Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Vaccinerade blir visst sjuka, vaccinet skyddar i stor utsträckning mot alvarlig covid och död.
Jag borde kanske ha skrivit "blir inte så svårt sjuka att de kräver sjukhusvård".

Det finns också de som avråds från att ta vaccin av medicinska skäl. De kan behöva skyddas i största allmänhet och inte bara från de som inte vaccinerat sig.
Ja men vi kan inte fortsätta att ha ett nerstängt samhälle för den skull. Det blir andra alldeles för dåliga följder av det.
De får helt enkelt hålla sig undan och akta sig.

Ja, det finns folk som dött runda nummer två!
Ojdå !
Har du någon information om det?
Jag vaccinerade mig därför att jag misstänkte att det kunde vara så. Jag hade covid -19 i mars 2020 och tror inte att det längre skulle ha skyddat sommaren 2021 när jag fick vaccin.
Därför så skulle jag gärna vilja läsa något om det.

Ja, det finns folk som dött runda nummer två!
Om jag skulle få covid nu så är det inte säkert jag skulle överleva
På grund av att mina lungor inte är i skick att orka en vända till
Hjärtat har börjat bråka med.
Så jag har tagit första sprutan och om 2 veckor tar jag min andra.
Jobbar så jag kan inte undvika människor.
Nu under sommaren lever jag isolerat dock.

Jag förstår inte riktigt hur första stycket går ihop med det andra? "De med antikroppar har ett skydd och dels så vet de hur de klarar sjukdomen" och "skyddet efter genomgången covid är osäkert och kortvarigt?"
Det blev väl litet snurrigt kanske.

Men jag tänkte bl.a. på hur myndigheter ser på saken.
"
  • Tillfrisknandebevis kommer att vara giltigt i 180 dagar från det datumet du hade ett första positivt testresultat.
"
Källa: https://www.ehalsomyndigheten.se/fragor-svar/?category=59

Det förstår jag att du inte avser, och jag är ärligt talat lite överraskad över styrkan i budskapet från dig att det är så VIKTIGT ATT HA RESTRIKTIONER FÖR DENNA GRUPP I SAMHÄLLET samtidigt som du är så ovillig att nyansera det med att också nämna vilken typ, i vilken omfattning, hur kontrollen ska ske osv. Du har tidigare varit en av Bukes mest framträdande liberaler och även om jag känner till att du lämnat Partiet så tänker jag att ditt liberala värnande om balans mellan stat och individ inte har lämnats för det. Jag skriver inte så menat som ett påhopp, utan för att jag är uppriktigt bekymrad över att hetsen att "sätta dit de där" har blivit så stor i samhället, och du råkar bara vara ett exempel på det som överraskar mig, utan att du för den skull i sak uttryckt något extremt jämfört med andra.

Många verkar i princip likställa att inte vaccinera sig så fort man erbjuds med kriminellt beteende. Var är nyanserna undrar jag få. Och det är förstås ren spekulation från min sida, men de onyanserade kraven på hårda restriktioner inom detta område tror jag tyvärr kommer klumpas ihop med hårda tag även inom andra områden. Det är därför jag tjatar om nyanser, att väga och balansera flera tankar men att samtidigt också våga säga något om hur man tycker ett rimligt samhällssystem ser ut. Experter kan bara ge svar på enskilda sakfrågor, acceptansen av sammanvägningen måste i ett demokratiskt samhälle förankras hos medborgarna.

Men jag är inte alls expert på smittspridning så det vore helt mot det jag anför, att jag skulle sitta och dra gränser på det sättet.

Dessutom handlar det, som jag skrivit i tiotals inlägg vare sig om att sätta dit eller straffa någon, utan om att hitta en balanserad avvägning av risker för medmänniskor och samhälle.

Det är alltså viktigt att ha restriktioner för denna grupp i den mån det utgör ett bra alternativt skydd för oss som bor i samhället, när vaccinet inte har tagits.

Ojdå !
Har du någon information om det?
Jag vaccinerade mig därför att jag misstänkte att det kunde vara så. Jag hade covid -19 i mars 2020 och tror inte att det längre skulle ha skyddat sommaren 2021 när jag fick vaccin.
Därför så skulle jag gärna vilja läsa något om det.
Det är få fall. Inte så jätteorienterad, men här är en amerikansk studie. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33895814/

Om jag skulle få covid nu så är det inte säkert jag skulle överleva
På grund av att mina lungor inte är i skick att orka en vända till
Hjärtat har börjat bråka med.
Så jag har tagit första sprutan och om 2 veckor tar jag min andra.
Jobbar så jag kan inte undvika människor.
Nu under sommaren lever jag isolerat dock.
Och jag har blivit riskgrupp av covid-19.
(Högt blodtryck.)
Så kan det gå.

Jag har inte hört om något exempel där det har blivit värre andra gången.
Har du?
Ja min kompis, hon märkte det knappt första och fick typ influensa andra gången. Har hört om några till med lite varierande inklusive allvarligt men då är det andrahandsuppgifter. Klart är att man ni vart fall inte kan vara säker.

Och för att förtydliga, den dagen vi har utrotat sjukdomen och därmed bortväljande av vaccination inte längre utgör en större risk som bedöms för stor, ska inte begränsningar heller finnas. Det handlar om en övergående period där man väljer bort att bidra till riskhanteringen genom vaccin och får acceptera fler andra metoder för att hålla ned riskerna.
Jag tänker att den situationen är långt borta, om den ens kommer. Om det blir som med mässlingen t.ex. - den var ju nästan helt utrotad här hemma ... tills folk valde att inte vaccinera sina barn, och plötsligt dök den upp igen och började spridas. Bland de ovaccinerade.

Kanske covidvaccin blir ett sånt vaccin som blir standard, för gott rentav. Jag vet inte.

Jag borde kanske ha skrivit "blir inte så svårt sjuka att de kräver sjukhusvård".

får
Ja men vi kan inte fortsätta att ha ett nerstängt samhälle för den skull. Det blir andra alldeles för dåliga följder av det.
De får helt enkelt hålla sig undan och akta sig.
Jo men då är det inte så enkelt som att låta smittan han sin gång som du menade. Allt handlar om gränsdragningar. Den stora skillnaden mellan vaccinerade och inte vaccinerade när man talar om lite yngre är för övrigt att de ickevaccinerade är lite bättre skyddade mot mildare versioner av sjukdomen, det är få i de här åldrarna som blir allvarligt sjuka över huvud taget. Åtminstone när det gäller deltan som inte skyddar så jättebra mot smitta.

Jo men då är det inte så enkelt som att låta smittan han sin gång som du menade. Allt handlar om gränsdragningar. Den stora skillnaden mellan vaccinerade och inte vaccinerade när man talar om lite yngre är för övrigt att de ickevaccinerade är lite bättre skyddade mot mildare versioner av sjukdomen, det är få i de här åldrarna som blir allvarligt sjuka över huvud taget. Åtminstone när det gäller deltan som inte skyddar så jättebra mot smitta.
En annan aspekt, som jag snabbat upp från diskussioner och kritik mot UKs öppnande, är att yngre som inte hunnit vaccineras än förvisso verkar klara sig från en allvarligare sjukdom ändå kan löpa viss risk för långtidscovid om de blir smittade.

Hur menar du att icke-vaccinerade är lite bättre skyddade mot mildare versioner?? Än vem då? Och hur skulle det gå till?

Bonus för vem?

För de som vill låta bli att vaccinera sig, så slipper de bli överraskade vid nästa pandemi att de inte får fortsätta jobba i äldreomsorgen och har redan hittat en annan lösning på sin försörjning. Sen kan det också vara skönt att veta att någon annan tar ansvar för att man inte skadar och dödar människor när man själv inte verkar förstå vikten av det.

Hur menar du att icke-vaccinerade är lite bättre skyddade mot mildare versioner?? Än vem då? Och hur skulle det gå till?
Än de som inte är vaccinerade. Hur det går till? Vaccinet skyddar till ca 60% mot att bli smittad och över 90% mot allvarlig smitta. Med reservation att siffrorna kanske inte är så säkra. Det är alltså inte ett jättebraskydd mot att bli smittad av deltaversionen.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut

Som icke-vårdpersonal och icke-forskare har jag känt att det är väldigt få saker jag kan göra för att stoppa den här pandemin. Men det finns några saker, som kan sammanfattas med att inte själv bli smittad och se till att inte smitta någon annan. I det har ingått en hel del saker - att jobba hemifrån i 16 månader, inte delta i nästan några sociala sammanhang, handla genom att hämta maten i en box utanför affären, låta bli att krama vänner, inte träffa mina äldre släktingar, inte tävla med hästen, inte sätta min fot i ett köpcentrum, inte åka kollektivt osv. För mig har det varit helt självklart att göra detta - för att jag är en av dem som kan, och för att skydda både mig själv och andra. Och precis samma sak är det med vaccin - jag råkar av en enormt lycklig slump svara född i ett av de länder i världen som fått tidig och relativt god tillgång till vaccin, ett vaccin (i mitt fall Pfizer) som dessutom har god effektivitet och som REDAN ANVÄNTS FÖR ATT MED GOTT RESULTAT VACCINERA HELA BEFOLKNINGAR (tänker här ffa på Israel, men nu är det ju stor andel av flera andra befolkningar också)! Skulle jag då låta bli att ta detta vaccin? Varför? Jag vill inte bli sjuk och vill verkligen inte orsaka att någon annan blir det heller! Så helt självklart är jag nu vaccinerad med första dosen. All data som du efterfrågar för att våga vaccinera dig finns ju redan - många miljoner människor har redan vaccinerats!

Än de som inte är vaccinerade. Hur det går till? Vaccinet skyddar till ca 60% mot att bli smittad och över 90% mot allvarlig smitta. Med reservation att siffrorna kanske inte är så säkra. Det är alltså inte ett jättebraskydd mot att bli smittad av deltaversionen.

Det kräver ju att de ovaccinerade har haft covid och har fått ett bra skydd.

Huvudsaken med vaccinet är inte att inte bli smittad. Det är att inte bli allvarligt sjuk eller dö av den.

Vänd på det hela. Genom att utöva sin rätt att (obs!) frivilligt avstå från att vaccinera sig men samtidigt återgår till att gå på konserter, restauranger, resa osv så tvingar man de som av olika skäl inte kan vaccinera sig till de begränsningar man själv väljer att vägra leva under. Man tvingar därmed frivilligt människor att ofrivilligt fortsätta leva som vi gjort under pandemin.

Genom sitt frivilliga val utestänger man medvetet även vissa andra från sitt arbete.

Anser jag att det är själviskt att inte bry mig om mina medmänniskor och bidra till att alla i Sverige ska kunna återgå till ett normalt liv? So be it.

Vänd på det hela. Genom att utöva sin rätt att (obs!) frivilligt avstå från att vaccinera sig men samtidigt återgår till att gå på konserter, restauranger, resa osv så tvingar man de som av olika skäl inte kan vaccinera sig till de begränsningar man själv väljer att vägra leva under. Man tvingar därmed frivilligt människor att ofrivilligt fortsätta leva som vi gjort under pandemin.

Genom sitt frivilliga val utestänger man medvetet även vissa andra från sitt arbete.

Anser jag att det är själviskt att inte bry mig om mina medmänniskor och bidra till att alla i Sverige ska kunna återgå till ett normalt liv? So be it.
Jag tror att alla ovaccinerade kommer att vara tvugna att fortsätta vara oerhört försiktiga. Detta då vaccinet inte skyddar mot smitta.
Även om precis alla andra är vaccinerade så kommer smittan fortfarande att finnas.

Jag tror att alla ovaccinerade kommer att vara tvugna att fortsätta vara oerhört försiktiga. Detta då vaccinet inte skyddar mot smitta.
Även om precis alla andra är vaccinerade så kommer smittan fortfarande att finnas.
Fast bara om där finns någon att smitta. Viruset överlever inte utan en värd att föröka sig i. Så om alla är immuna (en önskedröm...) kommer viruset att dö ut. :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka