Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Ja och nej. Jag har internet och FB (min sambo har internet men inte FB) och jag tänker att jag ska vaccinera mig när jag är redo. Sambon också.
Vi känner oss inte redo än.

Edit: varför jag drar in FB i konversationen är för att så oerhört mycket info kommer via denna kanal, både för och emot.

Och att Aus regering verkar ha varit avvaktande med, tills nu kanske, man börjat lobba för vaccin senaste dagarna
Du skrev om FB i första inlägget så har någon dragit in det i diskussionen är det du :)

Jag tycker att kurvan över döda är det intressanta.
Vaccinet skyddar mot svår sjukdom så att samhället står upp och fortsätter att fungera.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
Kurvan över antalet döda är tragisk men säger ju egentligen ingenting. Kurvan om antalet platser på sjukhus som ockuperas av coronapatienter är ju de enda siffror som kan svara på om man kan öppna upp eller inte.

Delvis kl

Jag tänker som du. Var även med om att ett flertal av mina skolkamrater fick sina liv förstörda av narkolepsi efter svininfluensavaccinet. Vi var då 15 år och ett flertal av mina nära vänner blev kroniskt sjuka efteråt.

Tycker att det är tråkigt att många verkar tro att man väntar med vaccinationen men ändå skulle börja leva som vanligt. Att vänta med vaccination innebär att jag fortsätter hålla mig hemma, jobbar hemifrån, handspritar, undviker folk. Upplever att många blir aggressiva när man säger att man vill vänta med vaccinationen och verkar inte bry sig om av vilken anledning.

Vaccineringen är frivillig och enligt folkhälsomyndighetens hemsida citerat "Vaccinationen är bara en del av lösningen. Vi behöver fortsätta att tvätta händerna, stanna hemma vid symtom och hålla avstånd för att bromsa smittan, även när vaccinet mot covid-19 finns tillgängligt.". Det finns fler sätt än vaccination för att bromsa smittan och smittspridningen :up:
Menar du att av de 440 personer i Sverige är ett FLERTAL skolkamrater till dig av de ca 6 miljoner som vaccinerades? Jag synar detta starkt. Någon absolut men flertal nja.

Delvis kl

Jag tänker som du. Var även med om att ett flertal av mina skolkamrater fick sina liv förstörda av narkolepsi efter svininfluensavaccinet. Vi var då 15 år och ett flertal av mina nära vänner blev kroniskt sjuka efteråt.

Tycker att det är tråkigt att många verkar tro att man väntar med vaccinationen men ändå skulle börja leva som vanligt. Att vänta med vaccination innebär att jag fortsätter hålla mig hemma, jobbar hemifrån, handspritar, undviker folk. Upplever att många blir aggressiva när man säger att man vill vänta med vaccinationen och verkar inte bry sig om av vilken anledning.

Vaccineringen är frivillig och enligt folkhälsomyndighetens hemsida citerat "Vaccinationen är bara en del av lösningen. Vi behöver fortsätta att tvätta händerna, stanna hemma vid symtom och hålla avstånd för att bromsa smittan, även när vaccinet mot covid-19 finns tillgängligt.". Det finns fler sätt än vaccination för att bromsa smittan och smittspridningen :up:
Det låter direkt konstigt att en mycket ovanlig biverkning skulle drabba ett flertal i samma skola. Inta bara flera utan utan typ en majoritet.

mRNA-vaccinen är egentligen inte vaccin, de är genterapi. Det finns inga tidigare liknande ”vaccin”.
Nej mRNA vaccin är inte genterapi, inte av människor i vart fall, Generna för människan förändras inte av ett vaccin. mrna ger cellerna instruktioner att tillverka antikroppar mot spikeproteinet och dör sedan sanbbt. De har väl några minuters livslängd. Denna typ av instruktioner pågår hela tiden i vår kropp. Alltså att mrna instuerar celler att tillverka något.

En sak jag tänkt på med de här teorierna om vaccinets negativa effekter som florerar i anti-vacc-kretsar.. Jag googlade för att kunna bemöta en grej som min sambos mamma dillade om och jag fick verkligen anstränga mig för att lyckas googla fram vad det handlade om. Det finns hur många sidor/sökträffar som helst som handlar om att vaccinet är säkert, saklig korrekt information osv. Men det var inte lätt att få fram de där humbugteorierna eller vart de kommer ifrån. De som tror på detta måste verkligen anstränga sig för att blockera ut all korrekt information och leta fram konspirationsteorierna..

Senast ändrad:
Kurvan över antalet döda är tragisk men säger ju egentligen ingenting. Kurvan om antalet platser på sjukhus som ockuperas av coronapatienter är ju de enda siffror som kan svara på om man kan öppna upp eller inte.
Sjukhusen är ju också ett svårt mått.
Vården fungerar så olika i olika länder.

Att jämföra när människor slutar dö av covid-19 känns lättare.

Nej mRNA vaccin är inte genterapi, inte av människor i vart fall, Generna för människan förändras inte av ett vaccin. mrna ger cellerna instruktioner att tillverka antikroppar mot spikeproteinet och dör sedan sanbbt. De har väl några minuters livslängd. Denna typ av instruktioner pågår hela tiden i vår kropp. Alltså att mrna instuerar celler att tillverka något.
Upp till 24 timmar tydligen, sen försvinner mrnat helt!

Menar du att av de 440 personer i Sverige är ett FLERTAL skolkamrater till dig av de ca 6 miljoner som vaccinerades? Jag synar detta starkt. Någon absolut men flertal nja.
Det handlade ju om en medfödd genetik.
Kanske hade någon släkt i den skolan just den genetiska egenskapen.
Den borde ju kunna finnas just lokalt på vissa ställen.

Allvarliga biverkningar är mycket ovanligt och sett till risken att få allvarliga komplikationer vid smitta är det verkligen ingenting.

Jag håller helt med!

Brukar undvika diskussioner med folk som är anti/skeptiska till vaccin för jag blir så provocerad. Har dels jobbat mycket med covidpatienter och sett hur jävla illa det kan bli, även för tidigare friska och unga personer. Sen satt jag och höll en älskad anhörigs hand när hen var jättedålig och döende i covid 2 veckor innan hen skulle ha fått vaccination.

Jag förstår att argument som egoism och verklighetsfrånvändning inte biter på skepticism men för mig är det vad allt kokar ner till ändå. Jag blir helt enkelt så jävla provocerad att folk inte fattar att jag bara undviker diskussionen för annars blir jag för arg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka