Eller inte, det beror rimligen på hur många som väljer att inte vaccinera sig. Mitt budskap har varit att man först ska se till hur många som verkligen vaccinerar sig och vad man kan göra med information och riktade insatser och sen eventuellt införa åtgärder om det verkligen inte går på annat vis och sjukdomen som härjar har mycket allvarliga konsekvenser om man inte gör det och man verkligen tror att det är vaccinationstäckningen som är huvudorsaken (eller åtminstone en stor del av den). Om jag inte missat något inlägg så har du kategoriskt undvikit att svara på inlägg som handlar om detta och varför jag tror att det är effektivare än hårda påtryckningar och tvång.
Varför vill du inte att vi ska försöka frivillig väg först och se om det räcker? Det ser ut som vi landar på en mycket hög vaccinationstäckning som det är nu. Eller kanske ska jag formulerad det som så, varför väljer du att inte ens diskutera det. Jag ber om ursäkt om jag missat något svar här men jag har försökt flera gånger.
Jag är också nyfiken på hur du ser på möjligheten att få folk att vaccinera sig frivilligt kontra tvång. Vilken metod tror du är bäst långsiktigt och att det blir ett bättre resultat för samhället i stort och mer nöjda och trygga invånare som följer restriktioner väl även i framtiden och ger minst antal vaccinmotståndare? Tvångsåtgärder och särbehandling eller frivillighet, riktade insatser som information riktade mot grupper där vaccinationstäckningen är lägre, "role models", öka tillgängligheten mm?