Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

@Javan @Lobelia Det går jättebra att fråga hur många som menas i inlägget om det är vad ni undrar. :confused:
Jag vet vad som menas med flertalet. Det är en stor majoritet även om jag inser att det inte är det som menas med det här, men i det här sammanhanget är 2 i samma skola osannolikt så oavsett hur många som menas låter det som orimligt många när det gäller en mycket sällsynt biverkning.

Jag vet vad som menas med flertalet. Det är en stor majoritet även om jag inser att det inte är det som menas med det här, men i det här sammanhanget är 2 i samma skola osannolikt så oavsett hur många som menas låter det som orimligt många när det gäller en mycket sällsynt biverkning.
Jag tror tvärt om.
Att sannolikheten att flera av fallen inträffar på samna ställe är just stor.
Detta då det är kopplat till en specifik genetik.

En sak jag tänkt på med de här teorierna om vaccineta negativa effekter som florerar i anti-vacc-kretsar.. Jag googlade för att kunna bemöta en grej som min sambos mamma dillade om och jag fick verkligen anstränga mig för att lyckas googla fram vad det handlade om. Det finns hur många sidor/sökträffar som helst som handlar om att vaccinet är säkert, saklig korrekt information osv. Men det var inte lätt att få fram de där humbugteorierna eller vart de kommer ifrån. De som tror på detta måste verkligen anstränga sig för att blockera ut all korrekt information och leta fram konspirationsteorierna..
Det här fick mig att tänka på en sak som jag blev så chockad över i vintras. En nära vän till mig har lite problem att bemöta en vän (en ytlig bekant för min del) som på senare år blivit spirituell och nåt slags vaccinationskritiker... hon länkade till någon sida som påminde om youtube till utseendet, men uppenbarligen inte var det. Det var en jävla massa rasism, vaccinationskritiker och faktiskt en del flum. Fattar inte riktigt sambandet mellan att vara spirituell-antivacc-rasist/konspirationsteoretiker. Men det verkar ju talade för plattformar som de som stormade Kapitolium använde sig av också. Men poängen är väl att där var det uppenbarligen en sida som presenterades, lite skilt från allmänheten.

En sådan ärftlig faktor är HLA-vävnadstypen DQB1 0602, som samtliga som drabbas av den svårare formen av narkolepsi har.
Källa
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...nfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody9

Det här fick mig att tänka på en sak som jag blev så chockad över i vintras. En nära vän till mig har lite problem att bemöta en vän (en ytlig bekant för min del) som på senare år blivit spirituell och nåt slags vaccinationskritiker... hon länkade till någon sida som påminde om youtube till utseendet, men uppenbarligen inte var det. Det var en jävla massa rasism, vaccinationskritiker och faktiskt en del flum. Fattar inte riktigt sambandet mellan att vara spirituell-antivacc-rasist/konspirationsteoretiker. Men det verkar ju talade för plattformar som de som stormade Kapitolium använde sig av också. Men poängen är väl att där var det uppenbarligen en sida som presenterades, lite skilt från allmänheten.
Ja så är det kanske. Helt andra plattformar..

Yes, men nu var det ju "ett flertal" och inte flertalet som skrevs i texten om man nu ska vara på den nivån.

Jag svarade även på ett inlägg där jag håller med om att vaccination är rätt väg att gå. Mitt inlägg handlar om min oro inför min egen vaccination med bland annat förklaringen om att flera personer som jag känner fick narkolepsi av svininfluensavaccinet. Osannolikt många absolut, och ren otur att jag råkade vara i närheten som ung och fick bevittna det.

Oro är inte alltid rimlig men det känns skönt att kunna prata om varför man är orolig och det känns väldigt skönt med mängden lugnande svar i den här tråden. :)

Inte hunnit läsa hela tråden, men lite generella tankar:

Jag tycker verkligen inte om detta sociala "presset" (shameandet) att man måste vaccinera sig annars är man egoistisk, bla bla. Och även reglarna om att man måste vara vaccinerad för att få åka utomlands... Vad är det för BS?! Vaccinerade kan fortfarande sprida smitta, de kan även bli sjuka själv, de får bara mildare symptom, vilket gör att det troligen inte ens märks att de är sjuka, vilket igen gör det mera sannolikt att de sprider smittan vidare. För mig känns det fullkomligt ologiskt att låta vaccinerade resa och umgås helt fritt, med tanke på detta.

Jag är inte antivaxx, men lite skeptisk kan man allt få vara, tycker jag. Det är inte alls svårt att hitta officiella listor på biverknader av vaccinet där vissa kan vara livshotande. Och om man vill vaccinera sig så ska man göra det för sin egen skull, inte under alibin att "jag gör det för mina medmänniskor". Låt bli med att resa och åka på sociala tillställningar, kramas etc. istället, om du verkligen inte vill sprida smitta.

Jag tycker verkligen inte om detta sociala "presset" (shameandet) att man måste vaccinera sig annars är man egoistisk, bla bla. Och även reglarna om att man måste vara vaccinerad för att få åka utomlands... Vad är det för BS?! Vaccinerade kan fortfarande sprida smitta, de kan även bli sjuka själv, de får bara mildare symptom, vilket gör att det troligen inte ens märks att de är sjuka, vilket igen gör det mera sannolikt att de sprider smittan vidare. För mig känns det fullkomligt ologiskt att låta vaccinerade resa och umgås helt fritt, med tanke på detta.

Jag är inte antivaxx, men lite skeptisk kan man allt få vara, tycker jag. Det är inte alls svårt att hitta officiella listor på biverknader av vaccinet där vissa kan vara livshotande. Och om man vill vaccinera sig så ska man göra det för sin egen skull, inte under alibin att "jag gör det för mina medmänniskor". Låt bli med att resa och åka på sociala tillställningar, kramas etc. istället, om du verkligen inte vill sprida smitta.

Vaccinerade sprider mycket mindre smitta än ovaccinerade. Det är jättebra att det krävs vaccination för att få resa (egentligen inte sant då de flesta länder släpper in en om man har ett nytaget negativt test).

Sjukhusen är ju också ett svårt mått.
Vården fungerar så olika i olika länder.

Att jämföra när människor slutar dö av covid-19 känns lättare.
Idealet är ju helt klart att ingen dör. Men om det inte finns vårdplatser är vi alla rökta oavsett hur sjukvårdssystemet är uppbyggt. För vem som helst kan när som helst bli i behov av akutsjukvård. Finns det inga vårdplatser dör ju folk som i normala omständigheter hade överlevt sina trauman.

Även om vaccinerade både kan bli smittade och sprida smitta så minskar risen för båda. Lägre risk att bli smittad som vaccinerad, blir du smittad får du troligen lindrigare symptom och risken för att du behöver belasta sjukvården minskar. Även som smittad så är det lägre risk för att ta ska sprida smittan vidare än om du inte varit vaccinerad. Så det är inte alls BS.

Yes, men nu var det ju "ett flertal" och inte flertalet som skrevs i texten om man nu ska vara på den nivån.

Jag svarade även på ett inlägg där jag håller med om att vaccination är rätt väg att gå. Mitt inlägg handlar om min oro inför min egen vaccination med bland annat förklaringen om att flera personer som jag känner fick narkolepsi av svininfluensavaccinet. Osannolikt många absolut, och ren otur att jag råkade vara i närheten som ung och fick bevittna det.

Oro är inte alltid rimlig men det känns skönt att kunna prata om varför man är orolig och det känns väldigt skönt med mängden lugnande svar i den här tråden. :)
För att undvika missförstånd kanske du kan tala om hur många eller uttrycka dig annorlunda. Ett flertal betyder fortfarande många. Jag läser det som du kanske har 10 eller 20 minst som du känner. Jag tog upp det för att det blir lite av skrämselpropaganda mot vaccin, det får det att se ut som risken att många drabbas illa av biverkningar är stor när någon kan känna många som drabbats.

Idealet är ju helt klart att ingen dör. Men om det inte finns vårdplatser är vi alla rökta oavsett hur sjukvårdssystemet är uppbyggt. För vem som helst kan när som helst bli i behov av akutsjukvård. Finns det inga vårdplatser dör ju folk som i normala omständigheter hade överlevt sina trauman.
Om det saknas möjlighet till vård så blir ju vaccinet ännu viktigare.
Det gäller i det läget att inte bli allvarligt sjuk.

Precis, men bortsett från måndagssjuka, som verkar vara ett globalt fenomen, kan ju folk inte direkt välja själva när och om de blir sjuka..
Jo, de kan välja att vara vaccinerade eller inte.
Mot massor av vårdkrävande sjukdomar.
Jag är även vaccinerad mot pneumokocker för att inte få någon onödig lunginflammation.
Och TBE, polio, stelkramp, influensa och så vidare.

Man får helt enkelt göra vad man kan

Även om vaccinerade både kan bli smittade och sprida smitta så minskar risen för båda. Lägre risk att bli smittad som vaccinerad, blir du smittad får du troligen lindrigare symptom och risken för att du behöver belasta sjukvården minskar. Även som smittad så är det lägre risk för att ta ska sprida smittan vidare än om du inte varit vaccinerad. Så det är inte alls BS.
Ju fler som är vaccinerade (dvs immuna) desto svårare blir det för viruset att hitta nya vägar, tills det en dag inte längre har någonstans att ta vägen och dör ut. Det är bl.a. så vi lyckats utrota svåra sjukdomar som tidigare härjade ohindrat världen över. Ok, vaccinet är inte 100% effektivt och det muterar, men effekten är ändå i stort densamma.

Fö misstänker jag att vi kommer att behöva boosta vaccinet årligen - precis som vi gör med vanligt influensavaccin, då även det viruset muterar under året.

Jo, jag gör det faktiskt i första hand för andras skull än min egen.
Jag har ett jobb där nära kontakt med andra människor är helt oundvikligt.
Kan vara utan både kramar, resor och sociala tillställningar men jobbet är svårare att klara sig utan.

Jo, jag gör det faktiskt i första hand för andras skull än min egen.
Jag har ett jobb där nära kontakt med andra människor är helt oundvikligt.
Kan vara utan både kramar, resor och sociala tillställningar men jobbet är svårare att klara sig utan.
En annan poäng är ju att även om man avstår resor och kramar och isolerar sig som nåt slags vaccinsubstitut så kan man fortfarande bli sjuk på annat vis och behöva vistas på sjukhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka