Nu ska ni få höra nåt ni aldrig trott

PIRU

Trådstartare
Har bokat in Jääkäri på en utställning hahaha

Vad tror ni blir han utkastad och förnedrad utan sin 2.a

DSC_0082.gif

Sv: Nu ska ni få höra nåt ni aldrig trott

ska vi vara petiga så är 2an försvunnen iom de nya utställningsreglerna, men nog borde han väl uppnå motsvarande utan större problem? syns ju att det är en schäfer, och mycket mer än så krävs det väl inte för "godkänt" betyg? :) tycker han är urtjusig!

ska vi vara petiga så är 2an försvunnen iom de nya utställningsreglerna, men nog borde han väl uppnå motsvarande utan större problem? syns ju att det är en schäfer, och mycket mer än så krävs det väl inte för "godkänt" betyg? :) tycker han är urtjusig!

Beroende på domaren kan det nog krävas mer än att man ser vad det ska vara för ras för en "gammal tvåa" alt VeryGood/Good, men för en trea/sufficient behövs d nog inte så mkt mer :)

Vad gäller Jääkäri så är jag kass på att veta vad de gillar i ringen nuförtiden när de ska döma schäfer men JAG personligen gillar honom, tycker han är snygg! Lycka till på utställningen!

Beroende på domaren kan det nog krävas mer än att man ser vad det ska vara för ras för en "gammal tvåa" alt VeryGood/Good, men för en trea/sufficient behövs d nog inte så mkt mer :)

Vad gäller Jääkäri så är jag kass på att veta vad de gillar i ringen nuförtiden när de ska döma schäfer men JAG personligen gillar honom, tycker han är snygg! Lycka till på utställningen!

Tack.

Vill ju bara ha så han får korning godk. Sen tänkte jag avelskora han i år då ska han ju göra UHP provet också

Det syns ju vad det är för ras iaf ;) Knallade in med min pappas jaktcocker i ringen för någon månad sen och första kommentaren från domaren var, "ja vad ska jag säga.."

Jag tycker han är fin. Men i utställningssammanhang kanske det t om blir endast en 3:a eller det nya Good.

Vad behövs då för korningen ska bli godk?

Varför inte göra en exteriörbeskrivning istället då?

Sen vet jag inte om det längre funkar med att man behöver ha minst en 2:a för att få titeln korad...? Hm...

Ingen koll på sånt längre :)

Får nog kolla, blev nyfiken..

Men jag ska hålla tummarna att du får VG, för det borde ju räcka.

Hittade detta på SBK' sida..

15. Titel Korad
Tilldelas hund som godkänts i såväl mentaltest som exteriörbeskrivning under förutsättning att:
- hunden är höftledsröntgad med officiell avläsning resultat A eller B
- hunden enligt SKKs bestämmelser är utställningsberättigad
För godkänd mentaltest krävs att hunden:
- efter 18 månaders ålder vid officiell mentaltest erhållit +300 poäng och inte kryssats i någon
ruta med kursiverad text.
Hunden kan även uppnå ett ”mycket väl godkänt resultat”, vilket innebär 480 poäng eller högre.
För godkänd exteriörbeskrivning krävs att hunden:
- efter 24 månaders ålder vid officiell exteriörbeskrivning erhållit kryss i rutan godkänd (bedömts
motsvara lägst 2:a pris vid kvalitetsbedömning).

Hittade detta på SBK' sida..

15. Titel Korad
Tilldelas hund som godkänts i såväl mentaltest som exteriörbeskrivning under förutsättning att:
- hunden är höftledsröntgad med officiell avläsning resultat A eller B
- hunden enligt SKKs bestämmelser är utställningsberättigad
För godkänd mentaltest krävs att hunden:
- efter 18 månaders ålder vid officiell mentaltest erhållit +300 poäng och inte kryssats i någon
ruta med kursiverad text.
Hunden kan även uppnå ett ”mycket väl godkänt resultat”, vilket innebär 480 poäng eller högre.
För godkänd exteriörbeskrivning krävs att hunden:
- efter 24 månaders ålder vid officiell exteriörbeskrivning erhållit kryss i rutan godkänd (bedömts
motsvara lägst 2:a pris vid kvalitetsbedömning).

Han har ju 511p så han har ju MVG

Dom gör ju en extriörbeskrivning på avelskorningen och för att göra avelskorbning krävs utställningsresultat UHP prov samt godk höfter.

Man behöver inte vänstervarva för att få titeln KORAD :D

Min tik är MT 531p och godk exteriör - trots att hon inte ens är värd att ta in i en utst.ring ;) På ext.protokollet skrev den gulliga dam som beskrev henne "Mycket stilig hund!" dessutom :love:

/Swat

tackar kan behövas det du...

Man ser ju vad det är för ras och det är alltid trevligt när den riktiga varianten av en ras går in i ringen istället för de artificiella utställningsvarianterna. Visst man kanske inte vinner men vad sjutton.

Jag har erbjudit mig att ställa sambons schäfer när han är mer färdig. Sambon bara fnös och frågade om det var tillåtet med munkorg i ringen och hur jag planerade att hålla i djuret :devil:

Man behöver inte vänstervarva för att få titeln KORAD :D

Det är väl för att få ut Brukschampionatet som man måste ha vänstervarvat...
Läste igenom reglerna för två år sedan men lade det inte på minnet eftersom det inte var aktuellt för "min" ras.

Det är väl för att få ut Brukschampionatet som man måste ha vänstervarvat...
Läste igenom reglerna för två år sedan men lade det inte på minnet eftersom det inte var aktuellt för "min" ras.

Jag ska ju avelskora han därför jag ska vänstervarva lite.

Puttar upp en gammal tråd.

Måste man göra exteriör beskrivningen för att kunna bli korad? Om man har gjort gdk MT. Eller räcker det med ett viss utställningsresultat?

Korningen består av 2 delar, mentaltestet och exteriörbeskrivningen. Så jo, du måste göra bägge och få GK för att få titeln KORAD :).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 995
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 882
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 763
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar