Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste fråga hur du definierar de begreppen?mRNA-vaccinen är egentligen inte vaccin, de är genterapi. Det finns inga tidigare liknande ”vaccin”.
Jo det är ett vaccin även om det bygger på genteknik.Jag tror du har ratt iom att mRNA ar nytt i detta syfte - som @Rosett papekade ar det tydligen inte ens ett vaccin i traditionellt satt, men jag vet iaf. att med Astra vaccinet sa hade det jobbats pa i flera ar, och sa hade de typ tur att det passade/kunde anpassas for covid. Jag har last en del intervjuer med Sarah Gilbert, som ar ansvarig for Astra vaccinet, och hon ar minst sagt en respektingivande kvinna, sa jag kanner mig valdigt trygg dar anda.
Vad är det för biverkningar som kan dyka upp så sent?Ser ingen jätte poäng att vänta 1 år för att se hur vaccinet påverkar andra långsikt innan man själv tar det, för att vara säker på vaccinets biverkningar långsiktigt så snackar vi 10-20 år väntan.
Det tog tex 5 år innan man kunde bevisa sambandet mellan svininfluensa vaccinet och narkolepsi.Vad är det för biverkningar som kan dyka upp så sent?
Jag skulle nog vilja säga att alla använda sociala media som kunskapskälla är en fullständigt horribel tanke, jag kan knappt greppa att det faktiskt finns människor som gör detProblemet med att använda FB som kunskapskälla är att det inte är någon slump vilka artiklar eller vilken information som dyker upp i ens flöde.
Bukefalos räknas väl som social media?Jag skulle nog vilja säga att alla använda sociala media som kunskapskälla är en fullständigt horribel tanke, jag kan knappt greppa att det faktiskt finns människor som gör det
Ja, och även om jag själv lärt mig mycket under alla mina år här så skulle jag inte säga att nätforum med ovidimerade anonyma användare är en bra kunskspskälla.Bukefalos räknas väl som social media?
Jag har läst hela tråden.Ja det är vi ju redan. Så fort det blir ett utbryt så går delar av staten i lock down. Sydney/nsw för tillfället...
Detär så de hanterar det.
Small businesses går under MEN "smittan hålls ner"
Det blir kanske ännu mer tomt på landsbygden och i småbyarna i Australien om covid slår till ordentligt....Jag har läst hela tråden.
Det perspektiv som jag tycker saknas är hur samhället skall klara av att fungera utan vaccinerade invånare.
Sjukvården klarar inte av pandemin.
Ekonomin klarar inte av pandemin.
Att leva i ett kollapsat samhälle är oerhört farligt och otrevligt. Ett brutet ben kan innebära döden.
Det är därför som man vaccinerar sig.
För att samhället skall vara fungerande och trevligt.
Men PRECIS. Så enkelt. Ja, det kommer att vara några som stryker med och far illa av vaccinet. Det handlar om the greater good.Jag ska ta vaccinet eftersom samhället inte klarar av att leva i en pandemi värld, sjukvårds personalen kommer inte palla i längden. Så jag kommer göra det jag kan (ta vaccinet) för att hjälpa samhället att kunna återgå till det normala, och för att skydda dem som inte kan ta vaccinet.
Men du skrev 10-20 år och jag undrade vad för biverkningar som kan dyka upp så sent?Det tog tex 5 år innan man kunde bevisa sambandet mellan svininfluensa vaccinet och narkolepsi.
Men du skrev 10-20 år och jag undrade vad för biverkningar som kan dyka upp så sent?
Ni har alltså ingen nyhetsbevakning? Eller saknas rapportering kring vaccin och kring det globala läget?Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....
Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.
Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.
Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.
Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.
Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?
När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...
Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.
Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....
Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...
Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.
Vill bara prata ut
kanske är naiv men har svårt att föreställa mig det, vaccin är ju inget nytt och dessa mRNA-vaccin har ju testats på både djur och människor innan även om det var mot andra sjukdomar.För tidig död? Cancer? Helt oanade effekter som vi inte ens kan föreställa oss nu?
Det ska vägas mot en samhällskollaps vilket vi står inför om ännu en höst/vinter/vår går i samma spår som 2020.
Alltså den enda vaccininfon jag fått från FB är från individer som skriver att de har (eller kommer) vaccinera sig. Möjligen nån reklam från krisinformationen också.Ja och nej. Jag har internet och FB (min sambo har internet men inte FB) och jag tänker att jag ska vaccinera mig när jag är redo. Sambon också.
Vi känner oss inte redo än.
Edit: varför jag drar in FB i konversationen är för att så oerhört mycket info kommer via denna kanal, både för och emot.
Och att Aus regering verkar ha varit avvaktande med, tills nu kanske, man börjat lobba för vaccin senaste dagarna
...och risken för att nya mutationer får fäste och sprids ökar tydligen ju längre områden går utan vaccintäckning.Vaccinet är redan testat och bedömts säkert så jag tycker helt ärligt att det inte är ok att vänta bara för att en vill se ev långtidseffekter. Vad tror du händer om alla tänker så?!
Plus att viruset ändras och det kommer även vaccinet att göra (den här smittan är något vi kommer att få leva med länge). Du kommer aldrig att kunna vänta några år på vaccin för det kommer inte att vara samma vaccin som erbjuds (jämför med säsongsinfluensan).