Sv: nu slutar jag rida!! *långt*
Jag har ridit i 12 år nu.
Jag har haft både egen häst och ett antal sköthästar.
Först hade jag Madicken, vit liten skimmelponny, stensäker att hoppa. Gick 1,30 enstaka hinder med den andra skötaren.
Lekte bara runt på småhöjder och var nöjd med det.
Sedan fick jag egen häst. En nordsvensk vid namn Friggo, fick då börja om från början och lära honom hoppa och bli riden.
Hade honom ett år, också helt okej, men nu var jag sugen att tävla.
Sålde friggo, blev skötare på Slotshuspierrot, en palomino som var underbar vacker! Till en början höll vi oss på små höjder och tävlade clear rounder. Jag kom 3:a i den första tävlingen jag var med i. Gissa om jag fick blodad tand.
Vi började tävla och det gick bra. Vi for på vår första utetävling till Timrå. Skulle starta 90cm clear round och 1m.
90cm så gick det i slow motion runt, jag var tvungen och rida som en dåre för o få honom gå fram. Han var så spänd!
1m utgick jag på egen begäran efter 3:e hindret då vi höll på att krascha, hästen var helt slut.
Här någonstans började jag även rida en häst som heter Bellman, en nordsvensk/arab. Världens sötaste men jag tyckte att jag var för lång.
Det gick hyffsat, vi höll oss hemma och på Holafors (grannklubben) samtidigt som Pirro skaffade jag en till häst.
Pari girl, och gud så den hästen kunde hoppa. Jag kunde plötsligt rida 1,10banor utan problem. Men hon var speciell, hon hoppade ALLT, från ALLA vinklar oavsett det var farligt eller ej.
Tävlade dem båda hemma och kom 2:a med pirre i båda klasserna och 3:a med pari i båda klasserna så jag vann meetingpriset med pirro. GIssa om jag var stolt över min snutt?
Sommarbetet kom. En dag kom jag till betet och såg att Pari hade fått en stor knöl på nosryggen. Efter många funderingar trodde vi på en spark och benpålagringar.
Det blev october, Pari's ögon började rinna, knölen var större osv.
Den 9:e november ringer pappa till mig och sa att Pari hade cancer och skulle tas bort.
Min värld rasade.
Den 11:e november såg jag min vän för sista gången.
Det tog lång tid innan jag kom tillbaka till ridningen och både jag och pirre var ringrostiga. Så när vi skulle hoppa slutade det med en total krash i hindret där jag drog axeln ur led.
Sen var det kört, pirre började sticka mot hindren för att sedan tvärstanna. Axeln gick ur led fler gånger och jag började bli osäker.
Det gick så långt att jag ville sluta rida.
Då frågade min ridlärare om jag inte kunde rida Andean istället. En gammal ridskolevallack som tävlat 1,10 bla. med sveriges bästa ridskoleryttare 04.
Långsamt vann han mitt förtroende och jag började hoppa så smått igen, dock med den där klumpen i magen.
Under våren började jag även hoppa Bellman, också stensäker, bjuder själv och klipper hindren som ingenting. Men väldigt het, och speciell att ha att göra med.
Sommaren -07 kom.
Jag fick hem Andean, Bellman och en ny förmåga Lexington. Jag blev kär direkt. Brun, utan tecken, gått 1,20. Han var fantastisk, mjuk och fin att rida. Alex blev min dröm.
Jag red även Andean och Bellman sporadiskt även om Andean nu började bli både gammal och stel och jag kände mig för stor för bellman. (Jag är 171, bellman 154)
När hösten kom velade jag. Jag ville inte ha Bellman, men samtidigt visste jag inte om jag kunde ta Alex (Han hade en gammal senskada som spökade) för han kanske inte skulle hålla för hoppning.
Tillslut var jag för sen. Någon annan tog både Bellman och Alex. Jag gick utan häst den terminen.
Den 1:a Januari blev Alex min.
Då började helvettet.
Snart började han visa tendenser till att vilja få av mig.
Vid galoppfattningar kunde han stryka öronen bakåt och bocka till. Snart blev det riktigt allvarligt.
Om man stod och väntade på sin tur så flippade han. Bockade, kickade, snurrade, hoppade, sparkade. Jag flög som en tumvante, landade på foten, snett. 1 ledband som drogs sönder.
6veckors vila. Trodde läkaren jag.
Veckan därpå var jag upp i sadeln igen och red.
Så här fortsatte det, hoppning blev förknippat med ångest, för det var då han ballade ur.
Rätt var det va tjöt han till och for iväg. Jag åkte av igen. Landade bra men då ryckte han till i tyglarna så jag trampade snett med andra foten. och axeln gick ur led.
Ännu ett trasigt ledband i foten. Andra foten.
Ångest. Ångest. Illamående.
Jag slutade rida honom efter 3 månader.
Då gick jag tillbaka till Belle. Mitt bus.
Han har fått mig dit jag är idag. Underbara älskade häst. Han är 17år, men ställer fortfarande upp på mig till 100%, han älskar att hoppa. Och vi tycker om varandra. Han snörvlar alltid när jag kommer och jag älskar honom över allt annat.
Han skulle ALDRIG vägra. Han har vägrat max 3 gånger i hela sitt liv. Och då har han hoppat mycket.
Han kan avstånden själv, han löser problemen själv.
Han är perfekt för mig.
Så igår bestämde jag mig. Bellman kan det här. Lita på honom. Det gjorde jag, och det gick kalas. Så det går att komma över.
MEN fortfarande ibland.
Jag kom en dag och såg att jag var uppskriven på Alex jag såg ut såhär
Händerna började skaka, illamåendet gick i vågor i magen. Jag kunde knappt borsta honom, händerna skakade så jag kunde inte hålla borsten. Höll på att sätta sadeln bak och fram och när jag kravlade mig upp höll jag på att kräkas.
Men.. de gick bra. Jag fick självklart hoppa mycket lägre än alla andra. Men jag klarade det och han gick ganska bra för mig.
Så ge inte upp! *peppa*