Ja, precis.
@Lingon förklarade bra också. Jag är alltså inte för att ha restriktioner för ovaccinerade som påtryckningsmedel för att få dem att vaccinera sig. Det tycker jag vore helt fel. Men jag tycker att det verkar, som lekman, som om det kan finnas anledning att ha olika regler, speciellt när det gäller vissa typer av yrken och specifika tjänster - samt huruvida man ska få delta i aktiviteter där man ofrånkomligen har risker för smittspridning, eftersom skyddseffekten med vaccin utgör en så väsentlig skillnad. I en övergående period. Men om man jobbar i ett yrke som påverkas, och ogillar att vaccinera sig i sån grad att man helt enkelt inte gör det, kanske man kan börja fundera på sitt yrkesval.
Huruvida det är smittskyddseffektivt får experterna avgöra och huruvida den beskrivna effekten kan motivera föreslagna ingrepp får våra folkvalda representanter avgöra.
Jag tror dock att det blir lite svårt att köra lika tuffa krav som i exempelvis Frankrike, eftersom det måste lira med resten av våra lagar.