Sv: Nu mer i plånboken
Man brukar som grundregel säga att huvudinkomsten ska beskattas enligt skattetabell o övriga bisysslor ska beskattas med 30% av bruttolönen. Detta för att skattetabellen är procentuellt stegrande, dvs den som tjänar väldigt lite betalar procentuellt mindre i skatt än den som tjänar mycket.
Om man tar ut en tabell på SKV.s hemsida och sedan jämför de olika beloppen beroende på var i tabellen man tittar så man att det är olika prosentsatser vi pratar om.
Jag själv står inte för att få en massa skatt tillbaka i juni månad eftersom då har jag "ofrivilligt lånat ut" mina pengar till staten för en väldigt dålig ränta, många gånger kan man få bättre hos bankerna. Därför skapar jag ofta en preliminär självdeklaration (för min egen budget) och tar då reda på om jag måste betala mer eller mindre skatt för att få det att gå jämt ut. Är det så att man vet med sig att man kommer få en massa skatteåterbäring och istället vill placera dessa pengar själv kan man begära jämkning.
Däremot när jag jobbade på redovisningsbyrå och skötte bokföring för vissa enskilda näringsidkare där jag visste att denna person har svårt att hålla i pengar så ökade jag upp skatten något för att denne säkert skulle få återbäring eller ialla fall slippa restskatt som man många gånger får som egen företagare.
Till syvene o sist så är det bättre och sitta med dålig ränta hos staten än o behöva ta ett blancolån med hög ränta för att kunna lösa sin skatteskuld.