Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Eftersom det inte handlar om tvång. Jag har inte sett någon föreslå tvång. Att valet påverkar ens möjligheter är den rimligaste saken i världen. Liksom många andra val man gör.
Ja folk vill inte kännas vid att det kan upplevas som tvång att bli av med sitt jobb, inte få gå på Cafe eller fotboll, att inte få covidvård mm. Jag skulle definitivt uppleva allt det där som ordentligt tvingande. Nu har jag mest använt ord som påtryckning och liknade minst lika ofta och upprepade gånger förklarat vad jag menar.

Vi har helt enkelt olika åsikter om vad som kan upplevas som tvång. Du kanske inte skulle anse det som någon påtryckning att få hela ditt liv raserat (bli av med jobbet och kanske i förlängningen behöva sälja ditt boende) men jag lovar att det finns många som skulle se det som de är tvingade och inte har något reellt val.

Bra poäng! Att ens val får konsekvenser betyder inte att man inte har ett val. Det blir ju väldigt svårt om vi helt ska skydda människor från konsekvenserna av deras val.
Ja man kan ju se det som man har valet att ta sitt liv eller ta sprutan. Det är ett val det också. Det finns många som begått självmord just för att de förlorat sitt jobb.

Ja folk vill inte kännas vid att det kan upplevas som tvång att bli av med sitt jobb, inte få gå på Cafe eller fotboll, att inte få covidvård mm. Jag skulle definitivt uppleva allt det där som ordentligt tvingande. Nu har jag mest använt ord som påtryckning och liknade minst lika ofta och upprepade gånger förklarat vad jag menar.

Vi har helt enkelt olika åsikter om vad som kan upplevas som tvång. Du kanske inte skulle anse det som någon påtryckning att få hela ditt liv raserat (bli av med jobbet och kanske i förlängningen behöva sälja ditt boende) men jag lovar att det finns många som skulle se det som de är tvingade och inte har något reellt val.

Jag anser inte att påtryckning är syftet, utan mer kan ses som en positiv biverkning.

Ja man kan ju se det som man har valet att ta sitt liv eller ta sprutan. Det är ett val det också. Det finns många som begått självmord just för att de förlorat sitt jobb.

Då tänker jag att man bör erbjudas lite hjälp med att bedöma både risker, tankar kring vaccin och proportioner. Så kanske man kan ha kvar både liv, jobb och låg smittspridningsrisk på sikt också.

Du har, och kommer att ha, full rätt att vägra vaccinera dig.

Men det, liksom andra val i livet, kommer att påverka dig. Om inte annat så risken att bli svårt sjuk.
Jag är vaccinerad så det är svårt att vägra - i och för sig en av poängerna, det går inte att gör ogjort, men jag kallar det inte full frihet om man exempelvis står inför valet att vaccinera mig och förlora jobbet.

Jag är vaccinerad så det är svårt att vägra - i och för sig en av poängerna, det går inte att gör ogjort, men jag kallar det inte full frihet om man exempelvis står inför valet att vaccinera mig och förlora jobbet.

Och det är här vi skiljer oss. För mig är det ett fullt rimligt val. Du får ett val mellan att fortsätta ett missbruk och förlora jobbet också.

Jag tycker det är en styrka att påtala det fria valet istället för att klä på människor offerkofta i onödan.

Nej folk vill inte kännas vid att åtgärder som att hindra folk att jobba, att gå på evenemang, ej få tillgång till vård om man är sjuk i covid är det samma som att utöva påtryckning, det är tydligen känsligt. Det ska kallas val tydligen, allt har förekommit i diskussionerna i tråden.

Klart att om man endast anser att folk kan känna sig tvingade om de bokstavligen blir fasthållna och tvångsvaccinerade så har ingen föreslagit tvång.

Det är ett enormt förakt mot de som inte vill vaccinera sig, att jämföra ytliga saker som frisyrer, smycken och kläder som går att återställa med lite tid (frisyr) eller ta av vid dagens slut med att tillföra en substans in i kroppen där man inte kan göra det ogjort. Det är direkt osmakligt att ge sig in i en sån här diskussion helt utan empati och förståelse för folks rädslor, som dessutom kan vara befogade.
Men sluta hitta på! Ingen har föreslagit att man inte ska få vård om man som ovaccinerad blir sjuk i covid.

Men alltså, det är fortfarande ett val. Livet har inte samma villkor idag, det är bara att tugga i sig. Tror du någon tycker att det är en glädje att behöva ta vaccinet egentligen? Jag tror att de flesta skulle slippa - om det vore möjligt. Nu är det för många en konsekvens av detta virus att inte ha "full frihet". Antingen tar man sitt vaccin och tar konsekvenserna av det, eller så tar man det inte och tar konsekvenserna av det. Om livet vore så svart/vitt som du vill ha det till, full frihet versus "tvång" - då skulle vi prata om något helt annat. DÄR är vi inte, och kommer förhoppningsvis inte dit heller, vi kommer fortsätta leva våra liv men med nya förutsättningar där du har möjligheten att välja efter konsekvensanalys.

Jag tänker att om man inte vill ta det erbjudna skyddet, får man acceptera att vidta andra smittskyddsåtgärder för att inte utgöra en risk för andra. Som att inte inneha vissa jobb, inte gå på evenemang, osv osv . Det är ett aktivt val man gör, att välja andra sätt att bidra än att ta vaccin. Tyvärr ineffektiva sätt som kräver många fler andra begränsningar, men näst bäst kanske.

Handlar inte om påtryckning.

Nu utövar du påtryckning! Såna påståenden bör inte lämnas.
Jag protesterar mer mot att låtsas att påtryckningar inte kan uppfattas som tvång. Lite skenheligt i min värld, "Nä vi vill inte tvångsvaccinera folk, bara se till att införa begränsningar som är stor nog så att folk vaccinerar sig frivilligt, det är ju bara val och jämförbart med att ha en klädkod på jobb" och andra liknade argument.

Jag har till och med skrivit att jag kan stå bakom tvångsvaccineringar, men då ska det vara något i stil med smittkoppor och att det inte finns alternativ. Med Covid tror jag att tvång snarare får motsatt effekt och att folk blir hatiska till staten och samhället som tvingar dem och tvärvägrar och det kan sätta igåmng krafter i samhället som vi absolut inte vill ha och ge antivaxxrörelsen en stor boost.

Jag protesterar mer mot att låtsas att påtryckningar inte kan uppfattas som tvång. Lite skenheligt i min värld, "Nä vi vill inte tvångsvaccinera folk, bara se till att införa begränsningar som är stor nog så att folk vaccinerar sig frivilligt, det är ju bara val och jämförbart med att ha en klädkod på jobb" och andra liknade argument.

Jag har till och med skrivit att jag kan stå bakom tvångsvaccineringar, men då ska det vara något i stil med smittkoppor och att det inte finns alternativ. Med Covid tror jag att tvång snarare får motsatt effekt och att folk blir hatiska till staten och samhället som tvingar dem och tvärvägrar och det kan sätta igåmng krafter i samhället som vi absolut inte vill ha och ge antivaxxrörelsen en stor boost.

Fast jag har ju skrivit att jag anser att det inte är syftet. Allt handlar om att hjälpa till att ta ned riskerna. Nu när vaccinet finns är det ett extremt bra verktyg som erbjuds utan kostnad till alla som kan, men om man inte vill använda det får man banne sig finna sig i att använda andra verktyg och ta konsekvenserna av sitt fria val.

Med Covid tror jag att tvång snarare får motsatt effekt och att folk blir hatiska till staten och samhället som tvingar dem och tvärvägrar och det kan sätta igåmng krafter i samhället som vi absolut inte vill ha och ge antivaxxrörelsen en stor boost.
Det är exakt vad du gör när du använder begreppet tvång och dessutom ivrigt försvarar det och envist hävdar att det ääääär tvång. Du boostar skepticism och uppviglar.

Jag tänker att om man inte vill ta det erbjudna skyddet, får man acceptera att vidta andra smittskyddsåtgärder för att inte utgöra en risk för andra. Som att inte inneha vissa jobb, inte gå på evenemang, osv osv . Det är ett aktivt val man gör, att välja andra sätt att bidra än att ta vaccin. Tyvärr ineffektiva sätt som kräver många fler andra begränsningar, men näst bäst kanske.

Handlar inte om påtryckning.
Okej, du anser inte det är påtryckning att bli av med jobbet eller ta vaccinet, jag fattar. Om någon siktar på dig med en pistol och säger att du ska lägga dig ner så utövar den personen inte någon påtryckning heller.

Det är effekten som är det viktiga, inte varför, och hur den som utsätts upplever det.

Fast jag har ju skrivit att jag anser att det inte är syftet. Allt handlar om att hjälpa till att ta ned riskerna. Nu när vaccinet finns är det ett extremt bra verktyg som erbjuds utan kostnad till alla som kan, men om man inte vill använda det får man banne sig finna sig i att använda andra verktyg och ta konsekvenserna av sitt fria val.
Och samhället får ta konsekvensen av att tvinga folk.

Nu är detta mest en akademisk diskussion, om vi inte får värre mutationer så är jag övertygad om att det inte blir några större påtryckningar.

Jag tycker att det är egoistiskt att tro att och anse att man som ovaccinerad ska ha samma friheter vad gäller gå på bio, fotboll, krogen, jobba i sjukvården osv osv som vaccinerade + att man inte tycker att man längre ska behöva leva som en eremit.

Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag som ovaccinerad härjade runt som om allt var normalt igen och fick covid, hamnade på sjukhus och råkade smitta ner en personal som inte KAN vaccinera sig av hälsoskäl.

Att inte ens förstå att vaccinationsbevis eller uppvisande av negativt test är vad som krävs i samhället nu för att göra roliga saker, och att det är valen vi har att rätta oss efter om samhället ska kunna öppna upp, för inte bara vår egen skull utan för varandras skull, för människor som blir allvarligt sjuka och riskerar att dö om de blir smittade, som inte KAN vaccinera sig, att inte förstå det är höjden av egoism.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka