Smittan behöver en värd(människa).Inte hunnit läsa hela tråden, men lite generella tankar:
Jag tycker verkligen inte om detta sociala "presset" (shameandet) att man måste vaccinera sig annars är man egoistisk, bla bla. Och även reglarna om att man måste vara vaccinerad för att få åka utomlands... Vad är det för BS?! Vaccinerade kan fortfarande sprida smitta, de kan även bli sjuka själv, de får bara mildare symptom, vilket gör att det troligen inte ens märks att de är sjuka, vilket igen gör det mera sannolikt att de sprider smittan vidare. För mig känns det fullkomligt ologiskt att låta vaccinerade resa och umgås helt fritt, med tanke på detta.
Jag är inte antivaxx, men lite skeptisk kan man allt få vara, tycker jag. Det är inte alls svårt att hitta officiella listor på biverknader av vaccinet där vissa kan vara livshotande. Och om man vill vaccinera sig så ska man göra det för sin egen skull, inte under alibin att "jag gör det för mina medmänniskor". Låt bli med att resa och åka på sociala tillställningar, kramas etc. istället, om du verkligen inte vill sprida smitta.
Om du låser in smittan i ett rum med 20 personer där alla är vaccinerade och inte kan bli sjuka att smittan, kommer smittan tillslut försvinna eftersom den inte kan ta sig in i någon person och på så vis sprida sig vidare. Smittan kan inte överleva i evighet utanför kroppen, smittan behöver en kropp för att överleva och fortsätta smitta och göra andra sjuka.
Sedan är ju inte vaccinet 100% garanti, men det kommer göra det svårare för smittan att spridas och överleva eftersom det kommer bli svårare för smittan att hitta människor att ta sig in i.