Nu ska hon betäckas, men vilken hingst?

Sv: Nu ska hon betäckas, men vilken hingst?

Stoet är väl inte direkt dum i skallen. Men rätt nervig, dock orädd, tuff och gör det mesta man säger till henne. Det blev aldrig någon tävlingshäst av henne på grund av att hon inte klarade av att hålla alla nerver där hon skulle på tävlingsbanan. Men har tränat 120 och kommit runt 110 med henne.
Klarar en märr inte av att tävla pga temperamentets skull så vette 17 om hon har i aveln att göra heller faktiskt.

Jag vet att hans ryttare varit och tävlat på "stora klubben" i Örebro när de haft dressyrtävlingar. Men om hon gör det fler gånger och i så fall har med Nobel, det vet jag ju inte. Men man kan ju alltid kolla startlistorna om de har fler dressyrtävlingar på den nivån! :)

Fick du byta från tänkt hingst och då ta Nobel?

Fick du byta från tänkt hingst och då ta Nobel?

Ja jag hade ju först valt Impuls som visade sig inte vara fertil och de ringde från seminstationen och typ 'välj ny hingst ikväll' så jag fick snabbt bläddra i listan och välja ut en ny. Då föll valet på Nobel som jag 'missat' tidigare och kände att han nog skulle bli kalasbra på mitt sto och än så länge ser det ju ut som det blev bra! :D

Ibland kan sånt även bero på ryttaren..behöver inte vara ett dumt sto.
Allting beror alltid på ryttaren - nästan! Men hur svåra hästar är okej att avla fram?

Detta stoet har uppenbarligen problem med känslighet. Såpass att hon inte fixar att tävla ifall ryttaren är lite nervös själv. Då tycker jag inte att hästen är tillräckligt stabil för att avlas på. Varför ska man göra en till sådan häst?

Huvva, vilken stress och välja ny hingst så fort! :crazy:
Tur du blev nöjd med resultatet i allafall, det är ju huvudsaken! :)

Ja, man hade lite smått panik ett par minuter ;)
Men det finns ju många fina hingstar så det gällde bara att göra en snabb sortering av vilka som inte passar och sedan kolla igenom resten. Kan ju säga att jag spanade in Pooh's hemsida och hennes fina föl och kände att Nobel var en bra kandidat.

Klarar en märr inte av att tävla pga temperamentets skull så vette 17 om hon har i aveln att göra heller faktiskt.

Hon har tävlat med andra och det har gått bra så det kan ha med mina nerver att göra också. Jag är ett riktigt nerv vrak på tävling och eftersom hon är en känslig häst redan från början så kände hon väl på sig att jag var livrädd.

Jag har en fin 2-årig avkomma efter Ludwigs Champion- fullblod.
Han rör sig mkt bra, ffa skritt och trav. Löshoppar bra med härlig inställning och har ett riktigt bra temperament! Han är rejäl i modellen, supersocial och köper allt man gör med honom, utan knot.

Bilden är tagen på våren när som ettåring, har vuxit till sig väldigt mkt nu. Ingen vits att ta några nya bilder nu tyvärr, han ser ut som en grizzlybjärn i all päls...

http://sortomta.se/fullview~61.html?files/DSCN4050.JPG&%3cp%3eMaj+-10%3c%2fp%3e

Som föl:
http://sortomta.se/fullview~61.html?files/CIMG2398.JPG&%3cp%3eJuni+-09%3c%2fp%3e

Herregud vilken söt krabat!! Och blev visst en riktig snygging:)

Själv väntar jag på att mitt fullblodssto ska ploppa ut en liten Algot-avkomma:d

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka