarande bara 142.. så jag sålde honom... i 3 år grät jag över det tills en dag ringder det en herre och undrar om jag är uppfödare till medik... då hade min älskade ponny vandrat vidare till en liten tjej som älskade honom lika mycket som jag.. Medik hade kvalat in i ponny sm i hoppning... dessvärre hade vetrinären på plats sett att han markerade konstigt på bakbenen.. in till vetrinär o röntga.. SPATT!! min bäbis hade spatt... jag fick tillbaka honom nu i höstas.. gratis.. pga att tjejen vill tävla.. min älskade medik togs bort den 27e nov förra året.. nu letar jag efter en likadan häst.. jag tränar o rider dagligen på mina andra hästar men jag letar efter det där vi hade vi kunde läsa varandras tankar.. bara på honom kände jag mig tryugg.. jag är livrädd när jag ska hoppa upp på mina andra hästar nu.. jag gråter när min tränare säger att nästa gång ska vi ha lite skutt.. men jag har bestämt mig jag ska hitta en själsfrände till.. jag letar... hellst en arabhingst.. men vi får se vad som händer.. jag säger så här... gå till någon som du vet har föl.. börja ungås med föen.. du kanske får kontakt med något utav dom.. jag har sett att det har sagts innan men jag säger det igen tro på dig själv och testa westernsadel, jag känner mig tryggast i en westernsadel då jag har både hornet och en annurlunda sitys i den.. lycka till...

Shit vad jag känner igen mig på dig fast skillanden är att jag är 16 snart 17, ridit i ett helt år på ett skola där jag går hästinriktning, åkte av i januari pga att hästen blev rädd när nån öppna dörren, fick lätt hjärnskakning, och skrapad haka. Sen så va det bestämt att jag skulle opererasa i ett annat ärende så red inte på 6 veckor, upp på hästryggen igen och vips, samma sak händer, åker av men landar med hela tyngden på fotknölen och kunde inte rida. Känner mig som du, det känns inte kul och jag känner att jag kommer ingenstans.

jag gick ofta dit eller därifrån med stor klump i magen, hände ibland att jag bröt ihop o grät under lektionerna.
ridlärarna brydde sig aldrig om mig utom enbart de som var duktiga...
:cry::cry::cry:

Har inte läst hela tråden...
Men ska absolut inte kännas såhär! Kanske är ridskolan fel ställe för dig att vara på? :)
Allt som kanske behövs är en omstart, kanske du kan börja ta hand om någon snäll häst du kan mysa med, träna på t.ex. linda ben o.s.v. samt ridningen med det du känner att du vill träna på,själv.

Lycka till!

/toker

Sluta inte rida, men anlita en duktig och erfaren instruktör och träna ofta.

Hej, tror du att jag skulle kunna få låna tråden lite? Jag behöver all pepp jag kan få just nu! :crazy:

Haha joo den är jag i stort behov av :)

Kort sagt så får jag inte ngt stöd av mina föräldrar när det gäller ridningen. Min mamma har tidigare hållt på med hästar men har pga en olycka fått wiplash-skada och kunde inte fortsätta och min pappa vet inte ett skit om själva hästen förutom att den äter gräs och dricker vatten (han sköter allt runtomkring, såsom hagar m.m.).

Hur som helst, vi har 2 hästar. Ett litet tjockt halvblod som tidigare vart min, jag ville hoppa men det ville inte han. Därför har mitt självförtroende när det gäller hoppning blivit kasst, har världenshöjdskräck eftersom att så fort det blev lite högre hinder så vägrade han (fullfräs-tvärnit), eller brakade rakt in i hindret. Har vart med på några CR och en träningstävling, men det slutade med att vi vägrade ut oss och jag kom ut med ögonen fulla med tårar varenda gång eftersom jag hade kämpat mig över varenda hinder (tänk er typ nästan vägring på varje hinder men precis så jag lyckades trycka över honom)..Tidigare var han min storasyrras häst och jag fick "ärva" honom, han har egentligen aldrig passat mig. Osäker häst + osäker ryttare = ännu osäkrare ryttare.. Säker häst + osäker (men rutinerad) ryttare = säkrare ryttare

Vår andra häst är en 3årig tinkervalack, helgo i temperamentet och mitt projekt att rida in. Han var först tänkt till min mamma då hon verkligen ville börja rida igen men detta har inte blivit av och kommer troligtvis aldrig att bli det heller.

Från första början ville jag att vi skulle sälja honom och köpa en annan häst som jag kunde hoppa med (en häst som tycker om att hoppa så mitt självförtroende kunde bli bättre), eftersom att det är de jag alltid har velat. Men så som mina föräldrar är så gick dom inte med på det för dom ville inte ha ngt "galet fullblod" (alla hästar MÅÅÅÅÅSTE ju vara galna eftersom dom vill/kan hoppa) utan då var det ju mkt bättre med ett lugnt kallblod som jag kan lunka runt med i skogen *jippie* Jag har alltid haft ambitioner att vilja ut och tävla en massa med en häst jag trivs med, men jag börjar ge upp nu.. kanske är det tänkt att jag ska ägna livet åt ngt annat än ridning? :cry:

Så nu har man accepterat läget och går med på att jaa jag kan väl rida in tinkern då, men jag ska göra honom till en välriden dressyrhäst. Har länge velat lära mig att tömköra ("dressyr"-tömkörning) och frågade därför mina föräldrar om någon av dom skulle vilja köra mig till en tränare som skulle kunna hjälpa mig med det någongång i veckan. Svaret: "Nääe det är bara onödigt, tar bara tid och pengar!!" försökte lungt och snällt förklara att det är en viktigt grund i hästens utbildning, iaf om man vill göra ett riktigt bra jobb med hästen. Men fick fortfarande ett nej till svar... (mina föräldrar går inte att prata med, så fort man säger ngt som inte dom håller med om så börjar dom skrika på en)

Jag förstår inte.. Vill dom att jag ska rida in hästen eller att jag ska bara slänga på skarpaste bettet och kasta mig upp i sadeln och hoppa över alla grunder? :eek: Tyvärr så är det svårt att förklara (snälla tro inte att jag är en bortskämd, gnällig tonåring som alltid får som den vill förutom just denna gången) Vad ska jag göra? Någon som har lust att adoptera en hästgalen 17åring som skulle göra allt för att få en vettig häst? :angel:

Oj, det blev visst ganska långt :crazy: men fråga gärna om ni undrar ngt!

Kan du inte ta dit en tränare då? Du behöver ju faktiskt inte åka till tränaren, många tränare kan även åka hem till dig.

Klart du ska ta hjälp med inridningen från någon riktigt duktig. (Nu vet jag inte alls hur duktig du är, men oavsett om du kan mycket så kan det ändå vara en bra idé att ta hjälp från en som har erfarenhet från inridning och unghästar.

Hör dig för lite, det kanske finns någon inte allt för långt bort som kan tänka sig att komma hem till dig och hjälpa till.

Och dessutom, vem har sagt att du måste ha ett varmblod för att hoppa? (Nu menar jag inte att alla varmblod är galna, för det stämmer verkligen inte) Men ni kanske kan mötas halvvägs. Det finns massor av lugna kallblod som tycker om att hoppa. Kanske blir tinkern en fin hopphäst. Jag vet inte hur höga ambitioner du har, men om du nu är osäker och mest tävlar clear rounds, så spelar det ju ingen roll hur högt du hoppar. Välj en höjd som BÅDE DU OCH HÄSTEN känner sig bekväm med. Du kanske kan prova att hoppa lite med tinkern när den blivit inriden. Om du verkligen vill ha en hopphäst NU! så kanske du kan leta efter en medryttarhäst som du kan hoppa lite med.

Vet bara en tränare här i närheten som håller på med tömkörning och lär ut det, och hon har just nu så fullt upp så hon hinner inte åka till ngn.

Varmblod (travare?)vet jag inte vart du har fått ifrån för det vill jag definitivt inte ha ngt. Jag har inte kommit längre än till clearrounder, annars hade jag tävlat mer. Sen vet jag att man inte ska hoppa för mkt och för högt med kallblod och jag kan säga att den höjden som jag är bekväm med är högre än vad man kan kräva av ett kallblod, som dessutom bara är 3år. Honom kan jag kanske hoppa lite på om 1-2år. Känns lite tråkigt att leta medryttarhäst och behöva åka några mil till ett annat stall eftersom vi har ett eget stall på gården. :crazy:

jag har ridit i 15 år...och rider fortfarande som en jävla nybörjare, känner ingen skillnad på höger/vänster galopp, hittar inte rätt sittben, kan inte hoppa mer än 50cm, har supersvårt att få en häst i form, kan inte sitta ner i trav, kommer inte upp själv från marken, måste ha pall eller liknande osvosvosv

nu har jag, ovanpå detta flygit av min kompis häst på 170 när vi skulle hoppa ett hinder på 40(!!!!)cm, medvetslös o järnskakning:S

sen skulle jag prova en annan häst som var jäääättesnäll så länge man var mjuk i handen, o det vet jag att jag är, men inte fan gick det bra för det...kompis sa "pröva trava, hon har jättemaffig trav" o det hade hon verkligen, lite för maffig, jag tappade balansen o hon for iväg som ett jehu, det gick bara fortare o fortare (här var vi på ridbana o hästen skulle va dösnäll o rida på bana...) sen kom hörnet...hästen svängde i full fräs (riktigt glad över att hon inte gick omkull!!) o jag flög av, landade på foten, foten vek sig o jag hamnade på rygg, fick skrapsår i svanken som heter duga o knyckte nacken (alltså det knyckte till)...så nu känner jag att nu får det vara nog!! jag kan tänka mig att skrutta runt på en gammal dam som ska promenadridas...det får räcka. ska sälja alla mina hästkläder. orkar inte mer...

känner mig så värdelös, hopplös o uppgiven :cry::cry::cry::cry::cry: (vet inte vad jag vill med denna svamliga tråd menmen...)

Du är inte ensam. Trillade en gång av mitt 24-åriga avelsto, så gamla damer är inte att lita på.

Ber om ursäkt, blandade ihop varmblod och fullblod.

En tinker vet jag inte hur högt dom kan hoppa men min kompis hade en fjording som hon tävlade 110 med för några år sen. (De har hoppat 130 på träning ett par gånger men nöjde sig med 110 på tävling på grund av ryttarens nerver)

Sen dröjer det så klart ett tag innan du kan hoppa med tinkern, det var därför jag föreslog en medryttarhäst under tiden du tränar med tinkern. Jag vet inte hur du bor, men bor du inte mitt in i glesaste norrland så borde det ju inte vara flera mil till närmaste stall som behöver lite hjälp med medryttare.

Sen förstår jag inte riktigt varför du ska ha tinkern om du bara ser problem med det. Om det var din mamma som ville ha den så får väl hon ta den om inte du vill ha den. Det är ju ingen som säger att du måste rida den, när den inte är din. Och sen så tycker jag att du borde vara lite mer tacksam, det är inte alla som ens har möjlighet att ha en häst. Vill du inte ha den, skit i den då och låt någon som uppskattar hästen ta över. Det finns massor av hästar som du skulle trivas bättre med. Se dig om och se vad du har för möjligheter istället för att begrava dig i problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30