Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Hur folk tolkar det jag skriver kan jag inte påverka.
Edit: Jag likställer inte ”genterapi” med att ”det påverkar vårt dna”.
Är det inte det som är den gängse användningen av ordet?
Exempelvis som hos gentekniknämnden.
Genterapier används för att behandla genetiska sjukdomar och tillhör gruppen avancerade läkemedel. De definieras av att DNA eller RNA ges till patienten i syfte att reglera, reparera, ersätta, addera eller ta bort en gen som orsakar sjukdom. Genterapi utförs i somatiska celler och de genetiska modifikationerna blir därmed inte ärftliga.

Du svarade inte på vad du menar är innebörden i ordet (eller ordet vaccin som jag också frågade om)...

Jag tänker att det är rimligt att avvakta vaccinering till långtidsstudier finns, OM man kan hålla sig helt isolerad från covid-drabbade delar av världen. För de allra, allra flesta är det ju inte ett alternativ, eftersom man behöver jobba, köpa mat och liknande och då riskerar att sprida sjukdom. För en isolerad önation är frågan mest om hur länge man som samhälle vill/kan/har råd att hålla strikt isolering mot en covid-drabbad omvärld. Själv bor jag i Sverige och kan inte undvika folk helt vare sig i jobbet eller privatlivet, och har således bokat vaccinationstid.

Man kan ju också ta I beaktning att med tanke på hur vaccin fungerar så är det mycket osannolikt att man skulle få biverkningar eller långtidsbiverkningar som man inte hade fått av en covidinfektion, och de hade sannolikt varit värre efter covid än efter vaccination.

En detalj som jag tycker saknas i den här vaccinorosdebatten är - vad gör den faktiska virusinfektionen med den mänskliga kroppen? Idag är kunskapsläget enormt mycket större än det var för ett år sedan när vi faktiskt inte visste nånting om viruset och hur det skulle behandlas. Vi har kommit en bit sedan dess,ffa omvårdnadsmässigt som lindrar symtom. Men vi står varje dag för nya insikter och kunskaper och jag skulle nog säga att vi (forskningen, vetenskapen) kan mycket om andra coronavirus och det är den kunskapen som är grund för hur dagens covidvacciner ser ut. Med det säger jag, att ja det är för det greater good man ska ta vaccinet - men jag är så egoistisk att jag i första främsta fall inte vill låta covid härja i min kropp för jag själv tror att infektionen av viruset kan vara värre att bli utsatt för än ett vaccin som det faktiskt ligger en hel del forskning och kunskap bakom. Nu skrämmer jag kanske de som haft covid, men det är faktiskt så jag känner. Jag har träffat och sett alldeles för många människor som kämpat för livet i sin covid och fått en lång lång resa tillbaka. Många har också neurologiska symptom kvar länge, trots att de kanske inte var så jättesjuka när de insjuknade. Så, alla dagar i veckan att jag hellre vaccinerar mig. Idag är jag fullvaccinerad och jag kommer även ta en tredje dos om så krävs.

Det som är ännu viktigare att ta upp är att vi startade inte från 0 när det nya coronaviruset dök upp. Vi har ju forskat på sars-viruset i 17 år och hade till exempel redan beskrivit spike-proteinet som viruset använder för att infektera våra celler. Så forskningen hade redan kommit en bit på vägen innan vi fick covid-19(SARS-CoV-2).
Vad hette det där Sars-viruset som drog runt i Sydostasien i början av 2000-talet? Om man haft det, kan det göra en immun mot detta?

Har inte läst tråden. Jag ville göra som du. Avvakta och se hur långtidseffekterna såg ut. Sen har jag dock hört om bekantas vänner som fått långtidscovid. Det skrämde mig mer än vaccinet! Har gått en vecka sen min första dos och mår hur bra som helst. Beslutet att vaccinera mig känns bra.

Vad hette det där Sars-viruset som drog runt i Sydostasien i början av 2000-talet? Om man haft det, kan det göra en immun mot detta?
Sars-Cov? Läste nån artikel om det, kommer inte ihåg var, men det finns ett flertal studier på det och har för mig att vissa som hade haft sars då uppvisade immunsvar eller t-cellsreaktivitet, men att det var mycket ojämna resultat så immunitet är högst tveksamt vid genomgången annan coronainfektion.

Nästa virus hette MERS och studier på genomgången sådan visade samma som på sars.

Troligtvis är väl sars-cov lite för annorlunda jämfört med sars-cov-2 för att det ska ha någon större effekt, men det är ju inte helt omöjligt att man får någon form av hjälp av det.

Jag är en av de som valde att inte vaccinera mig mot svininfluensan. Jag var dock "bara" tonåring, men min uppfattning/känsla då var att det var snabbt framställt för något som inte var så farligt eller så smittsamt. Möjligen en smula egotiskt men det var vad jag kände då. Plus att jag var/är spruträdd.

Nu har jag bokat tid för vaccination imorgon (läs: idag, fredag) för detta blev uppenbarligen större med nedstängningar av alla möjliga saker i samhället. Det blev en helt annan situation än när svininfluensan gick som värst, och jag får ju lita på att det var befogat. Rent egotiskt så verkar covid-19 medföra värre och längre bieffekter som verkar vara mera vanligt bland de drabbade, plus mera smittsamt.
Så även om jag är spruträdd så känner jag att jag får dra mitt strå till stacken nu när jag har möjligheten och kan ta den.

Det är upprörande och oerhört provocerande att människor tar sig rätten att avvakta för att se hur det går för andra. Det spelar ingen roll om man bor i skogen, jobbar hemma, inte har något socialt umgänge, jada, jada…
När som helst kan vem

Det är upprörande och oerhört provocerande att människor tar sig rätten att avvakta för att se hur det går för andra. Det spelar ingen roll om man bor i skogen, jobbar hemma, inte har något socialt umgänge, jada, jada…
När som helst kan vem
Det blev nåt fel med min telefon så fortsätter här.
När som helst kan vem som helst bryta benet eller råka ut för något annat som kräver sjukvård. Det spelar ingen roll om man bor i skogen, jobbar hemma, inte har nåt socialt umgänge, jada jada…
När det händer kan den skeptiske enstöringen vara förbaskat tacksam över att majoriteten av befolkningen valt att vaccinera sig. Det är nämligen vad som krävs för att de som arbetar i vården ska orka stå på benen och ge oss den vård som många av oss kommer att behöva under vår livstid. Om man är intresserad av statistik och biverkningar är det en god idé att kolla hur genomgången covidsjukdom påverkat människor. Glöm inte dödstalen.

Det var länge sedan vi vaccinerade mot smittkoppor och tuberkulos.
Smittkoppor finns ju inte längre.
Men tuberkulos gör.
Jo, men i den mån vi inte vaccinerar är det väl för att det anses inte behövas. Alltså att vi har en fortfarande bestående förändring av den allmänna smittbilden i landet. Menade både det och individens eget vaccinskydd - sammantagna effekten av de vaccinationsprogram som genomförts.

Jag förstod inte hur argumentet att det förekommer viss reseimport skulle förändra slutsatserna en kan dra av vaccineringens betydelse i sammanhanget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka