Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Eller så måste man ha ett giltigt "friskintyg" för att få komma in.

Att testa sig varannan dag i flera års tid vet jag inte om det är rimligt direkt. Dessutom kan ju även vaccinerade sprida smitta så just testning bör ju fortsätta vara ett krav även för vaccinerade så länge vi behöver ha kontroll på smittan.

Väl motiverade åtgärder som baseras på kunskap ger mer förtroende för myndigheterna än ett totalt slappt förhållningssätt där skräcken för att någon ska uppleva påtryckningar gör myndigheterna helt handlingsförlamade.
Men välmotiverade åtgärder bör väl i första hand bygga på frivillighet i så hög utsträckning som möjligt? Att bygga upp förtroende och påverka på ett positivt vis och få folk att vilja vaccinera sig.

Just nu har vi en rusning till vaccinationerna och en hög vaccinationsvilja, men det kommer inte att vara för alltid. Snart kommer de som "slåss" om vaccinationstiderna fått sin dos och de mer tveksamma står på tur, ska vi motivera och informera eller införa restriktioner så de inte ser något annat val? Vad är bäst, folk som tar vaccinet för att de vill eller för att de känner sig tvungna? nästan 70% (plus eftersläpning) har tagit första dosen och fler är på väg. Helt frivilligt.

Fast det är en helt annan typ av handlingskraft än den jag avsåg. Den som innebar att man inför väl avvägda och på kunskap baserade begränsningar för att hantera smittspridningsrisker och sjukdomsrisker , här diskuterat specifikt för den grupp som väljer att inte skydda sig och andra genom vaccination.

Att ständigt införa hårdare straff för att komma åt grov brottslighet, mot bättre vetande, är väl den mest flagranta pågående typen av den andra slags handlingskraften .
Vad innebär " väl avvägda och på kunskap baserade begränsningar för att hantera smittspridningsrisker och sjukdomsrisker" för dig.

Men välmotiverade åtgärder bör väl i första hand bygga på frivillighet i så hög utsträckning som möjligt? Att bygga upp förtroende och påverka på ett positivt vis och få folk att vilja vaccinera sig.

Just nu har vi en rusning till vaccinationerna och en hög vaccinationsvilja, men det kommer inte att vara för alltid. Snart kommer de som "slåss" om vaccinationstiderna fått sin dos och de mer tveksamma står på tur, ska vi motivera och informera eller införa restriktioner så de inte ser något annat val? Vad är bäst, folk som tar vaccinet för att de vill eller för att de känner sig tvungna? nästan 70% (plus eftersläpning) har tagit första dosen och fler är på väg. Helt frivilligt.

Nu är du där igen. Jag har aldrig talat om att införa begränsningar för att få någon att vilja vaccinera sig, tvärtom. Det får INTE vara syftet bakom en sådan åtgärd.

Vaccinationsviljan påverkar man på andra sätt genom att sprida kunskap och motverka desinformation.

Jag känner folk som inte velat vaccinera sig än. Som säger att de gör det om de ska resa utomlands eller vill göra något som kräver vaccination. Samma människor jobbar på arbetsplatser med MYCKET folk och ingen chans att hålla avstånd. Ja, jag har sagt till dem hur korkat det är. Så ja, om det dykt upp mer krav på vaccination så hade de vaccinerat sig. Under tiden går de runt och riskerar att smittas och smitta många. De gör inget för att minska risken för smittspridning. Säger sig lita på sitt immunförsvar och att deras immunförsvar kan hantera en covidinfektion. Ja, men alla andra som de riskerar att smitta då?

Det blir mindre risk för det om smittan kan släppas fri utan risk så att alla blir immuna mot delta-varianten. När det har hänt så kommer ju pandemin att klinga av på naturlig väg.

Dessutom kommer det ju nya vacciner mot de nya varianterna, så det blir till att vaccinera vidare. Gissningsvis årligen under en period.
Det skulle möjligen vara sant om vi levde i en isolerad värld. Nu gör vi inte det och viruset frodas i många delar av världen och alla varianter har kommit utifrån hittills så nästa lär göra det också. Inte ens Australien som försöker isolera sig mycket hårt har lyckts undslippa dem helt. Det tar tid att få och vaccinera folk med nya varianter av vaccinet och man kan inte designa dem för att klara varianter som ännu inte finns.

Att det experter och kunskap inom området rekommenderar vad som är effektivt att genomföra, och att det tas hänsyn till annan lagstiftning och ingrepp i människors frihet. Proportionerliga åtgärder baserade på kunskap.
Så du har ingen aning om vad du vill införa, bara det inte är frivilligt så är det okej :)

Jag tror att det är för litet.
Risken för att ovaccinerade skall råka sprida delta-varianten eller driva på andra mutationer är nog fortfarande för stor i det läget. Dessutom så riskerar de att bli sjuka i de varianter som de vaccinerade fortfarande sprider.

Det som är problemet är att vaccinet inte kommer att skydda så bra mot smittspridning utan bara mot allvarlig sjukdom. Så de ovaccinerade lever egentligen i samma situation som före vaccinet. Kanske t.o.m. värre då de vaccinerade återgår till ett vanligt liv och sprider smitta omkring sig.

Kanske är det här vår syn på smittan skiljer sig som gör att vi ser på behovet av restriktioner olika. Jag tror inte att covid-mutationerna kommer vara slut med Delta-varianten ens om vi hade 100-procentig vaccinationsvilja i Sverige och hastigheten enbart styrdes av tillgången på vaccin och vaccinationslogistiken. Jag ser inte heller vaccination som ett 100-procentigt skydd, och därmed så ser jag det inte så svartvitt som att om vi bara fick de ovilliga att vaccinera sig så skulle allt vara bra igen snart.

Jag tror att det kommer att komma ett gäng varianter till efter delta. Förhoppningsvis mindre allvarliga med tiden, men det går förstås inte att veta. OM det skulle bli så att nya farligare varianter uppstår är jag helt för ökade restriktioner igen, men jag räknar med att det kan gälla även oss som fått vaccin denna gång om ny farligare varianter uppstår. Jag räknar inte med att detta är över på ett bra tag, och jag utgår ifrån att vi behöver hitta ett sätt att leva igen trots att vi inte kan garanteras att smittorisken är noll.

Jag är dessutom som jag skrivit mer oroad över nya mutationer som uppstår i andra delar av världen som sedan kommer påverka oss, än vad jag känner mig motiverad till att be staten bedriva häxjakt på ovaccinerade i Sverige just nu. Jag räknar med att det kommer att komma fler vaccinationsomgångar och jag tror att statlig påtryckning snarare riskerar att påverka förtroendet negativt än positivt bland dem som senare ska övertygas fler gånger. Jag tycker att faktaspridning samt social påverkan (via de man känner som redan är vaccinerade, via diskussioner där man får resonera om sin rädsla t ex) är lämpliga metoder i det läge vi är i nu.

Nu är du där igen. Jag har aldrig talat om att införa begränsningar för att få någon att vilja vaccinera sig, tvärtom. Det får INTE vara syftet bakom en sådan åtgärd.

Vaccinationsviljan påverkar man på andra sätt genom att sprida kunskap och motverka desinformation.
Och nu är du där igen och duckar genom att hänvisa till semantiken. Jag vet att du är långt ifrån korkad och mycket väl fattar vad jag menar.

Men äntligen ett svar om vaccinationsvilja, tack för det. Jag tror personligen att vi kommer nå mycket längre på det viset, både med med den här pandemin och kommande. Sen skadar inte motivationen som andra länder ger oss, många vill ut och resa och lär vaccinera sig för att få göra det.

Om vi i första hand börjar med restriktioner och specialregler för ovaccinerade kanske vi lyckas denna gången, men vad händer nästa gång och nästa gång igen?

Jag känner folk som inte velat vaccinera sig än. Som säger att de gör det om de ska resa utomlands eller vill göra något som kräver vaccination. Samma människor jobbar på arbetsplatser med MYCKET folk och ingen chans att hålla avstånd. Ja, jag har sagt till dem hur korkat det är. Så ja, om det dykt upp mer krav på vaccination så hade de vaccinerat sig. Under tiden går de runt och riskerar att smittas och smitta många. De gör inget för att minska risken för smittspridning. Säger sig lita på sitt immunförsvar och att deras immunförsvar kan hantera en covidinfektion. Ja, men alla andra som de riskerar att smitta då?

Ja om jag i affekt får bestämma åtgärder för att hantera korkade och egoistiska människor när jag stöter på dem rent allmänt i samhället, så skulle det bli väldigt många mindre genomtänkta beslut. Men nu måste jag ju leva med att jag ibland (ofta) påverkas av andra människors korkade och egoistiska handlande, och jag ser inte att jag ska kasta mina demokratiska principer åt sidan bara för att det nu gäller covid och för att jag är trött på restriktionerna.

Ja om jag i affekt får bestämma åtgärder för att hantera korkade och egoistiska människor när jag stöter på dem rent allmänt i samhället, så skulle det bli väldigt många mindre genomtänkta beslut. Men nu måste jag ju leva med att jag ibland (ofta) påverkas av andra människors korkade och egoistiska handlande, och jag ser inte att jag ska kasta mina demokratiska principer åt sidan bara för att det nu gäller covid och för att jag är trött på restriktionerna.

Men vi har ju restriktionernu och har haft i över ett år. Det enda som skulle hända är att restriktionerna lyfts för de som vaccinerat sig. Att man tar bort restriktionerna blir en direkt konsekvens av att man vaccinerat sig. För de som inte vaccinerat sig skulle det bara fortsätta med restriktioner så länge som det ansågs nödvändigt. D.v.s. till pandemin är över. När pandemin är över så tas ju restriktionerna bort för alla.

Och nu är du där igen och duckar genom att hänvisa till semantiken. Jag vet att du är långt ifrån korkad och mycket väl fattar vad jag menar.

Men äntligen ett svar om vaccinationsvilja, tack för det. Jag tror personligen att vi kommer nå mycket längre på det viset, både med med den här pandemin och kommande. Sen skadar inte motivationen som andra länder ger oss, många vill ut och resa och lär vaccinera sig för att få göra det.

Om vi i första hand börjar med restriktioner och specialregler för ovaccinerade kanske vi lyckas denna gången, men vad händer nästa gång och nästa gång igen?

Sätter rätt förväntan på vad samhället bör göra för att hantera riskerna och de facto sänker riskerna och reducerar allvarlig sjukdom och dödsfall hos våra sköra?

Bonus kan ju bli att de som inte vill ta vaccin alls men jobbar inom sektorer där det är väldigt viktigt får gott om tid på sig att hitta nya jobb och yrken.

Problemet jag har med din argumentation är att du verkar tro att om man bara vill nåt tillräckligt mycket så blir det så. Ibland måste man helt enkelt välja mellan två icke perfekta alternativ. Hur mycket man än vill så kan man inte skapa ett bättre alternativ enbart genom att vilja det tillräckligt mycket. Covid-19 är här. Nu får vi se vilka realistiska alternativ som finns och välja ett av dem.

Ja och som jag svarade i ett tidigare inlägg (strax ovanför i ett svar till inte_ung, upprepar det inte i sin helhet) så ser jag det just så, att Covid-19 är här och vi får leva med det, men kommer till en helt annan slutsats än ni. Jag ser det inte som en kran som är på eller av, och där det är de ovaccinerade som står i vägen för att stänga kranen, om de bara vaccinerade sig så skulle allt vara bra igen snart. Vi måste jobba hårt för att få så många som möjligt att vaccinera sig för det är så viktigt i kampen för att få ner smittan, men jag ser det inte så enkelt som att de bär skulden för att smittan är kvar. Jag tror vi kommer få leva med smittan och de nya varianterna ett bra tag till, men hoppas ändå på att vi kan öppna upp mer.

Jag ser hellre en vaccinationsbonus, än att ovaccinerade ska portas från att åka buss t ex.

Men vi har ju restriktionernu och har haft i över ett år. Det enda som skulle hända är att restriktionerna lyfts för de som vaccinerat sig. Att man tar bort restriktionerna blir en direkt konsekvens av att man vaccinerat sig. För de som inte vaccinerat sig skulle det bara fortsätta med restriktioner så länge som det ansågs nödvändigt. D.v.s. till pandemin är över. När pandemin är över så tas ju restriktionerna bort för alla.

Hur ska tågpersonalen kunna kontrollera allas vaccinationspass innan de kliver på tåget? Och ska några i en arbetsgrupp inte få/inte behöva (beroende på vad man vill själv) åka in till kontoret?

Ja och som jag svarade i ett tidigare inlägg (strax ovanför i ett svar till inte_ung, upprepar det inte i sin helhet) så ser jag det just så, att Covid-19 är här och vi får leva med det, men kommer till en helt annan slutsats än ni. Jag ser det inte som en kran som är på eller av, och där det är de ovaccinerade som står i vägen för att stänga kranen, om de bara vaccinerade sig så skulle allt vara bra igen snart. Vi måste jobba hårt för att få så många som möjligt att vaccinera sig för det är så viktigt i kampen för att få ner smittan, men jag ser det inte så enkelt som att de bär skulden för att smittan är kvar. Jag tror vi kommer få leva med smittan och de nya varianterna ett bra tag till, men hoppas ändå på att vi kan öppna upp mer.

Jag ser hellre en vaccinationsbonus, än att ovaccinerade ska portas från att åka buss t ex.

Jag säger inte att vaccinet kommer vara en frälsare som kommer ta bort smittan helt. Men, det är en av de viktigaste åtgärderna för att komma till den punkten då samhället kan fungera som vanligt igen.

Hur tänker du dig rent praktiskt att det ens kan gå?

Ta avstånd, ovaccinerade behöver hålla avstånd men inte vaccinerade, hur funkar det praktiskt?
Att restaurangerna får hålla öppet till 22:30 för ovaccinerade och be dem gå medan vaccinerade sitter kvar? Kan det ens ha någon positiv effekt på smittspridningen.

Och hur går det med restriktioner som antal på läktare?

Kan du ge något exempel på en restriktion där det går att differentiera så man behåller restriktionerna för vissa och inte för andra? Jo att åka till andra länder men då är det inte Sverige restriktioner och kanske de enstaka gånger man behöver munskydd dom nästan ingen följer.

I Sverige så slutade man vaccinera allmänheten redan på 70-talet. För vårdstudenter vet jag att rekommendation för att vaccinera försvann i slutet 2017 pga för dålig effekt. Men det är ju ett rätt otrevligt vaccin som man ska få ett hyfsat fult ärr av så vet att många drog sig för att ta det redan innan.
Jag är född 1971 och är vaccinerad mot tuberkulos- fick ju då sista sprutan på högstadiet i mitten på 80-talet. Min bror född 1978 är inte vaccinerad, så någonstans mellan våra årskullar togs det väl bort, gissar jag!

Jag tror också vi kommer att få leva med smittan, men ser inget konstigt i att det krävs vaccin för att resa eller ta olika arbeten (finns många länder i världen som har det så, men gäller ju då andra vaccinationer). Att det krävs olika saker för att ta olika jobb ser jag inte som ett dugg konstigt, men vad jag läst kommer det gälla nyanställningar i första hand och privata instanser. Kommun, landsting och stat måste följa grundlagen så de lär inte kunna kräva det. Privata företag är dock inte lika berörda. Det finns ju redan idag massor av arbeten som kräver att du gör ett eller annat för att få jobb där. Det är alltid frivilligt men du får inte jobbet om du inte gör det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka