Nu kommer tänderna...

T

Theci

Nu börjar min pojke få sina tänder.

Han är jätte grinig och är förkyld samt febrig samtidigt.
Någon som har tips om hur man lindrar smärtan när tänderna tränger upp igenom skinnet osv???

( skriver som en kratta pga att en liten babian kläningig pojke inte vill något..:smirk:)

Fick tips om AFTAmed som finns på apoteket... Någon som provat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu kommer tänderna...

Jag ahr för mig att jag hade såna bit-ringar som man stoppade i frysen och sen när de var kalla så blev det lite lindring när de bet i dem.

Jag antar att han redan får alvedon i o m att han är febrig?

Min minsta hade det jättejobbigt med tänderna så till slut "gav jag upp" och på läkarordination satte jag honom på Alvedon den värsta tiden.

Inga bitringar i världen hjälpte tyvärr då han inte ville ta dom!
men det där med gurkan låter ju inte dumt!

Det enda som fungerar på min son när han har det som värst är Panodil suppar. Det verkar som om det för det mesta är värst mot kvällen/natten, antar att dagens aktiviteter gör att han glömmer bort en del av smärtorna. Men så ont som han får när tänderna tränger på och ska igenom är det bara smärtstillande som hjälper. Sen när det väl trängt igenom första lilla taggen eller millimetern, så är allt bra igen tack och lov!

Jag tror det har hänt att vi behövt ge honom Panodil en eller två gånger på dagen, mot tandvärken. För övrigt enbart på kvällen/inför nattningen. Några gånger har han vaknat efter nån timme av tandsmärtor och fått supp då istället. Men vi ser väldigt tydligt när det gör för ont i munnen och då hjälper vi honom.

Ja det är absolut vid säng gående och natten som är värst.

Han klagar och jämrar sig på dagen oxå men samtidigt så är han fullt upptagen i att brottas och leka med sina saker så då glömmer han det oftast.

Han har fått alvedon en liten stund innan jag lägger honom för natten.

Bitringar värkar inte hjälpa, han biter lite på dem samtidigt som han skriker sedan kastas dom över halva rummet.

Annars är han tack och lov på ganska gott humör på dagarna..:bow:

Hur lång tid kan det ta innan det värsta är över?
Just nu kan man skymta lite av tanden och man känner något vasst. Men jag antar attd et ska igenom huden mer innan det slutar att göra så ont.. Sedan är det bara alla andra tänder kvar :smirk:

Det enda som fungerar på min son när han har det som värst är Panodil suppar. Det verkar som om det för det mesta är värst mot kvällen/natten, antar att dagens aktiviteter gör att han glömmer bort en del av smärtorna. Men så ont som han får när tänderna tränger på och ska igenom är det bara smärtstillande som hjälper. Sen när det väl trängt igenom första lilla taggen eller millimetern, så är allt bra igen tack och lov!

Jag tror det har hänt att vi behövt ge honom Panodil en eller två gånger på dagen, mot tandvärken. För övrigt enbart på kvällen/inför nattningen. Några gånger har han vaknat efter nån timme av tandsmärtor och fått supp då istället. Men vi ser väldigt tydligt när det gör för ont i munnen och då hjälper vi honom.

:confused:Panodil Suppar?? Vad är det?

:confused:Panodil Suppar?? Vad är det?

Små rump-raketer! :D Även kallade stolpiller eftersom man stoppar upp dem i den sk stolgången. Värktabletter som intages analt istf oralt. Har för mig att de verkar snabbare dessutom?

Hur lång tid kan det ta innan det värsta är över?

Just nu kan man skymta lite av tanden och man känner något vasst. Men jag antar attd et ska igenom huden mer innan det slutar att göra så ont.. Sedan är det bara alla andra tänder kvar :smirk:

Jättesvårt att säga, det är individuellt vilka besvär de får och hur ont det gör. Min son har fått ganska många tänder mer eller mindre samtidigt, sen har det varit lugnt ett bra tag innan det var dags igen. Han fick sina fyra första kindtänder på tre veckor ungefär. Vissa dagar skitont, sen en eller två lugna dagar, sen nya påstötningar från tänderna, tills de bröt igenom tandköttet och allt var bra igen. Hans tandvärk har lagt sig så fort den första taggen kommit igenom tandköttet.

Det har varit lugnt ca en vecka och nu har de övre hörntänderna börjat busa. De ska ju ut, inte mycket att göra. Jag är inte glad för att ge panodil mm i onödan, tex vid minsta lilla tecken på feber, men har man så ont som han får när det är som värst så tycker jag att det OK att ge panodi. Inget annat hjälper i alla fall.

Dagtid tuggar han på allt möjligt som verkar hjälpa mot tandklådan, fast inte bitringarna. Knäckebröd är väldigt populärt! Och svanskulan på trätaxen från Brio (den där gamla klassikern), den är lagom stor och hård tydligen. :D

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar