Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men jag fattar inte? Ni har väl radionyheter? Någon gång måste ni ju få till er samhällsinformation? Hur får ni veta att det ska bli en lockdown t ex? Har ni inga allmänna råd kring smittspridning? Hur klarar ni er utan vederhäftig samhällsinformation? När det var hemska bränder med evakueringar osv hur fick ni då veta det?

Det mesta sker mun mot mun metoden här på ön.

Jag har aldrig skrivit att Australien inte har nyheter, jag har skrivit att min sambo inte har FB eller läser dagstidningar O_o

Jag har inga andra vaccinationer än de man fick som barn samt stelkrampvacc några gånger
Tror jag har för hep a och b (?) med som jag tog i unga år innan jag började resa mer.

Men varför tycker du det vore fel att läsa forskningsrapporter om nya vaccin innan man tar dom?

Det stora problemet med att läsa forskningsrapporter är att det krävs en hel del fackkunskap för att kunna ta till sig innehållet. Är man medveten om det kan man för all del gå till källorna för att se att myndighetsråden har korrekta referenser, men tyvärr är det ju så att ingen av oss kan vara expert på allt och i de allra flesta fall får finna oss i att lita på experterna inom respektive ämnesområde.

Tex är det ju väldigt få av oss som detaljgranskar alla andra risker vi utsätter oss för, utan vi räknar med att den som har konstruerat bilen eller bron har räknat rätt, och att den som har koll på områdets vattenrening har koll på processen, osv.

Vad är det för resultat du vill se? Vaccinen är ju redan testade. Covid också. Det finns ju absolut ingenting som tyder på att det är farligare att ta vaccinet än att få covid.

Jag skulle snarare börja fundera på vad det är för skumma Facebook-konton du följer, att du får se en massa foliehattande vaccinskepticism? På min facebook är vaccinationens vara eller icke-vara en icke-fråga. Det enda som postas är att folk är glada över att det blivit deras tur att få vaccinera sig.

Det är ju inte som att vaccin är något nytt. Det är ju för att vi har vaccin som vi blivit av med en massa farliga sjukdomar.
Det är inte personer jag följer på fb, det är nyhetssajter eftersom jag inte tittar på tv.

Nyheterna i Aus är direkt annorlunda än nyheterna i Sverige. Sverige har mer filter

Och hur länge planerar ni att isolera er? 10, 15, 25 år? När tycker ni att det finns tillräckligt med info om vaccinen? Hur klarar samhället av att isolera sig så länge?
Jamen precis, vem vet.

"Problemet" här nu är att för en månad sedan huserade vår stad på fastlandet en footymatch och det var över 27000 på läktarna, sida vid sida, fulla, vrålande, glada osv....

Inte ett enda coronafall efter detta.

För 2 veckor sedan reste en sjuk person hit och turistade på ön i 4 dagar.
Ön gick i lock down i 3 dagar och man har nog testat 90% av alla här. Zero covid fall rapporterade.

Samma kvinna turistade även på fastlandet, zero rapporterade fall.

Hon var sjuk med delta varianten. Hennes bror testades positivt efter de kommit hem igen. Och det varit flera fall länkade till denna sedan de kom hem (brisbane) MEN inte ett enda fall här i norr.

Detta ger ju falsk trygghet såklart även om det flesta ändå säger att "vi hade tur"...

Vill bara ge en liten vink in varför så många kanske då vill avvakta lite...

Men vi får se. Nästa vecka är det fritt fram för alla över 16år här på ön att få vaccin... så har lite att fundera på över helgen

Tex här i Aus visas en del grova brottsförövare med foto och namn öppet i nyhetsmedier, det skulle man aldrig göra i Sverige.

Det hör ju inte till tråden, det jag skrev ovan, men det var det jag menade med filter.

Förra veckan såg jag nåt klipp där våra ministrar kacklade i teve om olika vaccin och i stort sett gick emot who osv..
Det blir ju liksom inte heller bra när man sitter och överväger för och nackdelar

Just din första mening tror jag är viktig.

Samhället som jag och min sambo lever i, först och främst Australien, sedan Queensland, sedan Norra Queensland, sedan Magnetic island, ön vi bor på...

Vi påverkas ju av detta och tittar man på statistik så har vi ju klarat oss väldigt bra så vi är nog påverkade av det och tänker att det inte är så bråttom.

Vill ni inte kunna öppna upp mot världen?

Tex här i Aus visas en del grova brottsförövare med foto och namn öppet i nyhetsmedier, det skulle man aldrig göra i Sverige.

Det hör ju inte till tråden, det jag skrev ovan, men det var det jag menade med filter.

Förra veckan såg jag nåt klipp där våra ministrar kacklade i teve om olika vaccin och i stort sett gick emot who osv..
Det blir ju liksom inte heller bra när man sitter och överväger för och nackdelar

Här I Sverige anser vi att man är oskyldig tills man bevisats skyldig och därför visar oftast inte medier bilder och namn på misstänkta. När de dömts och det är ett högprofilerat fall (ett som många reagerat på, följt, extra grovt etc) så publiceras ofta både bild och namn.

Det är inte personer jag följer på fb, det är nyhetssajter eftersom jag inte tittar på tv.

Nyheterna i Aus är direkt annorlunda än nyheterna i Sverige. Sverige har mer filter
Då skulle jag fundera på vilka nyhetskanaler du väljer att följa. Det spelar ingen roll vilket land det är, följer man nyhetskanaler som baserar sin rapportering på fakta så är det inget tvivel om att vaccin är bra. Det finns ingen faktabaserad nyhetsrapportering som skulle hävda att vaccinet är farligare än covid.

Jo det publiceras bilder av folk som begått grova brott i Sverige också, men inte misstänkta och inte så ofta.

Det handlar inte om filter som filtrerar bort vissa nyheter (det går utmärkt att kolla alla länders media ocensurerat ) utan om en annan människosyn. Man hänger inte ut folk som inte blivit dömda, dessa betraktas som oskyldiga tills det finns en fällande dom.

Här I Sverige anser vi att man är oskyldig tills man bevisats skyldig och därför visar oftast inte medier bilder och namn på misstänkta. När de dömts och det är ett högprofilerat fall (ett som många reagerat på, följt, extra grovt etc) så publiceras ofta både bild och namn.
Den inställningen har många länder men man väljer ändå att visa upp misstänkta brottslingar i media.

Hos oss hade t.ex sluskgubbarna modell de som varit på tapeten i svensk ridsport de senaste åren blivit namngivna av media när det spårade och de blev häktade, anklagade osv.

Den inställningen har många länder men man väljer ändå att visa upp misstänkta brottslingar i media.

Hos oss hade t.ex sluskgubbarna modell de som varit på tapeten i svensk ridsport de senaste åren blivit namngivna av media när det spårade och de blev häktade, anklagade osv.
Det hör till undantagen att folk blivit uthängda i media före dom även bland "sluskgubbar" inom ridsporten. Ryktet går dock snabbt ändå så många vet vem de är och namn sprids på forum som Flashback och faceboook, men extremt sällan i mainstream media.

Det hör till undantagen att folk blivit uthängda i media före dom även bland "sluskgubbar" inom ridsporten. Ryktet går dock snabbt ändå så många vet vem de är och namn sprids på forum som Flashback och faceboook, men extremt sällan i mainstream media.
Rykten och sanningar på Flashback går nog alltid snabbast 🤣🤣🤣

Men hos oss blir det sällan rykten av samma kaliber som i Sverige eftersom man namnger misstänkta när man vet vad man letar efter.

Frågan är ju var barnen skall vara medan föräldern handlar?
Alla är ju inte 2 om sina barn.
@eventingmania nämnde också att stanna hemma när man är sjuk i sitt inlägg, inte bara att lämna snoriga ungar utanför affären. Jag har kollegor där nio av tio har barn i vab-åldern, både dem och jag blev ofta sjuka när vi var på kontoret för att föräldrarna kommer efter på jobbet när de måste stanna hemma och vabba och går därför till jobbet fast de sen blir sjuka själva och smittar sina kollegor. Vi har ett kontorsjobb som helt går att sköta hemifrån.

Jag hoppas att möjligheten att jobba hemifrån åtminstone till viss del kommer kvarstå efter pandemin, så att folk faktiskt stannar hemma när de är sjuka. Jag har också gått till jobbet sjuk före pandemin, av ekonomiska skäl, så jag förstår att om man redan måste vara borta mycket är det både en pengafråga och rädslan/dåligt samvete att vara borta mycket. Men pandemin har faktiskt underlättat för personer med liknande förutsättningar som oss att inte gå till jobbet sjuk och smitta ner sina kollegor, det tycker jag i alla fall är en positiv utveckling.

Jag har inga andra vaccinationer än de man fick som barn samt stelkrampvacc några gånger
Tror jag har för hep a och b (?) med som jag tog i unga år innan jag började resa mer.

Men varför tycker du det vore fel att läsa forskningsrapporter om nya vaccin innan man tar dom?
Det är såklart inget fel, men det är ju både tidskrävande och dyrt. Såvida du inte är student eller anställd på ett universitet, och kan använda deras prenumerationer på databaser så att du kan läsa vetenskapliga tidskrifter, så kostar det ju multum att köpa vetenskapliga artiklar styckevis eller teckna privata abonnemang. Dessutom tar det ju månader på heltid att läsa in sig på ämnet och sätta sig in i alla detaljer, och det givet att man har fackkunskaperna så att man förstår artiklarna i första läget.

För egen del så räcker det gott att det finns folk som är experter, och som har som jobb att sätta sig in i forskningsläget och sen informera allmänheten. Typ myndigheter. Jag behöver inte själv göra deras jobb för att kunna tro på det. Jag litar på dem.

För att jag tror inte att du är kompetent nog att förstå det du läser. Jag är medicinskt utbildad och inte ensjag har kompetensen att förstå den typen av 'information' för att kunna göra en korrekt värdering av det för att göra ett medicinskt beslut för mig själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka