Nu mer i plånboken

Gammeln

Trådstartare
Glöm nu inte att be era arbetsgivare att dra mindre skatt på lönen annars får ni vänta på skattesänkningen i över ett år. Ni kanske redan har anmält detta?

Sv: Nu mer i plånboken

Är man tvungen att be arbetsgivaren göra det. Bör inte det ske automatiskt att arbetsgivaren ska göra det? Har aldrig varit med om att jag ska tala om för arvetsgivaren hur mycket dom ska dra i skatt.

Är man tvungen att be arbetsgivaren göra det. Bör inte det ske automatiskt att arbetsgivaren ska göra det? Har aldrig varit med om att jag ska tala om för arvetsgivaren hur mycket dom ska dra i skatt.

Nej de ska använda sig av skattetabellerna och de är uppdaterade.

Men eftersom det var så väldigt länge sedan som Gammeln arbetade har han ingen koll på hur det fungerar nu förtiden.

Nej de ska använda sig av skattetabellerna och de är uppdaterade.

Men i samband med dom förra skattesänkningarna har det ju varit många här som inte fått skattesänkning med januarilönen så för att inte gå miste om detta så är det väl läge att påtala för sin arbetsgivare så man verkligen FÅR det som är lagstadgat redan från början ;)

Jag vill inte ha det där djävla skattravdraget! Jag vill ha en skattefinansierad fungerande välfärd istället för en massa skattelättnader som ändå äts upp om man behöver ordna sjukförsäkringar och annat elände.
Frågan är vad det är mest taktiskt att placera dem om man nu vill låta dem hamna där de kan göra någon nytta för folk...

Ursäkta för att jag kapar tråden men då undrar jag hur man kan få restskatt? Jag har ingen koll på sånt :crazy:

Du får restskatt om du inte betalat in ( eller fått draget skatt) som du borde. Ofta är det om man säljer aktier, hus eller annat med vinst, har 2 jobb ( och inte ber arbetsgivaren att dra extra) eller liknade.

Har du 2 arbetsgivare så skall ditt extrajobb dra mer skatt, drar båda två lika mycket så kommer du få restskatt..

Så man betalar mer skatt för att man försöker skrapa ihop till att överleva? :o

Om man bara jobbar extra ibland då, jag har ju mitt vanliga 75%jobb men har jobbat lite extra över jul och nyår.

Man har låg/ingen skatt på låga inkomster och kan göra schablonavdrag på resor till exempel vilket eåskattetabeller tar hänsyn till. Skatteverket vill dock ha lika mycket skatt om du tjänar 100.000 kr x3 som om du tjänar 300.000 men skatteavdragen blir betydligt lägre när nkomsterna kommer från flera håll.

Det är samma mekanism som om man begär skattejämnkning när man bara jobbar på sommarlovet för att slippa betala skatt såsom det var en vanlig inkomst baserad på att man tjänar på ett ungefär det samma hela året.

Arbetsgivaren drar skatt enl tabell som delvis har med inkomst att göra, då blir det fel när man har två jobb.

Ah. Jag har ju varit ledig från vanliga jobbet över jullovet, så förlorat 2,5veckor av den lönen. Och då istället arbetat några dagar på ett annat ställe.

Om jag inte minns fel så När jag hade flera jobb samtidigt kunde det bli knasigt med skatten i början på året om bägge (inte) drog skatt utifrån lönen eftersom man kan tjäna en viss summa innan man måste betala skatt. Jobbade jag på två jobb så visste de inte om hur mycket jag totalt tjänat.
Jag sa till lönekontoren och sen brukade det istället bli en fin skatteåterbäring eftersom jag betalade för mycket skatt i början av året.

Så man betalar mer skatt för att man försöker skrapa ihop till att överleva? :o

Om man bara jobbar extra ibland då, jag har ju mitt vanliga 75%jobb men har jobbat lite extra över jul och nyår.

Enklaste sättet att förstå är att kika i skattetabellen.

Tar ett exempel

Jag tjänar 10 000 kr på jobb 1. Skatt enligt tabell = 1495 kr

Jag tjänar samma månad 5 000 kr på jobb 2. Skatt enligt tabell = 388 kr

Du har alltså betalt 1495 + 388 kr i skatt. Dvs 1883 kr i skatt.

Nu tittar du i tabellen på 10 000 kr + 5 000 kr = 15000 kr. Skatt = 2910 kr

När du deklarerar, så kommer skatteverket vilja ha 2910 kr i skatt för den där månaden (vi skiter nu i avdrag). Dina två arbetsgivare har betalt in 1883 kr. Du får en restskatt på 2910 - 1883 = 1027 kr.

Det är ganska enkelt räkna ut att det kan rassla iväg kvarskatt på ett år.

Men man är INTE på minsta vis särbehandlad för man har två jobb, man beskattas inte hådare för det. Men problemet är just att respektive AG drar för det du tjänat hos dem, vilket ger en för låg totalskatt. Då säger man till AG nummer 2 (den du jobbar minst hos) att de ska dra mer skatt, så det rättar till sig lite bättre.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
835
Senast: MiaMia
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 108
Senast: EZMK
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 920
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar