Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut

Jag tror fullt på vaccin som koncept en är lika fullt övertygad om att man absolut inte kommer bli kompenserad för det om man får större bieffekter/inkomstförluster av det så jag vill kunna veta att risken är minimal och att jag får ett bra vaccin. Och jag tror faktiskt även på folks rätt att bestämma över sina egna kroppar även om det de bestämmer är "fel". Så jag förstå absolut hur du tänker. Jag kommer vaccinera mig men gör "som man inte ska" och har tänkt boka första sprutan efter semestern istället för så fort jag kan. Jag är enormt osocial nuförtiden och kommer sitta i ett hus i skogen under semestern så risken för att jag åker på Covid under tiden känns minimal.

Jag är absolut även påverkad över att jag valde att inte ta svininfluensavaccinet (då iof pga att jag antagligen redan haft den) och i det fallet så är jag övertygad om att det var rätt beslut såhär i efterhand. Sen tror jag faktiskt inte att Covid kommer förvinna av att alla vaccinerar sig en gång utan det kommer nog bli en årlig vaccination under en längre tid för att det ska täcka alla mutationer så det här med bråttom att vaccinera alla för att Covid ska försvinna tror jag är väl optimistiskt. Snarare bli ett betydligt mindre problem.

Senast ändrad:
Okej, men du borde vara mer källkritisk än så! Men det kanske du är gentemot informationen du stöter på där. Men det känns sådär att ha det som källa till nyheter.
Alltså "fb som källa" är det ju inte. Det är artiklar delade på fb från världen över och så får man ju kolla den ursprungliga källan.

Jag läser inte memes eller screenshots bs

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut

Vaccinet är redan testat och bedömts säkert så jag tycker helt ärligt att det inte är ok att vänta bara för att en vill se ev långtidseffekter. Vad tror du händer om alla tänker så?!

Plus att viruset ändras och det kommer även vaccinet att göra (den här smittan är något vi kommer att få leva med länge). Du kommer aldrig att kunna vänta några år på vaccin för det kommer inte att vara samma vaccin som erbjuds (jämför med säsongsinfluensan).

Vaccinet är redan testat och bedömts säkert så jag tycker helt ärligt att det inte är ok att vänta bara för att en vill se ev långtidseffekter. Vad tror du händer om alla tänker så?!

Plus att viruset ändras och det kommer även vaccinet att göra (den här smittan är något vi kommer att få leva med länge). Du kommer aldrig att kunna vänta några år på vaccin för det kommer inte att vara samma vaccin som erbjuds (jämför med säsongsinfluensan).
I första stycket tänker jag att vaccinet inte är långtidstestat, det har inte funnits tid till det.

Och i andra stycket hänvisar jag till första stycket.

.jag säger inte att jag inte kommer vaccinera mig. Men jag är inte redo än.

Jag har läst artiklar om UK och Israel senaste dagarna... och känner att jag vill veta mer. Dock inte haft tid än
Menar du det här med att deras smittspridning gått upp igen trots hög vaccinationstäckning? Det har ju med nya mutationer att göra framförallt, och det är absolut inget argument för att vaccin skulle vara meningslöst. Långt fler hade dött och blivit allvarligt sjuka annars, det finns det nog inget att orda om.

Sedan inte enbart för andras skull utan även för sin egen skull. Att drabbas av långtidscovid är enormt tärande har jag förstått av de som drabbats. Och det är friska personer, relativt unga som dras med i den skiten många gånger. Vilket påverkar livet på flera plan.
Så vaccin ger ett bra skydd mot att drabbas mot allvarlig sjukdom. Fantastisk att vi kunde få fram så pass fort.
Rekommenderar att lyssna på sommar i P1 där de tog upp om Pfizer och hur det kommer sig att de kunde få fram vaccinet så snabbt.

Menar du det här med att deras smittspridning gått upp igen trots hög vaccinationstäckning? Det har ju med nya mutationer att göra framförallt, och det är absolut inget argument för att vaccin skulle vara meningslöst. Långt fler hade dött och blivit allvarligt sjuka annars, det finns det nog inget att orda om.
Ja, jag vill sätta mig in i det hela innan :)

I första stycket tänker jag att vaccinet inte är långtidstestat, det har inte funnits tid till det.

Och i andra stycket hänvisar jag till första stycket.

.jag säger inte att jag inte kommer vaccinera mig. Men jag är inte redo än.

Ok... men du litar mer på källor på FB än forskare som tagit fram och testat vaccinet, som sedan har bedömts som säkert av WHO? Och när tänker du vara redo? Vad för relevant källa ska få dig att ta det om WHO inte duger?

Det finns så extremt många hål i det resonemanget att jag vet inte var jag ska börja...

Sedan inte enbart för andras skull utan även för sin egen skull. Att drabbas av långtidscovid är enormt tärande har jag förstått av de som drabbats. Och det är friska personer, relativt unga som dras med i den skiten många gånger. Vilket påverkar livet på flera plan.
Så vaccin ger ett bra skydd mot att drabbas mot allvarlig sjukdom. Fantastisk att vi kunde få fram så pass fort.
Rekommenderar att lyssna på sommar i P1 där de tog upp om Pfizer och hur det kommer sig att de kunde få fram vaccinet så snabbt.
Ska göra det, jag vill läsa på innan

Ok... men du litar mer på källor på FB än forskare som tagit fram och testat vaccinet, som sedan har bedömts som säkert av WHO? Och när tänker du vara redo? Vad för relevant källa ska få dig att ta det om WHO inte duger?

Det finns så extremt många hål i det resonemanget att jag vet inte var jag ska börja...
Nej, jag skrev i ett annat inlägg att fb är ingen källa utan det är artiklar som delas på fb, länkar till information och så får man sålla källorna, vilket jag gör.

Vad vill du sätta dig in i mer detaljerat? Jag är ganska nördig och läser studier från respektive länder, om du vill så kan jag länka om jag snubblar över något som är av intresse för dig.
Eftersom vi nu är så efter här i Aus redan pga vilken anledning det än är, det har inte lobbats för vaccin förrän senaste dagarna (på 1.5 år !!!!) här... men jag vill gärna se studier och statistik på viverkningar från länder där merparten ÄR vaccinerade.
Skulle även vilja läsa på mer om covid och Kina "idag".

Jag kan googla allt detta själv men har inte gjort det än, no excuse really...

Men vi var i lock down här på ön i 3 dagar men det har lyft igen och vi återgår till det "nya normala" igen.

Jag är essential worker så när allt stängde ner jobbade vi arslet av oss, sambon med... men nästa lediga dag, söndag, ska jag sätta mig och söka info

Jag tror fullt på vaccin som koncept en är lika fullt övertygad om att man absolut inte kommer bli kompenserad för det om man får större bieffekter/inkomstförluster av det så jag vill kunna veta att risken är minimal och att jag får ett bra vaccin. Och jag tror faktiskt även på folks rätt att bestämma över sina egna kroppar även om det de bestämmer är "fel". Så jag förstå absolut hur du tänker. Jag kommer vaccinera mig men gör "som man inte ska" och har tänkt boka första sprutan efter semestern istället för så fort jag kan. Jag är enormt osocial nuförtiden och kommer sitta i ett hus i skogen under semestern så risken för att jag åker på Covid under tiden känns minimal.

Jag är absolut även påverkad över att jag valde att inte ta svininfluensavaccinet (då iof pga att jag antagligen redan haft den) och i det fallet så är jag övertygad om att det var rätt beslut såhär i efterhand. Sen tror jag faktiskt inte att Covid kommer förvinna av att alla vaccinerar sig en gång utan det kommer nog bli en årlig vaccination under en längre tid för att det ska täcka alla mutationer så det här med bråttom att vaccinera alla för att Covid ska försvinna tror jag är väl optimistiskt. Snarare bli ett betydligt mindre problem.
Delvis kl

Jag tänker som du. Var även med om att ett flertal av mina skolkamrater fick sina liv förstörda av narkolepsi efter svininfluensavaccinet. Vi var då 15 år och ett flertal av mina nära vänner blev kroniskt sjuka efteråt.

Tycker att det är tråkigt att många verkar tro att man väntar med vaccinationen men ändå skulle börja leva som vanligt. Att vänta med vaccination innebär att jag fortsätter hålla mig hemma, jobbar hemifrån, handspritar, undviker folk. Upplever att många blir aggressiva när man säger att man vill vänta med vaccinationen och verkar inte bry sig om av vilken anledning.

Vaccineringen är frivillig och enligt folkhälsomyndighetens hemsida citerat "Vaccinationen är bara en del av lösningen. Vi behöver fortsätta att tvätta händerna, stanna hemma vid symtom och hålla avstånd för att bromsa smittan, även när vaccinet mot covid-19 finns tillgängligt.". Det finns fler sätt än vaccination för att bromsa smittan och smittspridningen :up:

Jag kan i sak förstå Seabaz alla dagar i veckan.
Vägrade ta svininfluensans vaccin trots enligt kollegor vårt "utsatta" läge som bank (?) (nej jag såg mej inte som livsviktig).
Har mej veterligen inte haft svininfluensan heller...

Är jätteskeptisk till vaccinet mot covid, men har tagit första sprutan, absolut inte av nån ädel "för alla andras skull" utan helt sonika för att jag vill kunna resa utomlands igen när det är möjligt. Det är på riktigt min enda anledning.
Jag hade inte tagit den annars. Och det samma gäller sambon som enbart kommer ta den pga resandet/friheten den innebär.

Tror jag vaccinet hjälper ? Inte en aning. Folk kan bära sjukdomen ändå, kan fortfarande bli sjuka om än förhoppningsvis inte dö av den... Vet man åt om långtidsverkningar. NOPE... Oavsett vad alla säger så är det ett hastigt framtaget vaccin.
Även om det är framtaget på "beprövade" "basvaccin" så är det ändå ett nytt hastigt framtaget vaccin.

Som sagt jag tar det enbart för att den kommer ge mej frihet att resa och gör den inte det kommer jag känna mej lurad :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka