Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Största risken med att vänta med att vaccinera sig som jag ser det är att det ger viruset gott om tid att mutera. Om många är ovaccinerade kan ett smittsammare variant snabbt få fäste och sprida sig, och kanske mutera ytterligare till en variant som vaccinet inte biter på. Att snabbt bekämpa viruset är enda möjliga vägen till kontroll.

Sedan är ser ju väldigt många miljoner som är vaccinerade. De som deltog i försöken lär ju ha varit vaccinerade ganska länge nu och än så länge rapporteras det inte om långtidsbiverkningar. Allvarliga biverkningar är mycket ovanligt och sett till risken att få allvarliga komplikationer vid smitta är det verkligen ingenting.

Eftersom vi nu är så efter här i Aus redan pga vilken anledning det än är, det har inte lobbats för vaccin förrän senaste dagarna (på 1.5 år !!!!) här... men jag vill gärna se studier och statistik på viverkningar från länder där merparten ÄR vaccinerade.
Skulle även vilja läsa på mer om covid och Kina "idag".

Jag kan googla allt detta själv men har inte gjort det än, no excuse really...

Men vi var i lock down här på ön i 3 dagar men det har lyft igen och vi återgår till det "nya normala" igen.

Jag är essential worker så när allt stängde ner jobbade vi arslet av oss, sambon med... men nästa lediga dag, söndag, ska jag sätta mig och söka info
Alltså, överlag så ser det väl ut som så att WHO, EMA motsvarande i USA tycker att riskerna med vaccin är små och att riskerna som kommer med en covid-infektion är större. Vad gäller Kina och Covid-19 så ser jag inte hur det skulle vara relevant om man funderar över vaccin. :D

Eftersom vi nu är så efter här i Aus redan pga vilken anledning det än är, det har inte lobbats för vaccin förrän senaste dagarna (på 1.5 år !!!!) här... men jag vill gärna se studier och statistik på viverkningar från länder där merparten ÄR vaccinerade.

Men vi var i lock down här på ön i 3 dagar men det har lyft igen och vi återgår till det "nya normala" igen.

Jag är essential worker så när allt stängde ner jobbade vi arslet av oss, sambon med... men nästa lediga dag, söndag, ska jag sätta mig och söka info

Och du tycker att du kan bedöma all info och statistik du hittar bättre än alla världens forskare som tagit fram vaccinet, testat det och utvärderat resultaten av tester? Att du kan göra en annan bedömning än WHO, EU:s "läkemedelsverk" och de flesta länders motsvarighet till Läkemedelsverket??

Då kanske Sverige är en bra början. Sverige har väldigt hög vaccinationsvilja så vi börjar få en rätt hög täckning nu. Börja med Folkhälsomyndighetens hemsida, där finns enormt mycket information och statistik att bläddra bland. Att lyssna på sommarpratet med Pfizers forskningschef som sändes häromdagen kan vara en idé också för att få mer övergripande information om vaccinet (har inte själv hört det än men gissar att han på något sätt pratar om framtagandet av Comirnaty).

Och du tycker att du kan bedöma all info och statistik du hittar bättre än alla världens forskare som tagit fram vaccinet, testat det och utvärderat resultaten av tester? Att du kan göra en annan bedömning än WHO, EU:s "läkemedelsverk" och de flesta länders motsvarighet till Läkemedelsverket??
Det är en stor skillnad på hur man som individ bedömer information dvs risker vs fördelar för en själv och vad olika myndigheter bedömer är bäst på gruppnivå. Så självklart ska man läsa på så mycket man kan själv från pålitliga källor om man vill. Om inte annat för att man själv oftare är mer bekväm med att ta beslut man upplever som riskfyllda om det är så att man vet varför och är medveten om eventuella konsekvenser i förväg.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
Hur många andra vaccinationer har du detaljstuderat biverkningar på innan du tagit vaccination? Även 'gamla beprövade' vaccinationer förnyas o f t a....

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag fattar inte. Din sambo väljer aktivt bort alla former av media - då är det väl inte "intressant" att han inte nås av information om vaccinering? Det är väl helt uppenbart att man går miste om sådan information om man aktivt väljer att skärma av sig från omvärlden? Ber om ursäkt på förhand om jag missat/missförstått något. Jag förstår inte din sambos tankegångar.

Edit: nr 157 på bollen. :idea:

Det är en stor skillnad på hur man som individ bedömer information dvs risker vs fördelar för en själv och vad olika myndigheter bedömer är bäst på gruppnivå. Så självklart ska man läsa på så mycket man kan själv från pålitliga källor om man vill. Om inte annat för att man själv oftare är mer bekväm med att ta beslut man upplever som riskfyllda om det är så att man vet varför och är medveten om eventuella konsekvenser i förväg.

De allra flesta människor lever i ett samhälle och är påverkade av samhället och hur det går för samhället i stort. Om alla låter bli att vaccinera sig så siktar man ju rent krasst antingen på full isolering för evigt eller på flockimmunitet på naturligt vis = många kommer att dö. Men man kan ju komma fram till slutsatsen att det gör inget att andra människor dör om man själv är i en grupp som har låg risk för allvarlig sjukdom. Men jag tycker att det dels är en riskabel strategi då många unga fått långtidscovid. Det vill jag slippa få! Dels är det en väldigt egoistisk strategi.

Senast ändrad:
Jag skrev det här inlägget i nån tråd om vaccin förra året och min åsikt har inte ändrats. Eller jo, den har ändrats på så vis att jag idag inte skulle uttrycka mig som jag gör i den första meningen (att jag "inte är jättepepp"). När det väl var min tur att vaccineras för några veckor sedan var jag väldigt motiverad och hade noll tvivel.
Jag är precis som många andra kanske inte jättepepp på att ta Covid-vaccinet för min egen hälsas skull, men kommer definitivt att göra det som en solidarisk handling när det blir dags för min "grupp". Jag är dock under 30 och fullt frisk, så det lär ta ett tag innan det är min tur.

Att man är emot andra, extremt beprövade vaccin som t.ex. det mot röda hund eller mässlingen är bortom mitt förstånd, men visst förstår jag att man är lite ängslig när det gäller något som är såhär pass relativt nytt (även om jag själv känner tillräckligt mycket tillit till vetenskapsvärlden för att känna mig okej med att ta det). Men det är liksom sådant man får tänka bort lite under sådana här exceptionella förhållanden tycker jag, för att vi ska kunna återgå till ett samhälle som faktiskt går att leva i. Det handlar om solidaritet, helt enkelt. Det handlar inte om dig, eller mig. Den här själviskheten och oförmågan att tänka längre än näsan räcker som jag sett bevis på under de senaste 8 månaderna gör mig alldeles matt.

Viktigt att beakta för t.ex. Australiens del är ju också att viruset faktiskt kan spridas trots att folk är vaccinerade. Vaccinet skyddar främst mot symptom, inte mot spridning (även om de två naturligtvis hör ihop på sätt och vis; mindre symptom = mindre risk att sprida det vidare). När alla är vaccinerade spelar det ju mindre roll, eftersom man som vaccinerad högst osannolikt skulle bli särskilt sjuk, men om en vaccinerad person som bär på viruset blir insläppt i Australien där få är vaccinerade kan det ju ha ganska besvärliga påföljder.

Att tänka på att man "inte använder Facebook som källa, utan tar del av artiklar länkade där" är att man lätt hamnar i en filterbubbla och bara tar del av en typ av information/sida. Det här gäller ju iof alla sociala medier, och jag anser att det blir än mer källkritik som måste till. Vem har postat artikeln, och varför?

Jag själv har på twitter försökt följa fler personer jag inte håller med politiskt, ideologiskt eller vad det nu handlar om, och jisses vad det är svårt att inte bara avfölja ibland!

Ja, vi har inte kunnat kora langtidsstudier pa effekterna av just de har vaccinen an, men det ar ju knappast som att det har ar de forsta vaccinen som manskligheten framstallt, sa man kan sakert dra en hel mangd rimliga slutsatser i stil med "detta vaccinet liknar det har andra vaccinet, och darfor borde det bete sig pa foljande satt" osv.
Är det inte så att mRNA vaccin är relativt nytt? Har för mig att jag läste om att det testats tidigare, bl.a. mot ebola, men att det är första gången mRNA vaccin används storskaligt eller vad man ska säga?

Sen har ju förstås den tekniken forskats på ett bra tag, menar inte att det finns anledning att ifrågasätta säkerheten.

De allra flesta människor lever i ett samhälle och är påverkade av samhället och hur det går för samhället i stort. Om alla låter bli att vaccinera sig så siktar man ju rent krasst antingen på full isolering för evigt eller på flockimmunitet på naturligt vis = många kommer att dö. Men man kan ju komma fram till slutsatsen att det gör inget att andra människor dör om man själv är i en grupp som har låg risk för allvarlig sjukdom. Men jag tycker att det dels är en riskabel strategi då många unga fått långtidscovid. Det vill jag slippa få! Dels är det en väldigt egoistisk strategi.
Fast i det fallet bygger du ju dina scenarion på att alla skulle komma fram till att det för dem själva som individer så överstiger riskerna fördelarna. Det är ju inte speciellt troligt det heller. Att däremot bara säga ”lita på myndigheterna och läs inte på själv” tycker jag är helt fel. Om att faktagranska källor och tillämpa kritiskt tänkande gör alla till vaccinmotståndare så har vi ett mycket större problem på befolkningsnivå än Covid.

Alltsa, jag tanker sahar - vaccinerna ar framtagna av proffs, hart granskade, och typ sa sakra som det ar manskligt mojliga.
Ja, vi har inte kunnat kora langtidsstudier pa effekterna av just de har vaccinen an, men det ar ju knappast som att det har ar de forsta vaccinen som manskligheten framstallt, sa man kan sakert dra en hel mangd rimliga slutsatser i stil med "detta vaccinet liknar det har andra vaccinet, och darfor borde det bete sig pa foljande satt" osv.
mRNA-vaccinen är egentligen inte vaccin, de är genterapi. Det finns inga tidigare liknande ”vaccin”.

Jag har aldrig varit rädd för att få covid själv, samt att jag lever ett ganska isolerat liv både nu och innan covid, men då jag jobbar på ett äldreboende har jag varit LIVRÄDD att smitta någon boendeså det var så självklart det bara kunde bli att jag skulle vaccineras!

Hade jag inte jobbat med människor kanske jag hade tänkt annorlunda, eftersom jag i princip bara pendlar mellan jobb och hemmet, men jag gissar att jag hade vaccinerat mig tillslut oavsett, om inte för att kunna få börja resa igen, något jag verkligen längtar efter! Men det kommer då dröja minst ett år innan jag skulle våga ge mig ut och resa utanför Sverige.

Jag törs inte ens boka en dag på Furuviksparken 6 veckor fram som det ser ut nu! 🙈😂

Jag har aldrig varit rädd för att få covid själv, samt att jag lever ett ganska isolerat liv både nu och innan covid, men då jag jobbar på ett äldreboende har jag varit LIVRÄDD att smitta någon boendeså det var så självklart det bara kunde bli att jag skulle vaccineras!

Hade jag inte jobbat med människor kanske jag hade tänkt annorlunda, eftersom jag i princip bara pendlar mellan jobb och hemmet, men jag gissar att jag hade vaccinerat mig tillslut oavsett, om inte för att kunna få börja resa igen, något jag verkligen längtar efter! Men det kommer då dröja minst ett år innan jag skulle våga ge mig ut och resa utanför Sverige.

Jag törs inte ens boka en dag på Furuviksparken 6 veckor fram som det ser ut nu! 🙈😂
Jag var heller inte rädd för att få covid.
Sen fick jag det.
Åh jävlar vad sjuk jag var
Inte ens under den jävligaste flunsan har jag fruktat för mitt liv, men det gjorde jag nu.
Så jag har tagit första sprutan redan.
Den andra tas 28 juli.
Jag var sjuk i maj.
Men aldrig vill jag bli så sjuk igen.
Har fortfarande bieffekter av covid som jag gärna skulle slippa.

Jag var heller inte rädd för att få covid.
Sen fick jag det.
Åh jävlar vad sjuk jag var
Inte ens under den jävligaste flunsan har jag fruktat för mitt liv, men det gjorde jag nu.
Så jag har tagit första sprutan redan.
Den andra tas 28 juli.
Jag var sjuk i maj.
Men aldrig vill jag bli så sjuk igen.
Har fortfarande bieffekter av covid som jag gärna skulle slippa.

Ja, jag vet att många blir riktigt sjuka, även ”vi” som är unga och friska annars. Men trots det så har jag som sagt själv aldrig varit rädd för det, trots att jag hört talas om unga som t.o.m. gått bort.

Kanske är det för att jag som sagt inte är ute bland folk normalt sett? Att det är sån liten risk att jag skulle drabbats så jag inte har varit orolig, för jag utsätts så otroligt minimalt för det? Jag hade nog varit mer rädd om jag skulle behöva åka med lokaltrafiken, eller enbart kunde handla på tider när ALLA handlar, eller om jag behövde utsätta mig för mer människor. Bor i en liten ”håla” så finns ingen risk att hamna i någon folksamling. Hade jag bott i en större stad så hade jag varit mer rädd. Självklart har jag respekt för covid, men rädd har jag inne varit.

Sen har vi så otroligt strikta hygienrutiner på jobbet som jag även tar med mig automatiskt hem också.

Ja, jag vet att många blir riktigt sjuka, även ”vi” som är unga och friska annars. Men trots det så har jag som sagt själv aldrig varit rädd för det, trots att jag hört talas om unga som t.o.m. gått bort.

Kanske är det för att jag som sagt inte är ute bland folk normalt sett? Att det är sån liten risk att jag skulle drabbats så jag inte har varit orolig, för jag utsätts så otroligt minimalt för det? Jag hade nog varit mer rädd om jag skulle behöva åka med lokaltrafiken, eller enbart kunde handla på tider när ALLA handlar, eller om jag behövde utsätta mig för mer människor. Bor i en liten ”håla” så finns ingen risk att hamna i någon folksamling. Hade jag bott i en större stad så hade jag varit mer rädd. Självklart har jag respekt för covid, men rädd har jag inne varit.

Sen har vi så otroligt strikta hygienrutiner på jobbet som jag även tar med mig automatiskt hem också.
Jag bor i en liten håla
Följde alla restriktioner och höll reglerna på jobbet.
Men mer än hälften av personalen blev sjuka och jag var den sista som blev smittad.
Ironi eftersom jag som huvudskyddsombud ombads stänga skolan men inte gjorde det då det inte hade ändrat så mycket.

Alltså det förvånar mig inte ett dugg att ts och ffa hennes sambo resonerar så här. Min erfarenhet är att australiensare är jävligt oengagerade och helt ointresserade i resten av världens intressen och problem. Ett av få länder som räknas som demokrati där politiken många gånger motarbetar t.ex FN i flera viktiga frågor och det är klart att det färgar av sig på befolkningen också. Trots det kommer de jag känner, både infödda och inflyttade att vaccinera sig, men de bor i större städer och de flesta är akademiker. Jag tror synen på vaccination i många länder är en klassfråga och har att göra med var och hur man bor till viss del.

Jag hade inte heller velat ta vaccinet men klart som fan vi som är privilegierade och faktiskt får ta det ska ta det.

Är det inte så att mRNA vaccin är relativt nytt? Har för mig att jag läste om att det testats tidigare, bl.a. mot ebola, men att det är första gången mRNA vaccin används storskaligt eller vad man ska säga?

Sen har ju förstås den tekniken forskats på ett bra tag, menar inte att det finns anledning att ifrågasätta säkerheten.

Jag tror du har ratt iom att mRNA ar nytt i detta syfte - som @Rosett papekade ar det tydligen inte ens ett vaccin i traditionellt satt, men jag vet iaf. att med Astra vaccinet sa hade det jobbats pa i flera ar, och sa hade de typ tur att det passade/kunde anpassas for covid. Jag har last en del intervjuer med Sarah Gilbert, som ar ansvarig for Astra vaccinet, och hon ar minst sagt en respektingivande kvinna, sa jag kanner mig valdigt trygg dar anda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka