Viktigt att reda ut isf så inte andra läser och blir oroliga!Var troligen bara ett misstag där hon använde fel ord. Om man inte är extremt påläst är det lätt att råka skriva genterapi istället för genteknik.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Viktigt att reda ut isf så inte andra läser och blir oroliga!Var troligen bara ett misstag där hon använde fel ord. Om man inte är extremt påläst är det lätt att råka skriva genterapi istället för genteknik.
Är det inte det som är den gängse användningen av ordet?Hur folk tolkar det jag skriver kan jag inte påverka.
Edit: Jag likställer inte ”genterapi” med att ”det påverkar vårt dna”.
Genterapier används för att behandla genetiska sjukdomar och tillhör gruppen avancerade läkemedel. De definieras av att DNA eller RNA ges till patienten i syfte att reglera, reparera, ersätta, addera eller ta bort en gen som orsakar sjukdom. Genterapi utförs i somatiska celler och de genetiska modifikationerna blir därmed inte ärftliga.
Jo men nu är det ju utrett att det var ett misstag och användning av fel ord bara.Viktigt att reda ut isf så inte andra läser och blir oroliga!
Vad hette det där Sars-viruset som drog runt i Sydostasien i början av 2000-talet? Om man haft det, kan det göra en immun mot detta?Det som är ännu viktigare att ta upp är att vi startade inte från 0 när det nya coronaviruset dök upp. Vi har ju forskat på sars-viruset i 17 år och hade till exempel redan beskrivit spike-proteinet som viruset använder för att infektera våra celler. Så forskningen hade redan kommit en bit på vägen innan vi fick covid-19(SARS-CoV-2).
Sars-Cov? Läste nån artikel om det, kommer inte ihåg var, men det finns ett flertal studier på det och har för mig att vissa som hade haft sars då uppvisade immunsvar eller t-cellsreaktivitet, men att det var mycket ojämna resultat så immunitet är högst tveksamt vid genomgången annan coronainfektion.Vad hette det där Sars-viruset som drog runt i Sydostasien i början av 2000-talet? Om man haft det, kan det göra en immun mot detta?
Tror problemet är att många inte förstår skillnaden mellan att förändra DNAt och förändra hur DNAt uttrycks. Det senare är ju någonting som händer konstant pga en mängd olika anledningar.Ja men det är ju virusets gen. När du skriver gentrapi tror folk att det påverkar vårt DNA och det är helt felaktigt.
Troligtvis är väl sars-cov lite för annorlunda jämfört med sars-cov-2 för att det ska ha någon större effekt, men det är ju inte helt omöjligt att man får någon form av hjälp av det.Vad hette det där Sars-viruset som drog runt i Sydostasien i början av 2000-talet? Om man haft det, kan det göra en immun mot detta?
Det blev nåt fel med min telefon så fortsätter här.Det är upprörande och oerhört provocerande att människor tar sig rätten att avvakta för att se hur det går för andra. Det spelar ingen roll om man bor i skogen, jobbar hemma, inte har något socialt umgänge, jada, jada…
När som helst kan vem
Jag tillhör generationen som är vaccinerad mot en del riktigt läskiga sjukdomar som vi nu slipper.
Typ polio, smittkoppor, tuberkulos och difteri.
Jag tycker ju att vaccination är oerhört viktigt.
Inte om vi vaccinerar oss.Fast de sjukdomarna är ju påväg tillbaka i och med att vi reser mer...
Hur menar du, vi är väl fortfarande skyddade av att vi har ett vaccinationsprogram?Fast de sjukdomarna är ju påväg tillbaka i och med att vi reser mer...
Det var länge sedan vi vaccinerade mot smittkoppor och tuberkulos.Hur menar du, vi är väl fortfarande skyddade av att vi har ett vaccinationsprogram?
Jo, men i den mån vi inte vaccinerar är det väl för att det anses inte behövas. Alltså att vi har en fortfarande bestående förändring av den allmänna smittbilden i landet. Menade både det och individens eget vaccinskydd - sammantagna effekten av de vaccinationsprogram som genomförts.Det var länge sedan vi vaccinerade mot smittkoppor och tuberkulos.
Smittkoppor finns ju inte längre.
Men tuberkulos gör.