Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Vaccin mot tuberkulos har tyvärr dessutom rätt dålig effekt mot de stammar som finns mest nu. Så i det fallet behövs det tas fram nya vaccin snarare än att bara börja vaccinera mot det igen för att ge ett bra skydd.
Tuberkulos går ju att bekämpa på andra sätt. Pastöriserad mjölk och kontroll på paratuberkulos hos t.ex. hjortar i hägn.

Det är väl ganska nytt att inte vaccinera alla mot tuberkulos?
I Sverige så slutade man vaccinera allmänheten redan på 70-talet. För vårdstudenter vet jag att rekommendation för att vaccinera försvann i slutet 2017 pga för dålig effekt. Men det är ju ett rätt otrevligt vaccin som man ska få ett hyfsat fult ärr av så vet att många drog sig för att ta det redan innan.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
I Holland är de största smittspridarna just nu ovaccinerade studenter som inte håller avstånden utan festar på som om inget hänt. I England är fullt vaccinerade människor sjuka i corona.

Siffrorna stiger i länder där folk är vaccinerade. Se det verkar väldigt svårt att sia om vilken väg som är den rätta. Det enda som verkligen verkar funka är ju att inte resa runt och träffa nya människor.

Jag tycker ändå att vaccination är ett bra steg på vägen. Men tyvärr tror jag det varit ett stort misstag i många länder att lätta på restriktioner innan folk är fullvaccinerade.

Pastörisering av mjöl kommer tyvärr bara åt bovin tuberkulos. Det finns flera andra varianter som kan drabba människor och smitta både via direktkontakt med människor eller andra djur.
Ja frigående katt i familj med TBC skall tydligen vara en rysare ur smittskyddssynpunkt.

I Sverige så slutade man vaccinera allmänheten redan på 70-talet. För vårdstudenter vet jag att rekommendation för att vaccinera försvann i slutet 2017 pga för dålig effekt. Men det är ju ett rätt otrevligt vaccin som man ska få ett hyfsat fult ärr av så vet att många drog sig för att ta det redan innan.
Jag har ett ärr på låret.

I Holland är de största smittspridarna just nu ovaccinerade studenter som inte håller avstånden utan festar på som om inget hänt. I England är fullt vaccinerade människor sjuka i corona.

Siffrorna stiger i länder där folk är vaccinerade. Se det verkar väldigt svårt att sia om vilken väg som är den rätta. Det enda som verkligen verkar funka är ju att inte resa runt och träffa nya människor.

Jag tycker ändå att vaccination är ett bra steg på vägen. Men tyvärr tror jag det varit ett stort misstag i många länder att lätta på restriktioner innan folk är fullvaccinerade.
Jag tycker att kurvan över döda är det intressanta.
Vaccinet skyddar mot svår sjukdom så att samhället står upp och fortsätter att fungera.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/

Det här är ungefär den bilden jag har också. Smittspridning i folkhopar, t ex stora festligheter och sportevenemang. Kan vi verkligen inte bättre än så?

Att siffrorna stiger bland fullvaccinerade känns också tråkigt inför höst och vinter. Under sommaren är det lättare att umgås utomhus och där också med avstånd. Det blir svårare att få människor att hörsamma uppmaningar när det tar på livskvalitén d v s inget umgänge inomhus, begränsningar i antal etc.

Oavsett måste vi vaccinera oss, det är enda vapnet vi har i det här kriget mot pandemin. Jag tror det är ett stort misstag att lätta på restriktioner runt stora folksamlingar, jag tycker det räcker med att lätta på restriktioner runt t ex 4 st vid ett bord på krogen (till 8 personer).

Men hur tänker du dig att det ska fungera att öppna gränser om ingen annan smittbekämpning sätts in?
Det är väl helt ok att välja en annan väg än vaccinering, men då får ni ju antingen ha evig lockdown eller ta x antal sjuk- och dödsfall...
Jag tror personligen att det är för sent för det.
I Sverige så startade det med en enda fest.
Smittan finns redan i Australien.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/

Det här är ungefär den bilden jag har också. Smittspridning i folkhopar, t ex stora festligheter och sportevenemang. Kan vi verkligen inte bättre än så?

Att siffrorna stiger bland fullvaccinerade känns också tråkigt inför höst och vinter. Under sommaren är det lättare att umgås utomhus och där också med avstånd. Det blir svårare att få människor att hörsamma uppmaningar när det tar på livskvalitén d v s inget umgänge inomhus, begränsningar i antal etc.

Oavsett måste vi vaccinera oss, det är enda vapnet vi har i det här kriget mot pandemin. Jag tror det är ett stort misstag att lätta på restriktioner runt stora folksamlingar, jag tycker det räcker med att lätta på restriktioner runt t ex 4 st vid ett bord på krogen (till 8 personer).
Jag för min del tror att vi är maktlösa inför smittspridningen. Men att vaccination kommer att skydda mot svår sjukdom så att vården och samhället i stort fortsätter att fungera.
Till slut så gör väl den naturliga smittspridningen att vi blir immuna. Och då är det över.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
Det har vad jag vet inte registrerats några långtidseffekter efter ett år. Det borde det gjorts i och med att man börjat testa tidigare än så och följer testgrupperna. Det är 7-8 månader sedan de första vaccinen började disturbueras.

Du kommer inte att kunna få fullständiga uppgifter på vad som eventuellt händer med våra kroppar. Man kanske faller död ner efter 25 år, sannolikheten är dock låg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka