Jag är inne på
@Lobelia 's linje och vill inte se alltför hårda inskränkningar i medborgarnas friheter förrän det verkligen är helt nödvändigt och tycker därmed att man ska vänta med det tills vi vet hur stor andel som kommer att frivilligt vaccinera sig. Jag läste någonstans att någon trodde att vi kan nå flockimmunitet september-oktober typ (i Sverige). Jag tror också att en del av de som nekade i våras när de var bland de första, kan ändra sig självmant när fler i deras omgivning vaccinerat sig. Jag är personligen mer bekymrad över hur resten av världen ska lyckas öka sin vaccinationsgrad, hur ska fattiga länder ens ha råd i den takt som behövs.
Ni som tycker att det är en halmgubbe att kalla det för tvång att vara emot alltör stora inskränkningar, kan ni precisera mer exakt vad det är ni vill se för begränsningar? Det har talats om allt mellan att inte få jobba på VISSA jobb till att inte få använda kollektivtrafik, till begränsningar i tillgång till vård, så det blir rätt svårt att diskutera. Någonstans tycker jag att det blir ett tvång om det krävs för att kunna försörja sig, även om man inte blir fysiskt fasthållen. En våldtäkt behöver inte innehålla fysiskt våld.