Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Jo jag vet att siffrorna uppdateras var dag, men de säger absolut inget om delat versionen. Den har bara funnits i landet en kort tid och när vi har en låg smittspridning. Kan man inte bryta ut siffrorna för senaste tiden så drunknar de i datan från i våras.

Det kan man kanske göra. Jag tänker dock inte lägga så mycket tid på det utan konstaterar bara att hittills ser det väldigt bra ut. Jag tänker inte måla fan på väggen i förväg och vara så negativ som du är. Dessutom kommer inte nuvarande vaccin att användas framöver då bolagen jobbar på att ta fram uppdaterade varianter av vaccinen som är så skräddarsydda sommöjligt för de varianter av viruset som cirkulerar. Riskgrupperna ska väl få en dos till redan i höst/vinter om jag inte minns helt fel.

Ah okej då är jag med. Jag tänkte mest på den extremkurvan som blev då (eftersom jag tror det nämndes nåt om just det i inlägget jag citerade, men kan minnas fel). Hade det inte varit för EM kanske spridningen av delta hållit sig på en mer ”rimlig” nivå, även om det blivit en liten ökning av smittan, men det är ju tyvärr jättesvårt att veta som det blev nu.

Oavsett så tror jag ju absolut att vi kommer få fortsätta med försiktighetsåtgärder innan det här är under kontroll, för så länge sjukdomen finns och smittar så lär den ju också mutera. En av de största riskerna just nu är väl just att vi återgår till det normala ”för snabbt” och tror det ska vara lugnt för att vi är vaccinerade.
Kurvan är tyvärr inte extrem utan den följer på ett ungefär hur smittspridningen sett ut i uk och stora delar av världen (ej Sverige) vid varje våg Det är så kurvor ser ut om smittan exempelvis dubbleras var dag. Först ser det ut att gå långsamt men det rasar snabbt iväg, sen minskar det på samma vis efter att smittan nått kulmen.

Ja, och fotbolls-EM började 11:e juni.
Smitan började typ fördubblas var dag från början av maj. Har man låga nivåer så ökar den inte från 5 smittade per miljon till 100 på en dag utan blir 5 sedan 10, sen 20, 40. 80. Då får man illusionen om att det är en större ökning ju senare man kommer i kurvan tills den dalar. Det är så exponentiella ökningar fungerar. Ökningen började som sagt ett par veckor före EM och på samma relativa nivå på ett ungefär. EM har säkert inte gjort det bättre men var inte orsaken.

Smittspridningen började när man avbröt senaste lockdownen och inte i samband med EM.

Smitan började typ fördubblas var dag från början av maj. Har man låga nivåer så ökar den inte från 5 smittade per miljon till 100 på en dag utan blir 5 sedan 10, sen 20, 40. 80. Då får man illusionen om att det är en större ökning ju senare man kommer i kurvan tills den dalar. Det är så exponentiella ökningar fungerar. Ökningen började som sagt ett par veckor före EM och på samma relativa nivå på ett ungefär. EM har säkert inte gjort det bättre men var inte orsaken.

Smittspridningen började när man avbröt senaste lockdownen och inte i samband med EM.

Jag får intrycket att de länder osm haft lockdown öppnar upp mycket snabbare än Sverige som haft relativt milda restriktioner. Det verkar vara en allt eller inget inställning som jag tror är farlig. Jag tror inte det kan finnas en on/off knapp utan det måste lyftas successivt och jag tror att mångaländer som haft en lockdown eller mycket striktare restriktioner än Sverige öppnar upp för snabbt. Vaccinationsgraden är fortfarande för låg. Jag tycker inte om att Sverige minskar restriktionerna så mycket som vi gör heller. Visst 70% av den vuxna befolkningen har fått sin första spruta och% har fått båda sprutorna. Men de minderåriga har inte fått nån och bland 18-25 åringarna är det nog relativt få som hunnit få sin första spruta.

Jag får intrycket att de länder osm haft lockdown öppnar upp mycket snabbare än Sverige som haft relativt milda restriktioner. Det verkar vara en allt eller inget inställning som jag tror är farlig. Jag tror inte det kan finnas en on/off knapp utan det måste lyftas successivt och jag tror att mångaländer som haft en lockdown eller mycket striktare restriktioner än Sverige öppnar upp för snabbt. Vaccinationsgraden är fortfarande för låg. Jag tycker inte om att Sverige minskar restriktionerna så mycket som vi gör heller. Visst 70% av den vuxna befolkningen har fått sin första spruta och% har fått båda sprutorna. Men de minderåriga har inte fått nån och bland 18-25 åringarna är det nog relativt få som hunnit få sin första spruta.
Håller med - restriktionerna har lättats alldeles för snabbt på många håll tycker jag! Och på vissa håll återinförs de nu också.

Med tanke på att delta är mer smittsamt skulle jag tro att vi behöver en flockimmunitet på kanske 80% för att hindra smittspridning - och då är det nog båda sprutorna som gäller!

Nej jag missförstod dig inte utan håller inte med och all statistik tyder på att avståndet redan minskat - oklart hur mycket. Förhoppningsvis (och högst troligt) så löser det uppdaterade vaccinet problemet åtminstone för stunden, men vi lever nu och det tar tid innan det nya vaccinet distribuerats. Vi vet inte ens om det finns ytterligare versioner som inget av vaccinerna biter på vid det laget.

Ja och innan det finns kan man åtnjuta en skyddseffekt både för smitta och allvarlig sjukdom som är bra, även om den inte är extremt bra som mot de första varianterna av viruset. En skyddseffekt på 60% är inte dålig och hade varit en enorm hjälp i frånvaro av andra bättre vaccin redan från start. Nu hade vi ”tur” (läs enormt många duktiga och väl finansierade forskare de senaste 20 åren) att mRNA funkade över förväntan, och ännu mer bra är det att det redan finns etablerade metoder för modifikationer på ett helt annat sätt än för andra slags vaccintekniker.

Håller med - restriktionerna har lättats alldeles för snabbt på många håll tycker jag! Och på vissa håll återinförs de nu också.

Med tanke på att delta är mer smittsamt skulle jag tro att vi behöver en flockimmunitet på kanske 80% för att hindra smittspridning - och då är det nog båda sprutorna som gäller!

Samtidigt kan jag förstå politikerna också. Nu är vi inne i en period med låg smittspridning (sommar? värme?) och då är det kanske läge att lätta på restriktionerna så att folk orkar hålla ut i höst/vinter OM smittspridningen ökar och man måste strama åt det igen. Det gäller ju hela tiden för dem att se till att ha folket med sig och folk blir pandemitrötta. Och om man håller fast vid restriktioner som folk inte anser behövs så blir det svårare att motivera folk att följa det sen om det skulle behövas igen.

Nu är det ju visserligen ett par veckors eftersläpning här, och vad jag kan se verkar det som om smittspridningen är på väg upp i Sverige igen, även om det kan vara "brus". https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

1626346752887.webp

Och vad är slutsatsen här då? Att forskare idag inte kan begå misstag? Att forskare idag med 100% säkerhet kan förutse framtiden eller?

Mitt syfte med exemplet var att påvisa att alla framtida effekter inte kan förutses och att historien visar på det. Vi har lärt oss av misstagen här men det hindrar inte att läkemedel fortfarande blir indragna, just för att det framkommit nya saker om dem som gör att man gör en ny bedömning.

Jag är övertygad om att framtidens forskare kommer att se med liknade ögon på dagens medicin/forskning som vi gör på gårdagens. Och om mrna vaccin är något för framtiden och en ny era när det gäller att framställa nya effektiva vaccin/läkemedel eller kommer att ses som en kortlivad fluga/ett misstag eller rentav grunden till än bättre läkemedel vet då inte jag
Mest att det inte var särskilt framtida.
Det dök upp tämligen omgående.
Vaccinet testas på människor.
Det kontrolleras löpande.
Och det har ett större syfte än att bara vara lugnande och tjäna pengar åt läkemedelsbolagen.

Ja och innan det finns kan man åtnjuta en skyddseffekt både för smitta och allvarlig sjukdom som är bra, även om den inte är extremt bra som mot de första varianterna av viruset. En skyddseffekt på 60% är inte dålig och hade varit en enorm hjälp i frånvaro av andra bättre vaccin redan från start. Nu hade vi ”tur” (läs enormt många duktiga och väl finansierade forskare de senaste 20 åren) att mRNA funkade över förväntan, och ännu mer bra är det att det redan finns etablerade metoder för modifikationer på ett helt annat sätt än för andra slags vaccintekniker.
Här är vi tydligen eniga, men jag hävdar fortfarande att i dagsläget har avståndet mellan ickevaccinerade och vaccinerade minskat i och med att skyddseffekten minskat och det gör ditt stalltips ganska passé.

Mest att det inte var särskilt framtida.
Det dök upp tämligen omgående.
Vaccinet testas på människor.
Det kontrolleras löpande.
Och det har ett större syfte än att bara vara lugnande och tjäna pengar åt läkemedelsbolagen.
Ja det kontrolleras löpande, och det görs knappast för att experterna anser att det är 100% säkert att det inte framkommer några allvarlig biverkningar i framtiden. Man gör det för att man tror att det kan finnas en möjlighet om än liten, att det framkommer nya biverkningar.

Här är vi tydligen eniga, men jag hävdar fortfarande att i dagsläget har avståndet mellan ickevaccinerade och vaccinerade minskat i och med att skyddseffekten minskat och det gör ditt stalltips ganska passé.
Nopp, de nya varianterna är ännu ej testade och distribuerade så det är ett tips om framtiden. Att skillnaden kommer att variera från extremt stor till bara stor i ett svårförutsägbart mönster är förväntat.

Nopp, de nya varianterna är ännu ej testade och distribuerade så det är ett tips om framtiden. Att skillnaden kommer att variera från extremt stor till bara stor i ett svårförutsägbart mönster är förväntat.
Ja du får gärna tro att det nya vaccinet kommer att klara alla framtida versioner av viruset till 100% till skillnad från dagens vaccin.

Jag hoppas du har rätt. Ditt stalltips är överspelat för mig då problem redan uppstått :)

Samtidigt kan jag förstå politikerna också. Nu är vi inne i en period med låg smittspridning (sommar? värme?) och då är det kanske läge att lätta på restriktionerna så att folk orkar hålla ut i höst/vinter OM smittspridningen ökar och man måste strama åt det igen. Det gäller ju hela tiden för dem att se till att ha folket med sig och folk blir pandemitrötta. Och om man håller fast vid restriktioner som folk inte anser behövs så blir det svårare att motivera folk att följa det sen om det skulle behövas igen.
Ja, håller med! Tycker också det är bra att det fortfarande inte är tillåtet med barhäng och nattklubbar, tror vi undviker en del smitta på det sättet!

Personligen tar jag mycket hellre restriktioner än att bli sjuk, men det är uppenbarligen inte en uppfattning som jag delar med alla.

Ja du får gärna tro att det nya vaccinet kommer att klara alla framtida versioner av viruset till 100% till skillnad från dagens vaccin.

Jag hoppas du har rätt. Ditt stalltips är överspelat för mig då problem redan uppstått :)
Helt förväntade ”problem”. Mitt stalltips innehöll inte en förutsägelse om att skillnaden kommer vara konstant.

Men visst, jag tror att tekniken håller bra för lyckosamma modifikationer.

Helt förväntade ”problem”. Mitt stalltips innehöll inte en förutsägelse om att skillnaden kommer vara konstant.

Men visst, jag tror att tekniken håller bra för lyckosamma modifikationer.
Nej ditt stalltips innehöll att skillnaden skulle bestå och det har redan minska, förhoppningsvis inte så mycket.

Mitt stalltips är att skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade kommer att bestå oavsett hur många doser man hunnit valt att vägra, jämfört med dem som tar det som rekommenderas.

Nej ditt stalltips innehöll att det inte skulle minska och det håller det på att göra nu
Temporärt var mitt tips. Skillnaden kommer att bestå, men den har inte noll variation. Men visst, min första rad innehöll inte en komplett specifikation så det kanske inte var lätt att förstå.

Det ska också bli intressant att se hur definitionerna av fullvaccinerad och statistiken kring det utvecklas. De talen lär också minska temporärt i flera omgångar.

Temporärt var mitt tips. Skillnaden kommer att bestå, men den har inte noll variation. Men visst, min första rad innehöll inte en komplett specifikation så det kanske inte var lätt att förstå.
Ja ditt ändrade stalltips kan mycket väl stämma, ju mer flexibel man är dess bättre chans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka