Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det kräver ju att de ovaccinerade har haft covid och har fått ett bra skydd.

Huvudsaken med vaccinet är inte att inte bli smittad. Det är att inte bli allvarligt sjuk eller dö av den.
Fast om man sprider smitta i ungefär samma grad som ickevaccinerade så kanske det i smittspridningssynpunkt inte så jätteviktigt att de yngre som inte är i riskgrupp gör annorlunda än vaccinerade. Risken för allvarlig sjukdom för folk upp till 40/50 är mycket liten.

Ska man införa restriktioner för någon grupp så ska det ju vara för att det har chansen att få en mer än marginell positiv effekt. Vi har vaccinerar mins 70% med första dosen (utan eftersläpningen på några procent. Fler är inbokade och alla har inte fått chansen än. Och jag vet flera som haft covid som väntar tills det blir mer lediga tider och ger de helt utan skydd företräde. Jag gissar att vi inom kort gett åtminstone 80% förstadosen.

Fast om man sprider smitta i ungefär samma grad som ickevaccinerade så kanske det i smittspridningssynpunkt inte så jätteviktigt att de yngre som inte är i riskgrupp gör annorlunda än vaccinerade. Risken för allvarlig sjukdom för folk upp till 40/50 är mycket liten.

Ska man införa restriktioner för någon grupp så ska det ju vara för att det har chansen att få en mer än marginell positiv effekt. Vi har vaccinerar mins 70% med första dosen (utan eftersläpningen på några procent. Fler är inbokade och alla har inte fått chansen än. Och jag vet flera som haft covid som väntar tills det blir mer lediga tider och ger de helt utan skydd företräde. Jag gissar att vi inom kort gett åtminstone 80% förstadosen.

Fast man gör ju inte det. Som vaccinerad så sprider man smitta mycket mindre än vad en ovaccinerad gör.

Jag tror att alla ovaccinerade kommer att vara tvugna att fortsätta vara oerhört försiktiga. Detta då vaccinet inte skyddar mot smitta.
Även om precis alla andra är vaccinerade så kommer smittan fortfarande att finnas.
Kan du svara på varför en ovaccinerad 20-åring som haft covid måste vara oerhört försiktig?

Eller för den delen en ovaccinerad som inte haft det. Risken för att bli alvarligt sjuk l Risken att åka bil är förmodligen större och ligger på några promille. Det är mycket få som hamnat på sjukhus i denna gruppen. Risken är förmodligen större för de som är vaccinerade och 60+.

Jag förstår ur ett grupp perspektiv men ur individ perspektiv så är risken snudd på försumbar att bli allvarligt sjuk i covid för de yngre vuxna.

Fast man gör ju inte det. Som vaccinerad så sprider man smitta mycket mindre än vad en ovaccinerad gör.
Det vet vi faktiskt inte, vad jag vet har det inte gjorts några undersökningar på det, men du kanske känner till någon som är gjord nyligen med deltavarianten, där smittar vaccinerade ganska mycket? Troligen sprider man mer virus som ovaccinerad men som jag påtalat här så behöver smittspridningen vara påtagligt högre bland det fåtal som inte vaccinerar sig för att det ska spela någon roll

Det vet vi faktiskt inte, vad jag vet har det inte gjorts några undersökningar på det, men du kanske känner till någon som är gjord nyligen med deltavarianten, där smittar vaccinerade ganska mycket? Troligen sprider man mer virus som ovaccinerad men som jag påtalat här så behöver smittspridningen vara påtagligt högre bland det fåtal som inte vaccinerar sig för att det ska spela någon roll

https://svenska.yle.fi/artikel/2021...a-sprida-covid-19-forskning-stoder-en-gradvis

Här är en länk där det står att vaccinerade smittar mindre.

"
– Vi vet att särskilt RNA-vaccinerna, såsom de av Pfizer och Moderna, effektivt hindrar folk från att infekteras. Och om en vaccinerad person ändå infekteras har han eller hon bara en fjärdedel så mycket virus i nässvalget, säger Hanna Nohynek som är överläkare och vaccinexpert på Institutet för hälsa och välfärd.

Hon tillägger att en liknande effekt också gäller för Astra Zenecas och Johnson & Johnsons coronavaccin.

– Vi vet också att den tid under vilken en vaccinerad person utsöndrar viruset är kort."

Självklart har vi haft inskränkningar under pandemin, den frågan förstår jag inte riktigt. Det tycker jag också är bra, och nuvarande restriktioner i Sverige gäller alla. Men om det blir så att smittan nu går ner under hösten, de nya mutationerna (som kommer att komma) blir mildare och mildare och vi klarar att hålla smittan i schack med de eventuella extradoser som planeras så tycker jag inte att det är motiverat att förbjuda ovaccinerade att gå på restaurang och resa inrikes t ex.

Huruvida det är någon annan som tycker att det begränsa nyttjandet av samhälleliga funktioner var den frågan jag ställde, eftersom jag tycker det är svårt att förstå vad pro-begränsarna egentligen vill ha för restriktioner. Och det tycker mitt liberala jag är lite skrämmande faktiskt. Att det blivit så självklart att staten kan OCH BÖR reglera vad olika grupper i samhället får göra och inte, att det inte är viktigt att i nära anslutning till det också nämna var gränserna för rimliga restriktioner går. Jag är alltså inte emot att restriktioner finns alls, varken nu eller sen, men jag tycker att sådana inskränkningar för vissa utpekade grupper ska användas med stor försiktighet. Just nu uppfattar jag en stor irritation bland många (menar inte specifikt här, utan i allmänhet och inklusive covid-trådar på Buka) mot personer som inte vaccinerat sig. Jag tycker också att det är självklart att vaccinera mig och att det är frustrerande med både faktaraseistenta och med egoistiska människor, men jag får också känslan ibland av att man vill låta ovaccinerade få stanna inne i isolering som just något sorts straff. Mer ilskedrivet än drivet av hur vi vill bygga samhället.

Jag kunde absolut ha svarat på @Mabuse 's inlägg 634 och taggat alla som gillat det, men det hade jag tyckt varit mer av ett avkrävande av svar, medan jag mer ber om att någon som har lust gärna får svara mig på det jag undrar.
Vad vill de själv se för restriktioner?
Jag har inga åsikter om restriktioner. Det jag har sagt är att jag tycker att alla borde vaccinera sig. Och att de som kan vaccinera sig men inte gör det gör fel.

Jag kan tänka mig att det finns vissa yrkesgrupper som borde vara vaccinerade för att inte riskera att ha ihjäl sina patienter, t ex de som jobbar i äldreomsorgen, eller med sjuka som inte kunnat vaccinera sig. Men exakt vilka grupper det skulle vara får väl medicinska experter avgöra i så fall.

Säger vem?

I USA ser man att unga patienter blir sjukare och dör snabbare när de är allvarligt sjuka än vad de äldre som hade bakomliggande orsaker gjorde.

En undersökning i Holland visade att 25% av de yngre dvs de upp till 25 år fortfarande led allvarliga sviter från corona månader efter de friskförklarats från lindrig sjukdom.

https://svenska.yle.fi/artikel/2021...a-sprida-covid-19-forskning-stoder-en-gradvis

"
– Vi vet att särskilt RNA-vaccinerna, såsom de av Pfizer och Moderna, effektivt hindrar folk från att infekteras. Och om en vaccinerad person ändå infekteras har han eller hon bara en fjärdedel så mycket virus i nässvalget, säger Hanna Nohynek som är överläkare och vaccinexpert på Institutet för hälsa och välfärd.

Hon tillägger att en liknande effekt också gäller för Astra Zenecas och Johnson & Johnsons coronavaccin.

– Vi vet också att den tid under vilken en vaccinerad person utsöndrar viruset är kort."
De här texterna är dock innan delta blev omfattande, tror förvisso att det stämmer överens ganska bra ändå.

Kan du svara på varför en ovaccinerad 20-åring som haft covid måste vara oerhört försiktig?

Eller för den delen en ovaccinerad som inte haft det. Risken för att bli alvarligt sjuk l Risken att åka bil är förmodligen större och ligger på några promille. Det är mycket få som hamnat på sjukhus i denna gruppen. Risken är förmodligen större för de som är vaccinerade och 60+.

Jag förstår ur ett grupp perspektiv men ur individ perspektiv så är risken snudd på försumbar att bli allvarligt sjuk i covid för de yngre vuxna.
Jag borde ha lagt till "för att inte bli smittade".

Det blir ju sedan ett personligt ställningstagande vilken risk som man vill ta. Riskera att bli sjuk och kanske få långtidseffekter eller att akta sig för smitta.

"

Den undersökningen är publicerad i april och är gjord innan den mer smittsamma deltaversionen blev aktuell. Allt tyder på att deltan smittar mer även bland vaccinerade. Det var därför jag specific delta och inte alfa.

Jag borde ha lagt till "för att inte bli smittade".

Det blir ju sedan ett personligt ställningstagande vilken risk som man vill ta. Riskera att bli sjuk och kanske få långtidseffekter eller att akta sig för smitta.
Fast här propagerar folk för att det ska vara myndigheternas ställningstagande som gäller och att bara sådana som innebär begränsningar som gäller.

Personliga ställningstagande i fel riktning (dvs icke vaccin) ska stoppas genom så omöjliga val som krävs för att ha effekt.

Fast här propagerar folk för att det ska vara myndigheternas ställningstagande som gäller och att bara sådana som innebär begränsningar som gäller.

Personliga ställningstagande i fel riktning (dvs icke vaccin) ska stoppas genom så omöjliga val som krävs för att ha effekt.
Det måste ju regleras så länge som inte alla som vill vaccinera sig har fått vaccin.
Vi är ju inte där ännu.

Det måste ju regleras så länge som inte alla som vill vaccinera sig har fått vaccin.
Vi är ju inte där ännu.
Hur hänger detta ihop med mitt konstaterande att här på forumet verkar folk inte vilja ha personliga ställningstagande utan konformitet och att alla vaccinerar dig oavsett personliga preferenser som du skrev om.

Hörrni, 7 sidor mer sen jag åkte ut på havet i morse och jag tycker inte diskussionen löst nån enda knut eller rört sig en endaste millimeter framåt tills nu.

Om jag ska pressa fram något avgörande om restriktioner för ovaccinerade på min önskelista, för trots allt är jag inte vare sig röstande riksdagsledamot eller nån Tegnell som kan besluta om såna, men jag är en jävel på att få till kioskvältare på buke, så here we go:
Betrakta ovaccinerade som cigg. Låt dom umgås med rökarna på särskilt anvisade platser! Fan vad genialisk jag är? :D 😫

Nä, om jag ska vara seriös istället då...jag anser att det är olämligt att arbeta med människor som ovaccinerad, gör nåt åt den saken. Jag anser att ovaccinerade ska erbjudas hjälp och stöd för hur de ska bete sig och agera för att undvika smitta, gör det gärna i sån form att det är riktat till de som av oklar anledning inte har vaccinerat sig.

Jag tycker att vaccinerade ska få någon form av bonus. Ge vaccinerade priopoäng på tåg och flyg, vid resor, hotellnätter, entréer. Och ge oss subventionerade Teslor! Oj, skojjade igen, förlåt! Nejmen nån bonus, det ska vara åtråvärt att få 5G och connection to Bill Gates i armen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka