Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det enda du personligen kan behöva kolla upp är om du har något medicinskt som kan påverka vaccineringen t.ex. tidigare allergisk reaktion eller liknande. Men har du det så finns det här i Sverige iaf (Aus borde också ha det) speciellt mottagningar som vaccinerar en så man är extra övervakad. Eller så kan man bli avrådd om man absolut inte kan ta det av medicinska skäl. Men för de allra flesta finns inga hinder.
Jamen precis. Jag käkade p-piller i 15 år, hade upphåll på 2 år och försökte börja igen efter det. Provade 3 olika sorter vilka alla failade både fysiskt och psykiskt.

Detta är dock ingen anledning till att inte ta vaccin. Jag vill bara läsa på lite mer innan

Jag har permanent uppehållstillstånd med samma rättigheter som medborgare
En bra start. Själv tänkter jag att i dagsläget verkar det inte som om någon fått några allvarligare biverkningar av sprutan. Däremot finns det oroväckande många fall av långtidscovid, påfallande många yngre kvinnor, som gått från ett aktivt liv till att knappt orka stå och gå och som inte är bra efter mer än ett år. De har ungefär samma symtom som ME. Det tycker jag verkar superläskigt. ME är en av de sjukdomar jag absolut aldrig i livet skulle vilja råka ut för.

Jamen precis. Jag käkade p-piller i 15 år, hade upphåll på 2 år och försökte börja igen efter det. Provade 3 olika sorter vilka alla failade både fysiskt och psykiskt.

Detta är dock ingen anledning till att inte ta vaccin. Jag vill bara läsa på lite mer innan
Jag kan inte riktigt föreställa mig vad det är du försöker hitta? Vad skulle hormoner ha för likhet med covid-vaccinet, tänker du?

Det är numera konstaterat att vissa p-piller och andra preventivmedel som påverkar hormonerna i kroppen k a n resultera i otrevliga biverkningar 15-20 år senare.

Lösningen för att kunna undvika de relativt ovanliga allvarliga biverkningarna är att inte ha sex, eftersom man då inte behöver preventivmedel om inte mannen har kondom alt att förlita sig på gamla lösningar som en säker tid, ingen ejakulation inne i kvinnan eller att man inte blir gravid så länge man ammar. Liksom att fortsätta isolera sig pga att man inte vill ta vaccinet.

Trots att man inte kunde forska på de långvariga effekterna av preventivmedel när de först kom ut på marknaden så var det för de flesta kvinnor en enorm lättnad och något de började använda så snart som möjligt. Idag tror jag inte det är många kvinnor som inte använder preventivmedel trots konstaterade allvarliga biverkningar.

Väljer man att inte vaccinera sig för att man vill se om vaccinet har långvariga effekter, då får man nog isolera sig i 15-20 år. Plus att ju fler som väljer att vänta så länge, desto större chans är det att covid överlever bland befolkningen och muterar till något ännu mer otrevligt. Plus att råkar man ut för en skada eller sjukdom som kräver akut vård så kommer det inte finnas utrymme för att behandla den. Det har vi sett i Sverige där man skjutit upp all behandling som inte varit direkt livshotande i vissa regioner. Människor som fått vänta ett halvår eller mer för tex knäoperationer och liknande smärtsamma tillstånd pga att så mycket av vårdresurserna varit fokuserade på covid.

Om jag genom att vaccinera mig kan bidra till att någon annan kan bli opererad eller får sin behandling tidigare, då är det en självklarhet att göra det.

Senast ändrad:
En bra start. Själv tänkter jag att i dagsläget verkar det inte som om någon fått några allvarligare biverkningar av sprutan. Däremot finns det oroväckande många fall av långtidscovid, påfallande många yngre kvinnor, som gått från ett aktivt liv till att knappt orka stå och gå och som inte är bra efter mer än ett år. De har ungefär samma symtom som ME. Det tycker jag verkar superläskigt. ME är en av de sjukdomar jag absolut aldrig i livet skulle vilja råka ut för.
Nåja, för att vara brutalt ärlig så har det dykt upp enstaka fall där man dött efter första eller andra sprutan. Jag har dock inte följt upp dessa fall så noga, man kanske vet mera om dem numera?
Men som sagt så är det bara ett fåtal enstaka fall, antalet som blivit sjuka och dött av covid är ju långt flera och betydligt mera riskabelt.

Nåja, för att vara brutalt ärlig så har det dykt upp enstaka fall där man dött efter första eller andra sprutan. Jag har dock inte följt upp dessa fall så noga, man kanske vet mera om dem numera?
Men som sagt så är det bara ett fåtal enstaka fall, antalet som blivit sjuka och dött av covid är ju långt flera och betydligt mera riskabelt.
Vilket vaccin skriver du om? Folk dör ju plötsligt av olika skäl, när så många vaccineras kommer ju vissa råka dö när de fått sprutan utan att det har med vaccinet att göra.

Det har vi sett i Sverige där man skjutit upp all behandling som inte varit direkt livshotande i vissa regioner. Människor som fått vänta ett halvår eller mer för tex knäoperationer och liknande smärtsamma tillstånd pga att så mycket av vårdresurserna varit fokuserade på covid.

Om jag genom att vaccinera mig kan bidra till att någon annan kan bli opererad eller får sin behandling tidigare, då är det en självklarhet att göra det.
Jag är en av dem. Har väntat i över 1 år på min operation, fått (minst) två narkostider och planerade inläggningar inställda.
Gissningsvis ingen operation innan 2022. Då har det gått två år.
Tack för det inkännande perspektivet. :heart
(och till all anestesipersonal: fi hålen vilket verke ni står för!
våga inte släppa in någon kirurgiskt team medelst stämjärn och björntråd till mig förrän narkosen är utvilad och klar.)

I övrigt:
vaccination är väl en no-brainer för alla?
Se hur Covid har påverkat den globala ekonomin - där även Australien ingår.
Eller skulle Australien klara sig, i alla mått mätt, avskuret från omvärlden i något decennium?

EDIT 1:
kan inte komma ifrån att det rimmar illa med trådrubrikens "på ett personligt plan" när detta är ett ansvar som är så mycket större än oss själva.

EDIT 2:
"Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan."
Kommer detta bli det nya "jag är inte rasist, men..."? 🤔

Senast ändrad:
Vilket vaccin skriver du om? Folk dör ju plötsligt av olika skäl, när så många vaccineras kommer ju vissa råka dö när de fått sprutan utan att det har med vaccinet att göra.
Så dumt, jag lyckades på något vis glömma att vilket vaccin man får påverkar också. Tänkte bara på de fåtal jag läst om, vilket är nedan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPXLXL/reza-44-dog-efter-andra-vaccindosen-alvedon-och-vila
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJ8ky8/christina-61-dog-efter-covid-vaccinering
Den andra var ju Astra Zeneca ser jag nu, och den har ju börjat bara ges till äldre om jag minns rätt vaccin?

Jag menar alltså inte de äldre som fått vaccin och sedan dött, de har ju dött av naturliga orsaker och är inte relevanta till vaccinet.

Man får ha i åtanke att när ett läkemedel ges till så otroligt många som ändå fått vaccin, så är det ganska givet att det dyker upp en och annan biverkning. Det är inte så att biverkningar inte existerar för exempelvis Alvedon, det finns de som avlider av det också.

Det beror på vad DU vill framföra. Men jag skulle nog säga att fox news som är en del av fox television inte är det folk förknippar mest med Rupert Murdoch mest. Kanske MySpace, The Times, Twentieth Century Fox (inte helt okänt), Dow Jones/Wall street journal, New York Post, the Sun, Daily Telegraph, förlaget Harper osv osv är mer kända här än en tv-kanal i ett tvbolag han även skapat och äger - som inte ens broadcastar i europa.

Det beror på vad DU vill framföra. Men jag skulle nog säga att fox news som är en del av fox television inte är det folk förknippar mest med Rupert Murdoch mest. Kanske MySpace, The Times, Twentieth Century Fox (inte helt okänt), Dow Jones/Wall street journal, New York Post, the Sun, Daily Telegraph, förlaget Harper osv osv är mer kända här än en tv-kanal i ett tvbolag han även skapat och äger - som inte ens broadcastar i europa.
Jag skulle nog ändå säga att det är just fox news som varit mest uppmärksammade i samband med Murdoch senaste åren, även i Europa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka