Vad är en "påtryckning" för dig i detta? Att utan vaccination kan man inte resa, eller gå på bio, att samhället kommer vara fortsatt begränsat om inte så många som möjligt tar sitt vaccin - är det en "påtryckning"? Hur ser då information ut?
Du har missat mycket av det jag skriver uppenbarligen, jag orkar faktiskt inte dra allt en gång till Det har här blivit en polariserad diskussion där folk valt bort att svara på när jag skrivit att jag inte är främmande för "tvångsvaccinering" om det verkligen behövs, om vi får en smitta typ smittkoppor. Jag har också skrivit en del om att valet är att inte ha event och att ha det men smittsäkert så ska man ha det, men att det inte ska vaccintvång utan att covidtest eller bevisa att man har antikroppar ska vara lika gångbart. Det ska dock inte vara något slentrianmässigt införande.
Jag har också skrivit att anledningen till att jag är emot tvång är att jag utsattes för starka påtryckningar när det gällde panderix, där visade det sig att jag gjorde rätt att vägra, det vaccinet hade ju en allvarlig biverkning som har förstört en del personers liv. Det kunde varit jag som föll för påtryckningarna och hade jag varit några år yngre drabbats.
En jag debatterat med här menade exempelvis att alla skulle vaccineras av rättviseskäl -, för alla ska kunna vägra om de vill - vilket knappast kan hända när det är 69% påbörjat vaccinationen. Varför ens dra in ett scenario som är omöjlit?
Det jag reagerar på att det här med tvång (påtryckning/press etc) alltså och att en del vill införa det så lättvindigt och inte som sista åtgärd om inte tillräckligt många vaccinerar sig frivilligt och med den påtryckning det innebär med att utan vaccin är det svårt att resa utomlands. I första hand så anser jag att det är information (saklig sådan) och att göra vaccinet lätttillgängligt.
Och ja jag kan även tänka mig att vissa vårdyrken kan kräva vaccination, exempelvis när man jobbar med äldre och sårbara, men inte som en generell åtgärd för alla.
Huvudargumentet mot att utöva stora påtryckningar är att jag tror att det det kommer att motverka sitt syfta och att det kommer att driva fler till att bli antivaxxers och att ge antivaxxerna rätt i sin syn på myndigheterna.
Nu är det hela troligen en hypotetisk diskussion, det lär inte införas några större påtryckningar, kanske det inte ens är motiverat då Svenska folket verkar vara mycket villiga att vaccinera sig.