Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Är du inte väl drastisk nu? Sjukdomen har en mycket låg dödlighet bland de under 50 år och bland de över 50 år har nästan alla som kan vaccinerat sig. Som sjukdomen är nu är det absolut inte valet mellan att isolera sig eller dö, de flesta behöver inte ens sjukhusvård även om de inte är vaccinera sig. På dig låter det som om det handlar om 100% dödlighet
Vad anser du att man väljer mellan då?
Jag tror att de framtida varianterna blir farligare och att det är dessa man skall räkna på.

Sätter rätt förväntan på vad samhället bör göra för att hantera riskerna och de facto sänker riskerna och reducerar allvarlig sjukdom och dödsfall hos våra sköra?

Bonus kan ju bli att de som inte vill ta vaccin alls men jobbar inom sektorer där det är väldigt viktigt får gott om tid på sig att hitta nya jobb och yrken.
Bonus för vem?

Just död är ju dock inte allt. Folk blir långtidssjukskrivna och får bestående men, den statistiken försvinner ju tyvärr om man bara tittar på dödstalen.
Ja, jag har kvarstående problem.
Vid läkarbesök i går, mitt första efter covid-19, så visade det sig att jag har fått högt blodtryck. Alldeles för högt. Jag som alltid har haft ett riktigt lågt blodtryck.

Jag är nu under utredning.

Vad anser du att man väljer mellan då?
Jag tror att de framtida varianterna blir farligare och att det är dessa man skall räkna på.
Ja inte är 100% dödlighet med på ekvationen inom överskådlig framtid samtidigt som vaccinet fungerar bra mot dem.

Vad sägs om att räkna med en mer realistisk dödlighet på någon några procent till att börja med? Och att många ovaccinerade faktiskt har ett bra skydd genom immunitet efter att ha haft sjukdomen. Jag tror man räknar med runt 30% bland de som aktivt rör sig i samhället. Immuniteten är dessutom troligen högre bland de ovaccinerade med tanke på att en av de vanligaste motiveringarna jag hört för att inte vaccinera sig/vänta är att man redan haft Covid.

Där tänker jag att på såna evenemang som idrottsmatcher, konserter, teater, opera, osv får man inte gå om man är ovaccinerad eller tagit ett negativt covid-test de senaste 48 h (eller vilken tid som experterna nu anser vara lämplig).
Men då menar du inte samma restriktioner som nu utan kraftigt utökade.

Och jag undrar fortfarande hur du tänker dig med restriktionerna i stort. Som jag konstaterade så lär det inte vara många som funkar. Jag noterar att du valde att inte citera de frågorna, Det gör ju din modell med bibehållna restriktioner för ovaccinerade helt omöjligt om nästan inget fungerar i praktiken.

Fast det är en helt annan typ av handlingskraft än den jag avsåg. Den som innebar att man inför väl avvägda och på kunskap baserade begränsningar för att hantera smittspridningsrisker och sjukdomsrisker , här diskuterat specifikt för den grupp som väljer att inte skydda sig och andra genom vaccination.

Att ständigt införa hårdare straff för att komma åt grov brottslighet, mot bättre vetande, är väl den mest flagranta pågående typen av den andra slags handlingskraften .

Det förstår jag att du inte avser, och jag är ärligt talat lite överraskad över styrkan i budskapet från dig att det är så VIKTIGT ATT HA RESTRIKTIONER FÖR DENNA GRUPP I SAMHÄLLET samtidigt som du är så ovillig att nyansera det med att också nämna vilken typ, i vilken omfattning, hur kontrollen ska ske osv. Du har tidigare varit en av Bukes mest framträdande liberaler och även om jag känner till att du lämnat Partiet så tänker jag att ditt liberala värnande om balans mellan stat och individ inte har lämnats för det. Jag skriver inte så menat som ett påhopp, utan för att jag är uppriktigt bekymrad över att hetsen att "sätta dit de där" har blivit så stor i samhället, och du råkar bara vara ett exempel på det som överraskar mig, utan att du för den skull i sak uttryckt något extremt jämfört med andra.

Många verkar i princip likställa att inte vaccinera sig så fort man erbjuds med kriminellt beteende. Var är nyanserna undrar jag få. Och det är förstås ren spekulation från min sida, men de onyanserade kraven på hårda restriktioner inom detta område tror jag tyvärr kommer klumpas ihop med hårda tag även inom andra områden. Det är därför jag tjatar om nyanser, att väga och balansera flera tankar men att samtidigt också våga säga något om hur man tycker ett rimligt samhällssystem ser ut. Experter kan bara ge svar på enskilda sakfrågor, acceptansen av sammanvägningen måste i ett demokratiskt samhälle förankras hos medborgarna.

Att testa sig varannan dag i flera års tid vet jag inte om det är rimligt direkt. Dessutom kan ju även vaccinerade sprida smitta så just testning bör ju fortsätta vara ett krav även för vaccinerade så länge vi behöver ha kontroll på smittan.
Eller så släpper vi det för de vaccinerade.
De blir ju ändå inte sjuka.

Jag tycker att pandemin har kommit in i en ny fas.
En fas med många vaccinerade som kan sprida smitta utan att bli allvarligt sjuka. I den fasen så är det de ovaccinerade som riskerar att råka illa ut. När alla som vill bli vaccinerade har fått 2 doser med vaccin så kan man nog låta de ovaccinerade ta sitt eget ansvar.

Men fram till dess så är det restriktioner som gäller för oss alla.

Jag säger inte att vaccinet kommer vara en frälsare som kommer ta bort smittan helt. Men, det är en av de viktigaste åtgärderna för att komma till den punkten då samhället kan fungera som vanligt igen.

Så om vi når säg 95% vaccinering i november (några är ju allergiska eller har andra skäl så 100% kan vi nog inte sträva efter) så kan vi leva som vanligt igen? Eller hur tänker du?

Detaljerna får experterna lösa.

Men ser du det som möjligt för SJ att kontrollera att endast släppa på vaccinerade resenärer? Eller ser du det mer som att det ska vara restriktioner som inte blir kontrollerade?

Det skulle möjligen vara sant om vi levde i en isolerad värld. Nu gör vi inte det och viruset frodas i många delar av världen och alla varianter har kommit utifrån hittills så nästa lär göra det också. Inte ens Australien som försöker isolera sig mycket hårt har lyckts undslippa dem helt. Det tar tid att få och vaccinera folk med nya varianter av vaccinet och man kan inte designa dem för att klara varianter som ännu inte finns.
Om man vill atten pandemi skall ta slut fort så låter man den härja fritt.
Det är dock ett förfärligt kostsamt sätt ur ett mänskligt perspektiv, med många döda och ett stort lidande som följd. Så vi gör inte så i en civiliserad värld.

Genom att ha restriktioner och amvända vaccin så drar vi ut på förloppet vilket tyvärr ger viruset tid att mutera på många olika sätt.

En fas med många vaccinerade som kan sprida smitta utan att bli allvarligt sjuka. I den fasen så är det de ovaccinerade som riskerar att råka illa ut. När alla som vill bli vaccinerade har fått 2 doser med vaccin så kan man nog låta de ovaccinerade ta sitt eget ansvar.

Ok, då argumenterar du på ett annat sätt som tycker att det är för att skydda de ovaccinerade och att de sedan får ta eget ansvar för konsekvenserna på sin hälsa. Andra i tråden har motiverat att det är för att skydda de vaccinerade från konsekvenserna av de ovaccineraded val. Stor skillnad.

Men vi har väl kvar restriktioner för alla gällande hålla avstånd, testa sig vid symptom, undvika kollektivtrafik och jobba hemifrån om man kan? Eller togs de bort nu i juli? Jag har semester och åker just nu bara bil så jag kanske har missat att de tagits bort...

Att restriktionerna inte efterlevs av vaccinerade är ju i så fall också ett bekymmer kan jag tycka.

Ok, då argumenterar du på ett annat sätt som tycker att det är för att skydda de ovaccinerade och att de sedan får ta eget ansvar för konsekvenserna på sin hälsa. Andra i tråden har motiverat att det är för att skydda de vaccinerade från konsekvenserna av de ovaccineraded val. Stor skillnad.

Men vi har väl kvar restriktioner för alla gällande hålla avstånd, testa sig vid symptom, undvika kollektivtrafik och jobba hemifrån om man kan? Eller togs de bort nu i juli? Jag har semester och åker just nu bara bil så jag kanske har missat att de tagits bort...

Att restriktionerna inte efterlevs av vaccinerade är ju i så fall också ett bekymmer kan jag tycka.
Imorgon så kommer ytterligare lättnader, men man ska fortfarande stanna hemma vid symtom, jobba hemma så mycket som möjligt och undvika trängsel. Däremot kommer lättnader för exempelvis SJ som får fylla alla platser nu.

Och att många ovaccinerade faktiskt har ett bra skydd genom immunitet efter att ha haft sjukdomen. J
Det går ju att mäta och få intyg på.
Jag skulle vilja räkna bort dem som har antikroppar efter genomgången covid-19 från de ovaccinerade.
Dels så har de ju ett skydd och dels så vet de säkert hur de klarar av sjukdomen.

Min dotter och de andra som bor i mitt hus norr om Stockholm fick konstaterad covid-19. De blev sjuka som vid en influensa ungefär. Efter det så är det ju över för dem. De vaccinerar sig ändå eftersom att skyddet efter genomgången covid är osäkert och kortvarigt.

Vaccinerade blir visst sjuka, vaccinet skyddar i stor utsträckning mot alvarlig covid och död. Särskilt med deltavarianten är skydd mot sjukdom sämre. Det finns också de som avråds från att ta vaccin av medicinska skäl. De kan behöva skyddas i största allmänhet och inte bara från de som inte vaccinerat sig.

Jag skulle vilja räkna bort dem som har antikroppar efter genomgången covid-19 från de ovaccinerade.
Dels så har de ju ett skydd och dels så vet de säkert hur de klarar av sjukdomen.

Min dotter och de andra som bor i mitt hus norr om Stockholm fick konstaterad covid-19. De blev sjuka som vid en influensa ungefär. Efter det så är det ju över för dem. De vaccinerar sig ändå eftersom att skyddet efter genomgången covid är osäkert och kortvarigt.
Jag förstår inte riktigt hur första stycket går ihop med det andra? "De med antikroppar har ett skydd och dels så vet de hur de klarar sjukdomen" och "skyddet efter genomgången covid är osäkert och kortvarigt?"

Nej man vet inte säkert hur man klarar sjukdomen om man haft covid. Det är få som blir återinfekterade men sjukdomsbilden kan variera kraftigt. Skyddet har förövrigt visat sig vara bra och långvarigt, det är få återinfekterade.

Imorgon så kommer ytterligare lättnader, men man ska fortfarande stanna hemma vid symtom, jobba hemma så mycket som möjligt och undvika trängsel. Däremot kommer lättnader för exempelvis SJ som får fylla alla platser nu.

Ok, tack!

Så för att det ska vara en skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade så behöver de ovaccinerade stängas ute från vissa saker och det behöver då också vara kontrollerbart så att effekten man förväntas uppnå också gör det.

Vaccinet mot covid-19 hindrar tyvärr inte smittspridningen, det hjälper bara mot svår sjukdom.
Det förvandlar covid-19 till en ofarlig sjukdom.
Det är viktigt för att samhället skall fungera och att sjukvården skall klara av belastningen.

De vaccinerade behöver inte skyddas. De blir ju inte särskilt sjuka om de blir smittade. Men ännu så har inte alla som vill det kunnat vaccinera sig, så friskintyg skyddar andra som är ovaccinerade.

Inom vården är det annorlunda, där finns det sköra människor som ibland inte kan vaccinera sig eller få ett fullgott skydd mot covid-19. Därför så måste alla åtgärder, inklusive vaccinerad personal, tas till. Vaccination sänker i alla fall smitt-trycket avsevärt.

Jag är inte främmande för att bussförare, tågvärdar och andra som arbetar bland många människor också måste vara vaccinerade. Ibland så måste man också vara vaccinerad i ett yrke p.g.a. att risken för den egna hälsan annars blir för stor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka