Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det är såklart inget fel, men det är ju både tidskrävande och dyrt. Såvida du inte är student eller anställd på ett universitet, och kan använda deras prenumerationer på databaser så att du kan läsa vetenskapliga tidskrifter, så kostar det ju multum att köpa vetenskapliga artiklar styckevis eller teckna privata abonnemang. Dessutom tar det ju månader på heltid att läsa in sig på ämnet och sätta sig in i alla detaljer, och det givet att man har fackkunskaperna så att man förstår artiklarna i första läget.

För egen del så räcker det gott att det finns folk som är experter, och som har som jobb att sätta sig in i forskningsläget och sen informera allmänheten. Typ myndigheter. Jag behöver inte själv göra deras jobb för att kunna tro på det. Jag litar på dem.
För övrigt tänker jag nog att det är en del av det jag betalar skatt för - att jag inte ska behöver sätta mig in i forskningen på alla möjliga olika plan, utan att det finns statligt finansierade myndigheter med experter som gör det åt mig. Att först betala någon annan för att göra ett jobb, och sen göra jobbet själv också känns för mig som slöseri med tid och pengar. Såklart kan jag läsa på om vaccin för att jag är nyfiken, men att på riktigt sätta mig in i och utvärdera forskningsläget och vad det innebär för vad jag borde göra... Ain't nobody got time for that! Jag har mitt eget jobb att sköta, jag har inte tid att göra andras jobb också.

Folk blir väl mest förvånade över ni ändå verkar ha tillgång till fakta och nyheter men FORTFARANDE inte förstår.
Aussis i min syn är ett väldigt stolt och egoistiskt folkslag. Hellre gränser stängda än tvingade till saker de inte vill, typ.bära mask och ta vaccin.

Så mycket hat som jag läst och hört från aussies om backpackers tex....

Här I Sverige anser vi att man är oskyldig tills man bevisats skyldig och därför visar oftast inte medier bilder och namn på misstänkta. När de dömts och det är ett högprofilerat fall (ett som många reagerat på, följt, extra grovt etc) så publiceras ofta både bild och namn.
Om du vill ha ett exempel på här så var rubrikerna under översvämningarna 2019 tex

"Sökes 2 aboriginal men som tros ha förts med strömmen"
Nästa morgon namn och bild på nyheterna på teve "de två männens kroppar funna, efter att de försökt göra inbrott i ett evakuerat hem men blivit påkomna och flytt"

Om du vill ha ett exempel på här så var rubrikerna under översvämningarna 2019 tex

"Sökes 2 aboriginal men som tros ha förts med strömmen"
Nästa morgon namn och bild på nyheterna på teve "de två männens kroppar funna, efter att de försökt göra inbrott i ett evakuerat hem men blivit påkomna och flytt"

I Sverige hade man inte skrivit etnisk tillhörighet på det sättet och ett sånt litet brott hade det nog inte ansetts vara av allmänintresse att veta namn, utseende och etnicitet.

Honung och mabuse jag tror ni drar mitt uttalande till sin spets liksom. Jag pratR inte om att köpa en hel jvla studie från någon. Men dessa forskare har ju uttalat sig och jag vill läsa det. Jag har ej gjort det än. Alla de artiklar ni läst i ett år är vad jag kommer starta snart iom att vi är så efter i AUS

Honung och mabuse jag tror ni drar mitt uttalande till sin spets liksom. Jag pratR inte om att köpa en hel jvla studie från någon. Men dessa forskare har ju uttalat sig och jag vill läsa det. Jag har ej gjort det än. Alla de artiklar ni läst i ett år är vad jag kommer starta snart iom att vi är så efter i AUS
Grattis, ett år av fullständigt mediakaos och förvirring.

Däremot namngav vi en sedan rätt många år avliden person och anklagade honom för att ha mördat statsministern.
Det var väl senast i vintras det hände? Det har ju blivit några namn på det mordet - som ju är ett mord på en statsminister och inte jämförbart med annat.

Men du måste väl kunna läsa vad du vill från t.ex. DN? Ta en gratis/billig prenumeration där, och du har väl tillgång till massvis av intressanta kvalitetsartiklar.

Tror du att du hittar nåt annat än att de rekommenderar folk att ta vaccinet? Det vet ju alla redan.

Aussis i min syn är ett väldigt stolt och egoistiskt folkslag. Hellre gränser stängda än tvingade till saker de inte vill, typ.bära mask och ta vaccin.

Så mycket hat som jag läst och hört från aussies om backpackers tex....
En anledning i sig att vaccinera sig. Är du medborgare än och hur ser ditt sociala skyddsnät ut? Hur klarar du dig t ex om du får långtids-covid och inte kan jobba på ett par år? Hur beroende av sambon blir du?

Nej jag tror du har rätt

Det enda du personligen kan behöva kolla upp är om du har något medicinskt som kan påverka vaccineringen t.ex. tidigare allergisk reaktion eller liknande. Men har du det så finns det här i Sverige iaf (Aus borde också ha det) speciellt mottagningar som vaccinerar en så man är extra övervakad. Eller så kan man bli avrådd om man absolut inte kan ta det av medicinska skäl. Men för de allra flesta finns inga hinder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka