Nu ska hon betäckas, men vilken hingst?

et_flickan

Trådstartare
Efter mycket om och men så har vi kommit överens om att vårat fullblodsto ska betäckas i sommar. Hon är efter Richard och york, morfar är Saville row, mamman heter Tailormade.

Hon är en rätt liten dam, ca 160. Bra galopp,dock lite dålig trav. Hoppar mycket bra men är dock lite het med mycket temperament så vill helst ha en hingst med bra ridbarhet.

Har några funderingar på hingstar, men är rädd för att bli utskrattad så vill gärna ha lite tips och funderingar först innan jag avslöjar något.

Vill först och främst ha en avkomma för hoppning, men vill även att den ska röra sig hyffsat.

DSCF1125-1.jpg

Sv: Nu ska hon betäckas, men vilken hingst?

Har själv fina erfarenheter av litemindre fullblodsston och Briar och Nobel som hingstar. Nobel är väl den som gett lugnast avkommor men för övrigt har bägge gett bra storlek.

Briar var den första som poppade upp när vi talade om hingstar.

Nobel ser väldigt trevlig ut. Ska prata lite med mamma och höra vad hon tycker.
Hon är väldigt förtjust i Briar vilket jag också är.

Ta en titt på Cohiba också. Visserligen är det ingen som vet ännu vad han ger men även han bör kunna passa bra ihop med ett fullblodssto.

Hade mitt förra fullblodssto haft aningen bättre hoppegenskaper så hade jag gärna betäckt henne med Fetcher, som jag har en känsla av borde passa lite kvickare mindre ston. han rör sig ju bra, hoppar riktigt bra men kan kanske upplevas som lite långsam i rörelserna (min uppfattning!). Temperamentet ska också vara bra, såvitt jag förstår.

Jag kan varmt rekommendera New Balance som jag tycker ger både gång och hopp, dessutom upplever jag att han ger väldigt trevliga hästar! Lycka till!

Har träffat några NB hästar o de har varit snygga, rörliga men har allt haft ett j*kla temperament.

Nobel o Fetcher är riktigt trevliga hingstar som har lämnat mycket fint. Två hingstar som jag själv kunde tänka mej.

Jag har gjort en xx-Ludwigs Champion som blev väldigt bra! I år är hon dräktig med Bravour. Cohiba är heller inget dumt förslag tror jag.

Maila gärna om du vill diskutera hingstar, vi bor ju nära varann! Finns avkommor till lite olika att se här också :).

Jag har bara sett en New Balancehäst, och det är faktiskt en av de få gånger jag använder uttrycket "fullkomligt dum i huvudet" om en häst! :crazy:
Hoppar hus, relativt lättriden, men i övrigt fullkomligt opålitlig och kan ta sig till i stort sett vad som helst!

Så jag skulle gärna träffa/få höra om trevliga New Balancehästar! När jag ju bara sett en och blivit så fullkomligt avskräckt för att någonsin vilja använda den hingsten!

Jag har träffat flera NB-hästar, och alla har varit jättetrevliga :).

Att många tycker Nobel ger avkommor med trevligt temperament, det har jag förstått, men hur blir de storleksmässigt?

Han är en av hingstarna jag vill betäcka med. Blir ingen betäckning denna vår, men om det inte funkar att rida igång min häst så blir det betäckning året därpå. De jag då tittat på är Nobel, Favorit Ask och Cabachon, och jag vill jättegärna veta mer om hur deras avkommor blir! :)

Nobel ger överlag stort och har 3,1 i index för mankhöjd.

Det var bra! Jag är lång, behöver en häst som är av högre modell! :)

Vart hittar man index för mankhöjden för hingstar?

Ja jag har också fått uppfattningen att han lämnar relativt stort.

Försöker svara alla.

Tanken är att avkomman ska säljas.

Det gör inget ifall fölet blir stort. Jag ska ju inte rida den med mina 160 iaf :p

Jag har suttit och kollat runt lite på alla möjliga hingstar i flera dagar nu. Är fortfarande förälskad i Camaro M. Men hur är han i temperamentet?

Stoet är väl inte direkt dum i skallen. Men rätt nervig, dock orädd, tuff och gör det mesta man säger till henne. Det blev aldrig någon tävlingshäst av henne på grund av att hon inte klarade av att hålla alla nerver där hon skulle på tävlingsbanan. Men har tränat 120 och kommit runt 110 med henne.

Några fler bilder på henne

hopp8.jpg

Här visar hon sin bästa trav.
DSCF8252.jpg

du kollar på blup.se klickan på länken "hingstar" sen väljer du hur de ska rankas, efter tex mankhöjd. Jag gillar verkligen Bravour! Om jag skulle betäcka min foderhäst som är en anglo efter malvernico så skulle jag överväga Bravour, alternativt ludwigs champion! De är bägge korrekta i sin typ, de har bägge stor fallenhet för både dressyr och hoppning. Och speciellt Bravour har en mkt intressant stam! Cornet obolensky som rör sig rätt bra, men framför allt hoppar som en katt! Hans far Clinton glömmer väl ingen som tittat på hoppning då o då heller... Morfar är Quattro b, som lämnar mkt mekanik o rörlighet! Verkar också lämna stort? Iaf har de jag har sett varit STORA. Hans farfar är Galoubet som även är far till Baloubet Du Roet som med Rodrigo Pessoa tog 3 st förstaplaceringar på WC finalerna! Även Quattro B pappa har lämnat ett rätt stort antal godkända hingstar o duktiga tävlingshästar. Längre bak hittar du även avelsfantomerna Nimmendoor och Voltaire!

Nu lånar jag tråden lite ;) Ni som är mer insatta än jag i detta med blup, vet ni om man tar hänsyn till stoet när man beräknar hingstens mankhöjdsblup? Exempelvis om ett arabsto som oftast är lite mindre än våra halvblodsston, betäcks med en normalstor SWB hingst, så borde ju den avkomman bli något mindre än medelsnittet. Då måste ju snittet på mankhöjden för hingsten bli lägre, även om han troligtvis har höjt mankhöjden på avkomman sett utifrån ett mindre sto.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka