Jag brukar be om ett mail när jag får muntligt besked med allt man kommit överens om som tjänst, lön, startdatum och eventuella övriga villkor. Sen säger jag upp mig. Då har man det skriftligt om något skulle strula.
Så gjorde jag faktiskt när jag bytte jobb i början av året. Jag fick ett mail från chefen direkt efter samtalet där jag fick tjänsten, med informationen (lön, startdatum, villkor, arbetsgivare, yrkesroll osv), där det också tydligt stod att "Detta är en bekräftelse på din kommande anställning hos XXXX AB". Dagar efter det åkte jag dit och skrev pappren. Min arbetsgivare är ett kommunalt bolag, i en bransch som inte påverkas av konjunktur etc på samma sätt som många andra. Så det kändes ändå ganska tryggt. Jag behövde nämligen säga upp mig samma dag som jag fick besked, för att kunna börja i tid - och jag var i ett läge där jag var väldigt väldigt redo att byta arbetsgivare, om vi säger så . Och hade buffert och plan B, om utifall att det skulle gå fel.
Jag skulle inte göra så eller rekommendera det i normalfallet, dock. Det är ju en risk ändå.