Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Fast de personerna jag tänker på är inte bara osäkra och okunniga, de är generellt inne på konspirationsteorier, misstror vården, föredrar alternativmedicin osv så jag tycker antivaxxers funkar rätt bra i sammanhanget.
Naiv okunskap. Nja. Jag anser nog att det krävs en vilja för att inte tillgodogöra sig kunskap från verifierade källor.
Så kanske det är, jag tror ju kanske att det i denna pandemi piskats upp så enormt mycket skit om just covidvaccinet - för jag har baske mig inte hört någon ifrågasätta annat gammalt vaccin...Jag tror att det handlar om en majoritet unga vuxna som ben bröstmjölken lärt sig ifrågasätta allt och i denna pandemi hittar de stöd för tokigheter.

Så kanske det är, jag tror ju kanske att det i denna pandemi piskats upp så enormt mycket skit om just covidvaccinet - för jag har baske mig inte hört någon ifrågasätta annat gammalt vaccin...Jag tror att det handlar om en majoritet unga vuxna som ben bröstmjölken lärt sig ifrågasätta allt och i denna pandemi hittar de stöd för tokigheter.

Jag har hört mycket ifrågasättande om gammalt vaccin just p g a covid-vaccinet. Det har visat sig att jag har rätt många i bekantskapskretsen vars föräldrar på sin tid (40-talister) var anti-vaxxers varpå de vuxna barnen nu får försöka ta ansvar för sig själva och sin vaccinstatus.

Dessa nu ålderstigna föräldrar försvarar i döden sitt beslut att inte förgifta sina barn.

Jag har hört mycket ifrågasättande om gammalt vaccin just p g a covid-vaccinet. Det har visat sig att jag har rätt många i bekantskapskretsen vars föräldrar på sin tid (40-talister) var anti-vaxxers varpå de vuxna barnen nu får försöka ta ansvar för sig själva och sin vaccinstatus.

Dessa nu ålderstigna föräldrar försvarar i döden sitt beslut att inte förgifta sina barn.
Vi har skilda erfarenheter helt enkelt. Jag har aldrig tidigare hört talas om dessa vaccinmotståndare i just mina sfärer. Men jag har också alltid omgivits av mycket resande människor i mitt liv, många som gjort militärtjänst utomlands, många som jobbat eller volontärat i verksamheter och länder där det är självklart att ta vaccin för att det ska vara möjligt. Kan inte minnas att jag nånsin hört att det skulle vara något issue för någon.

På min FB så är alla som lägger upp antivacccin-konspirationer minst 55 år. Inga yngre har iaf öppet delat något kritiskt. Det är samma människor som säljer Fitline-produkter och tror på homeopati. Hästfolk, såklart, som heller inte riktigt litar på veterinärmedicin.

Vi har skilda erfarenheter helt enkelt. Jag har aldrig tidigare hört talas om dessa vaccinmotståndare i just mina sfärer. Men jag har också alltid omgivits av mycket resande människor i mitt liv, många som gjort militärtjänst utomlands, många som jobbat eller volontärat i verksamheter och länder där det är självklart att ta vaccin för att det ska vara möjligt. Kan inte minnas att jag nånsin hört att det skulle vara något issue för någon.

Kan säga att samtliga kommer ur samma grupp. Liten småstad i Skåne, underlaget är således inte diversifierat.

På min FB så är alla som lägger upp antivacccin-konspirationer minst 55 år. Inga yngre har iaf öppet delat något kritiskt. Det är samma människor som säljer Fitline-produkter och tror på homeopati. Hästfolk, såklart, som heller inte riktigt litar på veterinärmedicin.
Som sagt, olika erfarenheter. Jag har nog ingen i mitt facebookflöde som delat något sånt.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
Vad är det för resultat du vill se? Vaccinen är ju redan testade. Covid också. Det finns ju absolut ingenting som tyder på att det är farligare att ta vaccinet än att få covid.

Jag skulle snarare börja fundera på vad det är för skumma Facebook-konton du följer, att du får se en massa foliehattande vaccinskepticism? På min facebook är vaccinationens vara eller icke-vara en icke-fråga. Det enda som postas är att folk är glada över att det blivit deras tur att få vaccinera sig.

Det är ju inte som att vaccin är något nytt. Det är ju för att vi har vaccin som vi blivit av med en massa farliga sjukdomar.

Jag tycker inte alls att det verkar vara ifrågasättande unga vuxna. Som jag ser så verkar det vara vissa grupperingar som just delar detta alternativtänk och misstänksamhet mot traditionell vård osv. Alla andra jag har koll på vaccinerar sig.

Jag tycker inte alls att det verkar vara ifrågasättande unga vuxna. Som jag ser så verkar det vara vissa grupperingar som just delar detta alternativtänk och misstänksamhet mot traditionell vård osv. Alla andra jag har koll på vaccinerar sig.
Som sagt II, olika erfarenheter!

För mig var det självklart klart att vaccinera mig, blev sjuk i början av mars 2020 och hade feber, hosta, utvecklade lunginflammation,var helt svag, kunde knappt stå upp och inte andas och vilopuls på 135 och reste jag mig upp blev den direkt 150 eller högre.

Träffade 6 läkare varav en på akuten som övervägde att lägga in mig men blev hemskickad med orden att jag var tvungen att komma tillbaka om det blev värre eller inte bättre, det handlade om liv och död berättade läkaren.

Jag hade feber i 97 dagar men nu ett år senare lever jag med sviterna, andningen är ett stort problem klarar inte det jag brukar och har tappat all balans och är trött.

Så ja, om jag kan hjälp någon annan så finns det ingen tvekan och som samhälle har man ett visst ansvar. Jag har dessutom varit lite rädd att drabbas igen, det blev ju 99 dagar i full karantän och bor man själv blir det lite påfrestande.

Nu är jag fullvaccinerad och flera i min närhet också så nu kan jag träffa farfar och mormor och morfar. Det är en frihet.

Och du tycker att du kan bedöma all info och statistik du hittar bättre än alla världens forskare som tagit fram vaccinet, testat det och utvärderat resultaten av tester? Att du kan göra en annan bedömning än WHO, EU:s "läkemedelsverk" och de flesta länders motsvarighet till Läkemedelsverket??
Nej vad har du fått det ifrån?

Jag vill läsa just deras rapporter

Hur många andra vaccinationer har du detaljstuderat biverkningar på innan du tagit vaccination? Även 'gamla beprövade' vaccinationer förnyas o f t a....
Jag har inga andra vaccinationer än de man fick som barn samt stelkrampvacc några gånger
Tror jag har för hep a och b (?) med som jag tog i unga år innan jag började resa mer.

Men varför tycker du det vore fel att läsa forskningsrapporter om nya vaccin innan man tar dom?

De allra flesta människor lever i ett samhälle och är påverkade av samhället och hur det går för samhället i stort. Om alla låter bli att vaccinera sig så siktar man ju rent krasst antingen på full isolering för evigt eller på flockimmunitet på naturligt vis = många kommer att dö. Men man kan ju komma fram till slutsatsen att det gör inget att andra människor dör om man själv är i en grupp som har låg risk för allvarlig sjukdom. Men jag tycker att det dels är en riskabel strategi då många unga fått långtidscovid. Det vill jag slippa få! Dels är det en väldigt egoistisk strategi.
Just din första mening tror jag är viktig.

Samhället som jag och min sambo lever i, först och främst Australien, sedan Queensland, sedan Norra Queensland, sedan Magnetic island, ön vi bor på...

Vi påverkas ju av detta och tittar man på statistik så har vi ju klarat oss väldigt bra så vi är nog påverkade av det och tänker att det inte är så bråttom.

Just din första mening tror jag är viktig.

Samhället som jag och min sambo lever i, först och främst Australien, sedan Queensland, sedan Norra Queensland, sedan Magnetic island, ön vi bor på...

Vi påverkas ju av detta och tittar man på statistik så har vi ju klarat oss väldigt bra så vi är nog påverkade av det och tänker att det inte är så bråttom.

Och hur länge planerar ni att isolera er? 10, 15, 25 år? När tycker ni att det finns tillräckligt med info om vaccinen? Hur klarar samhället av att isolera sig så länge?

Ni har alltså ingen nyhetsbevakning? Eller saknas rapportering kring vaccin och kring det globala läget?

Här får vi brev när det är dags, men väldigt många hänger såklart på låset så snart bokningarna öppnat.

Och ja, jag tycker man ska vaccinera sig.
Menar du Australien eller jag och min sambo?
Såklart vi har nyheter varje dag i Australien i olika medieformat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka