Köttfärssås i kylen

Flinga22

Trådstartare
Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst före-datumet. Men eftersom jag är så nojig för allt som har med bakterier att göra så blir jag orolig. Den smakade inte konstigt idag vad jag kunde känna men kan ändå inte låta bli att tänka att den kanske var dålig ändå haha.

För om jag hade tillagat den i söndags och BF-datumet var i tex söndags så hade den väl hållt några dagar ändå i kylen? :jawdrop:

Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst före-datumet. Men eftersom jag är så nojig för allt som har med bakterier att göra så blir jag orolig. Den smakade inte konstigt idag vad jag kunde känna men kan ändå inte låta bli att tänka att den kanske var dålig ändå haha.

För om jag hade tillagat den i söndags och BF-datumet var i tex söndags så hade den väl hållt några dagar ändå i kylen? :jawdrop:
När den är tillagad är det väl omstart på bäst före datumet. Dvs nu är det istället nylagad tillagad rätt och hållbarheten för en sådan som gäller (inte hållbarhetsdatumet för ursprungsråvaran)

Vad tror ni om min soppa gjord på älgfärs och rotsaker i torsdags - vågar jag plocka ur den ur kylen för att äta den? Nästan en vecka!

Jag hade ätit den utan tvekan. Soppa eller gryta där allt är kokt rätt länge och tillsammans äter jag så länge det smakar och luktar okej.

Rätter med ris eller där man lagt till saker som inte är lika mycket tillagade (färska grönsaker tex) är en helt annan sak.

Vad tror ni om min soppa gjord på älgfärs och rotsaker i torsdags - vågar jag plocka ur den ur kylen för att äta den? Nästan en vecka!
Jag skulle koka den på spisen så den blev ordentligt uppvärmd. Sen hade jag ätit om jag var en frisk vuxen person. Jag hade inte ätit om jag var äldre och skör och jag hade inte erbjudit barn under tre år på så gammal mat.

Oj! Min regel är max 3 dagar och max 1 dag om det är känsligare livsmedel så som köttfärs.
Jag är likadan! Jag fryser dock nästan alltid in överbliven mat direkt, om den inte beräknas ätas upp nästa dag typ.

Jag tror dock inte att det är "farligt" att äta något som stått ett par dagar, men jag är för bakteriefobisk för att vilja chansa.

Jag är likadan! Jag fryser dock nästan alltid in överbliven mat direkt, om den inte beräknas ätas upp nästa dag typ.

Jag tror dock inte att det är "farligt" att äta något som stått ett par dagar, men jag är för bakteriefobisk för att vilja chansa.
Jag har inte fobi för bakterier så, men jag vill att maten ska vara fräsch. Jag gör som du och fryser in.

Oj! Min regel är max 3 dagar och max 1 dag om det är känsligare livsmedel så som köttfärs.
Jag har också helst bara 2-3 dagar på maten i min kyl och fryser in mycket. Men räknar inte köttfärs som ett känsligt livsmedel när det väl är tillagat. Annat är det med fisk och räkor eller köttfärsen före tillagning.

Livsmedelsverket säger att många tillagade rätter håller flera dagar, upp till en vecka förutsatt att det kyls ned rätt och snabbt och förvaras i rätt temperatur.

Köttfärs är väl inte känslig i tillagat tillstånd? Jag är väldigt noga med rå köttfärs, och har aldrig sådan mer än en dag i kylen efter köp. I annat fall fryser jag den. Men när den har omvandlats till mat så tänker jag inte att den är känslig alls? Köttfärssås och liknande skulle jag absolut kunna ha upp till 5 dagar i kylen utan problem!

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Enya
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 877
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 390
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar