Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Mitt stalltips är att skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade kommer att bestå oavsett hur många doser man hunnit valt att vägra, jämfört med dem som tar det som rekommenderas.
Mina farhågor är att det kan komma en variant där nuvarande vaccin har liten eller ingen effekt. Jag hoppas givetvis att det inte sker och om det sker att det är en mindre aggressiv variant.

Det har också visat sig att avståndet mellan vaccinerad och ickevaccinerad minskar med deltaversionen. tidigare blev väldigt få vaccinerade smittade, med deltaversionen är det en del som blir det. Frågan är hur mycket avståndet minskat och inte om. Ditt stalltips är alltså inaktuellt, det har redan inträffat, lyckligt vis verkar det som man fortfarande är ganska väl skyddad i synnerhet mot allvarlig covid.

Det verkar vara viktigare med två doser vaccin för skydd mot deltavarianten, men enligt vad jag läst (dagstidningar främst) ger vaccinerna gott skydd mot svår sjukdom och död även vad gäller delta.
Ja, och det är nog gemensamt för de flesta studierna. Sedan är studierna lite spretiga gällande hur bra det skyddar mot infektion. Det jag och @Lobelia farit efter är om det finns studier på huruvida vaccinerade som blir smittade av delta sprider det i större utsträckning än andra varianter eller inte.

Det verkar vara viktigare med två doser vaccin för skydd mot deltavarianten, men enligt vad jag läst (dagstidningar främst) ger vaccinerna gott skydd mot svår sjukdom och död även vad gäller delta.
Precis - det ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk och dö, men det ger sämre skydd än tidigare mot att smittas och därmed mot att föra smittan vidare. Hur mycket är oklart, jag har sett lite olika siffror på det, tror det variera mellan 60 och 80%.

Ja, och det är nog gemensamt för de flesta studierna. Sedan är studierna lite spretiga gällande hur bra det skyddar mot infektion. Det jag och @Lobelia farit efter är om det finns studier på huruvida vaccinerade som blir smittade av delta sprider det i större utsträckning än andra varianter eller inte.
Det finns ju i alla händelser studier som visar att 1) vaccinerade som blir smittade utsöndrar mindre mängd virus än ovaccinerade och 2) de som blir smittade av delta utsöndrar mer virus (ev även under längre tid) än de som smittats av andra varianter.

Jag skulle ju av det dra slutsatsen att det blir fler genombrottsinfektioner av delta, men att de som blir infekterade trots vaccination ändå utsöndrar mindre mängd virus än de skulle gjort som ovaccinerade. Men jag vet inte om det gjorts så specifika studier.

Precis, och det finns en liten risk att smittade vaccinerade faktiskt sprider viruset mer (jag tror inte det) om fler blir mycket lindrigt sjuka eller asymtomatiska. Dessa stannar då kanske inte hemma utan rör sig i samhället.

Nu hoppas och tror jag att vaccinet hjälper till att minska mängden virus och det inte är aktuellt. JAg vet inte riktigt hur det ska gå att studera det på ett effektivt vis i större skala, men det kanske forskarna har idéer om.

Det finns ju i alla händelser studier som visar att 1) vaccinerade som blir smittade utsöndrar mindre mängd virus än ovaccinerade och 2) de som blir smittade av delta utsöndrar mer virus (ev även under längre tid) än de som smittats av andra varianter.

Jag skulle ju av det dra slutsatsen att det blir fler genombrottsinfektioner av delta, men att de som blir infekterade trots vaccination ändå utsöndrar mindre mängd virus än de skulle gjort som ovaccinerade. Men jag vet inte om det gjorts så specifika studier.
Var finns dessa studier om deltavarianten, alltså att de smittade av den varianten utsöndrar mindre virus om de är vaccinerade? Jag har bara sett det om tidigare varianter.

Var finns dessa studier om deltavarianten, alltså att de smittade av den varianten utsöndrar mindre virus om de är vaccinerade? Jag har bara sett det om tidigare varianter.
Jag skriver ju att jag inte vet om det gjort så specifika studier, så det vet jag inte. Vad jag vet är dessa studier gjorda generelle, alltså utan hänsyn till variant.

Jag har sett någon studie om att delta utsöndrar mer virus överlag, men då pratade man nog inte om vaccin också.

Mina farhågor är att det kan komma en variant där nuvarande vaccin har liten eller ingen effekt. Jag hoppas givetvis att det inte sker och om det sker att det är en mindre aggressiv variant.

Det har också visat sig att avståndet mellan vaccinerad och ickevaccinerad minskar med deltaversionen. tidigare blev väldigt få vaccinerade smittade, med deltaversionen är det en del som blir det. Frågan är hur mycket avståndet minskat och inte om. Ditt stalltips är alltså inaktuellt, det har redan inträffat, lyckligt vis verkar det som man fortfarande är ganska väl skyddad i synnerhet mot allvarlig covid.

Hittills i år i Sverige har 0,5% av fullvaccinerade smittats av covid-19. De flesta var 80+.

Okej, då har vi antagligen sett olika kurvor. Baserat på de jag sett så började det eskalera rejält i mitten av juni, men de kanske inte stämmer?
Ökningen började runt 25 maj från låga nivåer. Det är en exponentiell ökning så ju senare i tiden dess större men det var på ganska höga nivåer redan i mitten på juni.

Skärmbild 2021-07-15 121715.png

Då missförstod du nog mitt stalltips. Nya doser av nya vaccinationsmodifikationer kommer att distribueras, och skillnaden mellan vaccinerad och ovaccinerad består om man fortsätter att vägra ta emot skyddet.

Ja som sagt delataversion har inte hunnit ge något avtryck. Har du tillgång till statistik från de 2-3 senaste veckorna?

Siffrorna uppdaterades idag och gäller från den 1 januari i år. Men jag hittar ingen statistik för enbart de senaste 2-3 veckorna. Detta hittade jag på FHM:s hemsida.

Då missförstod du nog mitt stalltips. Nya doser av nya vaccinationsmodifikationer kommer att distribueras, och skillnaden mellan vaccinerad och ovaccinerad består om man fortsätter att vägra ta emot skyddet.
Nej jag missförstod dig inte utan håller inte med och all statistik tyder på att avståndet redan minskat - oklart hur mycket. Förhoppningsvis (och högst troligt) så löser det uppdaterade vaccinet problemet åtminstone för stunden, men vi lever nu och det tar tid innan det nya vaccinet distribuerats. Vi vet inte ens om det finns ytterligare versioner som inget av vaccinerna biter på vid det laget.

Fast det började gå uppåt i maj, men såklart inte på samma nivå som i mitten av juni. :)
Ah okej då är jag med. Jag tänkte mest på den extremkurvan som blev då (eftersom jag tror det nämndes nåt om just det i inlägget jag citerade, men kan minnas fel). Hade det inte varit för EM kanske spridningen av delta hållit sig på en mer ”rimlig” nivå, även om det blivit en liten ökning av smittan, men det är ju tyvärr jättesvårt att veta som det blev nu.

Oavsett så tror jag ju absolut att vi kommer få fortsätta med försiktighetsåtgärder innan det här är under kontroll, för så länge sjukdomen finns och smittar så lär den ju också mutera. En av de största riskerna just nu är väl just att vi återgår till det normala ”för snabbt” och tror det ska vara lugnt för att vi är vaccinerade.

Siffrorna uppdaterades idag och gäller från den 1 januari i år. Men jag hittar ingen statistik för enbart de senaste 2-3 veckorna. Detta hittade jag på FHM:s hemsida.

Jo jag vet att siffrorna uppdateras var dag, men de säger absolut inget om delta versionen. Den har bara funnits i landet en kort tid och när vi har en låg smittspridning. Kan man inte bryta ut siffrorna för senaste tiden så drunknar de i datan från i våras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka