nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

nej jag kör lika gärna:) men man ska hitta en häst att köra också...det är lite där det skiter sig:(

Ge inte upp nu. Jag var själv på väg att ge upp ridningen. Började rida för tre år sedan. Hamnade ien grupp där jagi nte lärde mig något och ridläraren hackade på mig. Till slut tröttnade jag och lyckades byta grupp. Det gick en termin, sen fick den ridläraren barn och vips hade jag tillbaka min gamla ridlärare. Tillbaka till den gamla visan, jag lärde mig inget och hon hackade bara på mig. Sa massa fel jag gjorde, men aldrig hur jag skulle ändra på det. Efte en lektion, när hon hade sagt till mig att jag förstörde för alla andra, då jag red en häst som vägrar väldigt mycket i hoppning, fick jag nog igen. Jag bytte ridgrupp en tredje gång. Den gången hamnade jag i en grupp jag verkligen ÄLSKADE! Men efter ne halvtermin kom sommaren och vips, där försvann den ridläraren. Hon hade fått nog av den ridskolan jag red på.
Just då, i just det ögonblicket. Var jag på väg att lägga allt som hade med hästar att göra på hyllan. Alla hästar jag älskade försvann och ridlärare som jag gillade försvann också. Men jag hittade ne häst, Inca Gold, på blocket. Vi åkte och tittade på henne för skojskull. Hade inga planer alls att ta på foder, allra minst att köpa. Men efter tre månader som medryttare och många långa turer med bara skrittande stod hon helt plöstligt hemma. Hon var då min foderhäst. Jag var livrädd första gången jag skulle ut på henne. Jag, som inte kunde något. Inte skulle väl det gå. Men efter en hemsk sadling och tränsing var vi iväg. Hon gick lugnt, hon förstod hur rädd jag var.

Jag gjorde ett fel då, jag red henne för hårt då. Lärde henne att det var Ok att dra iväg i galoppen. Jagå ngrar det idag, nu tre månader senare. Men gör som jag har gjort nu då.
Börja om från marken. Lär känna en häst från baken. Rykta, mysa, bara vara med den. Du kommer få ut så mycket på det. Det kommer bli en helt annan sammanhållning mellan dig och hästen. Tro mig, ni kommer bli bästa vänner. När du väl sitter upp sen, tänk då på att det är bara din bästa vän och ni kan klara det tillsammans.
Ta små små steg åt gången. Du behöver inte lära dig rätt sittben på en gång. Rid ut i skogen, då gör det inget om du inte rider på "rätt" sittben. Jag kan inte känna rätt sittben och verkligen INTE känna vilken galopp det är.
Men leta runt efter en häst att vara medryttare på, eller varför inte bara skötare och sen senare, när ni känner varann ordentligt bli medryttare :):banana:

Jag tycker de låter som du behöver träna på en gammal utbildad häst för en riktigt bra tränare så du får tillbaka ditt självförtroende och jobba om grunderna! Allt handlar ibland om 1 steg fram och 2 steg bak, kämpa på! Alla kommer till en punkt då man känner sig hjälplös! Speciellt inom hästsporten!

Hade du bott här uppe i norrland hade du kunna fått rida på min supersnälla läromästare som precis alla kan rida och få självförtroende på :)

Jag har ridit sen jag var 5 och är 21 nu. Hade ett litet uppehåll med ridning pga skola. Nu har jag haft egen häst i 4år och tycker att 50 cm hinder är rena mardrömmen. Å då har jag en häst som hoppar upp mot en meter höga hinder och sköter allt själv. Jag är rent ut sagt livrädd när jag väl bestämmt att hästen ska få hoppa. Det är med hjärtat i halsgropen varje gång.

Ska jag ens ta mig upp på hästen från marken så lär jag länga stiglädren så mycket det går och då får jag ändå kravla mig upp på ryggen den sista biten. Så pall är ett måste för mig.

Min häst är ca 160 hög och jag är knappt 157 lång. Tar pallen även när jag lånar en ponny i stallet.

Rider du på någon ridskola?
Du borde ju kunna träna upp balans och annat som du tycker du behöver träna på.
Jag försöker övervinna min rädsla för hoppning eftersom min häst älskar att hoppa!
Lägg inte ner ridningen!!!

Jag var också rädd för att rida förut när jag var mindre. Kommer ihåg när jag började rida på en ny ridskola (på den gamla hade vi ridit helt själva, trots att vi var nybörjare, och fick tom hoppa hyfsat höga hinder), när min syster var ledare för mig. Jag hade blivit så rädd på min förra ridskola att jag slutat. När jag sen började på den nya så var det mest läskigt, men lite kul också. Min syster var skittuff och mer eller mindre tvingade mig att galoppera trots att jag sa att jag inte vågade.

Väldigt länge var jag rädd för att hoppa. Men sen när jag började rida på min systers sköthäst hemma, då började det släppa eftersom. Nu är jag aldrig rädd längre, men nu när jag inte är rädd så har jag fått veta att många i min ridgrupp fortfarande är rädda, speciellt i hoppningen och för vissa hästar.
Tänk om de hade sagt det då när jag var rädd, vad mycket bättre det hade kännts. Jag kände mig alltid ensamast och fetast i världen som var rädd för de snälla ridskolehästarna. Ibland vågade jag inte gå in till vissa hästar, trots att de var fastbundna och allt.

Nästan alla är rädda nån gång, och det tycker jag kan vara ganska skönt att veta. När jag var rädd så sa alla bara; äsch det är väl ingenting! Och gissa om jag kände mig som en liten mes då?
Hade de istället sagt, "jag tycker det här är läskigt, men det brukar ju gå bra ändå", så tror jag att det hade kännts lite bättre.

Jag fick rida en ponny som efter skritt på långa tyglar en långsida sparkade bakut och när jag inte flög av tog hästen ett snabbt skutt åt sidan och jag flög som en vante. Men jag hatar eller klandrar henne inte, det är ju ett levande djur jag satt på. Men det som var att jag hade respekt för hästar innan det och det hände första året jag red. Och jag har sedan tidigare dåligt självförtoende när det gäller det mesta så det jag hade för hästar sjönk snabbt. Men jag hade tur att jag fick rida en av hästarna lektionen därpå som jag verkligen litade på. Hade jag inte fått den knuffen skulle jag aldrig ha fortsatt. Men som sagt så blev jag aldrig mig lik efter det, rädslan försvann aldrig. Men då fick jag hem min ängel som jag har idag :o

Han kör jag också. Riktigt roligt ;)

Jag förstår dig om du tycker att det känns jobbigt att hoppa.. Ta det bara lugnt och kom ihåg att andas! Det är en viktig del att komma ihåg ;)

Du kanske tycker att jag är okänslig som säger så här men du måste se faran i vitögat. Ge dig fan på att du ska klara det!

Det var det jag gjorde då jag började hoppa med min foderhäst. Och nu slappnar jag av mer och mer och kan till och med hoppa hinder på 50 cm utan att det känns som att jag ska bryta ihop varje gång jag vet att jag ska hoppa. Min häst älskar det, det var därför jag valde att ta tag i min hopprädsla.

hopplektionen gick som befarat...jag stod i mitten o tjöt :o meeeen...till slut tog vi oss runt en "bana" på typ 20-30 cm o det gick himla bra iallafall :banana: ska se till o få samma häst igen o va med från start...då jäklar! :devil:

Men, varför hoppar du om du tycker det är läskigt ? Varöfr rida massa hästar som du inte känner om du känner dig osäker? Igentligen spelar det ingen större roll var hästen har för galopp om man inte ska tävla eller har krav på att träna upp det. Min sköthäst kan tex bara galoppera i höger galopp, han vägrar fatta vänster, och då får han väl göra det då, jag rider eändå bara i skogen för det mesta.

Vet inte om du rider på ridskola, eller hästskötare eller egen häst?

Men tycker att du ska skaffa dig en riktig härlig äldre läromästare som du kan rida på i DIN takt och rida som DU vill på! Helst ta hjälp av någon riktigt bra tränare som förstår dina problem som kan hjälpa dig.
Sen måste man ju inte alltid rida varje dag heller om man inte har en häst som kräver det, man kan mysa, sköta och lära känna sin häst även från marken, med hjälp av horseman ship, longering, promenader osv. :)

Hoppas du hittar tillbaka till ridningen! :)

Heja heja!

Var nöjd över dig själv! Du utrycker att det var en "bana" på 20-30 cm men det spelar ju ingen roll om det var en höjd på 20-30 cm! Det är att du gjorde det som var det viktigaste! Du tog tag i det och testade och det är det som är det viktigaste och inte höjden. Alla som hoppar har börjat någon stans, alla rädda och orädda ryttare. Så var stolt över dig själv och hade det hörts hade du fått en stor och varm applåd från mig och mina vänner :bow: :D

orkade inte läsa igenom hela tråden, men här är mitt tips: Gör som jag!! Jag TROR att jag är världsbäst på rida, beter mig och snackar som om jag vore det, men bevisligen är jag inte bättre än nån, men vet du vad? Jag skiter i det. För jag är, har alltid varit och kommer alltid att vara världens bästa ryttare. Satan vad många hästar jag har åkt av i mitt liv, en ramlade jag av när jag hade gjort halt och hästen stod stilla. Jag är ute och flänger på tävlingar med min stackars häst, har aldrig fått över 55% och hamnar alltid sist. Men trots mina tillkortakommanden så fortsätter jag, för jag kan bli nåt så fruktansvärt glad när det går någorlunda bra, då är jag the king of the world. Jag vet att jag har en onormal övertro på mig själv, men nån dag kommer verkligheten matcha mina tankar och drömmar. Vi ses i OS...

Hahaha, härlig inställning :bow:

Det gäller att fokusera på vad man kan lära sig istället för vad man inte kan.

Heja heja!

Var nöjd över dig själv! Du utrycker att det var en "bana" på 20-30 cm men det spelar ju ingen roll om det var en höjd på 20-30 cm! Det är att du gjorde det som var det viktigaste! Du tog tag i det och testade och det är det som är det viktigaste och inte höjden. Alla som hoppar har börjat någon stans, alla rädda och orädda ryttare. Så var stolt över dig själv och hade det hörts hade du fått en stor och varm applåd från mig och mina vänner

:o tack:)
och på onsdag är det dags igen :o
men nu jäklar ska han baskemig inte få höja en milimeter innan jag fått hoppa fram:mad: han ska inte ens få tänka tanken!
dessutom har jag haft samma häst varje gång sen sista hoppningen så jag får hoppa henne igen...

kanske inte jättehögt men jag ska inte fega iallafall, inte stå på mitten o lipa :D
jag ska fixa det! :banana:

spankmy... japp ruskigt härlig inställning! den lånar jag och visar hela världen att jag KAN! nu jäklar ska jag få se att jag KAN:D

Hej!
Jag skulle vilja ge dig ett tips
Jag var på "kurs" en gång för en kvinna som heter toini.
kolla in hennes hemsida
www.effectiveriding.se
Jag tror att en helgkurs hos henne skulle kunna göra underverk för dig.

Mvh Sandra

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar