Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Jag själv har på twitter försökt följa fler personer jag inte håller med politiskt, ideologiskt eller vad det nu handlar om, och jisses vad det är svårt att inte bara avfölja ibland!
Så är det absolut! På ett sätt borde man göra det mer, men det tar så mycket energi. Twitter är ett bra alternativ (för mig åtminstone) eftersom jag använder den mer jobbrelaterat och har lättare att begränsa.

Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut

Resultaten finns och är extremt bra hittills, mRNA är nyckeln. Sjukdomen är potentiellt dödlig också för yngre eller kan ge extrema långtidssymptom som förstör livet. Den smittar extremt bra.

Räcker för att jag gärna tar mer än ett vaccin.

Alternativet vore att aldrig mer träffa någon människa närmare än 2 meter bort utan att denne testat sig och gått i karantän i förväg.

mRNA-vaccinen är egentligen inte vaccin, de är genterapi. Det finns inga tidigare liknande ”vaccin”.
Vadå genterapi? Det påverkar ju inte vårt dna.

Edit. Jag blir rätt upprörd av sådana påståenden. Det här är ju det senaste från anti-vaxxers, att vaccinet påverkar vårt dna och att proteinet som bildas är gift osv. Det är felaktigt och det är oetiskt att sprida sånt!

mRNA använder sig av virusets DNA (istället för levande virus), det påverkar INTE vårt DNA och kan aldrig kallas genterapi.

Senast ändrad:
Måste fråga hur du definierar de begreppen?
Jag har aldrig hört annat än att
Vaccin=få immunförsvaret att reagera på något som inte genererar fullskalig infektion hos individen (avdödat virus/försvagat virus/igenkännbar del av virus osv.)
Genterapi=ersätter/lagar någon sjukdomsalstrande defekt/skada i arvsmassan genom att förändra individens egen genbas
+ @MiniLi

Försökte citera från en sida men det blev bara konstig text och tecken så länkar i stället.
mRNA ”är en kopia av en gen” står det i texten.

https://www.genteknik.se/ordlista/rna/

Senast ändrad:
Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....

Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...

Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
Men jag fattar inte? Ni har väl radionyheter? Någon gång måste ni ju få till er samhällsinformation? Hur får ni veta att det ska bli en lockdown t ex? Har ni inga allmänna råd kring smittspridning? Hur klarar ni er utan vederhäftig samhällsinformation? När det var hemska bränder med evakueringar osv hur fick ni då veta det?

För min egen del tvekade jag aldrig att vaccinera mig, är färdig vaccinerad sedan strax före midsommar. Har lyckats klara mig från att få covid men jag tillhör flera riskgrupper. Min sambo som jobbar med människor vaccinerade sig i Januari redan. För honom fanns de heller ingen tvekan, han vill inte smitta sina boenden. 90 procent på hans jobb är vaccinerade både boenden och personal. De har haft typ två fall av covid bland personalen på hela den här tiden. De är väldigt lite i jämförelse med många andra ställen i samma region.

Alltså den enda vaccininfon jag fått från FB är från individer som skriver att de har (eller kommer) vaccinera sig. Möjligen nån reklam från krisinformationen också.
Facebook har ju ett ”center” för covidinfo.
Jag har märkt att när nån skriver eller postar länkar om covid så kommer det en ”bar” nedtill i inlägget som hänvisar till officiell covidcentret. Eller liknande.

Vadå genterapi? Det påverkar ju inte vårt dna.

Edit. Jag blir rätt upprörd av sådana påståenden. Det här är ju det senaste från anti-vaxxers, att vaccinet påverkar vårt dna och att proteinet som bildas är gift osv. Det är felaktigt och det är oetiskt att sprida sånt!

mRNA använder sig av virusets DNA (istället för levande virus), det påverkar INTE vårt DNA och kan aldrig kallas genterapi.
Jag har inte påstått att det påverkar vårt dna.

Menade du genteknik kanske när du skrev genterapi?

För du skrev genterapi och då förstår jag att MiniLi reagerar eftersom "genterapi är en behandlingsform som kan användas för behandling av vissa sjukdomar som har sitt ursprung i genetiska defekter. Behandlingen går ut på att byta ut eller reparera gener för att återställa normal funktion." Genterapi påverkar inte heller vårat DNA men påverkar våra gener.

Inte alls samma sak om Genteknik.
mRNA-vaccinen använder sig av Genteknik.

Nej, men det är felaktigt det du säger. Från samma sida du länkade till står det:
"Även om vaccinet består av genetiskt material så handlar det inte om genmodifiering. RNA-vaccinet blir inte blir en del av cellernas Arvsmassa"
https://www.genteknik.se/genteknik-bakom-lovande-vaccin-mot-covid-19/
Jag svarade på @MiaMia s fråga om hur jag (=jag) definierar de begreppen.

Nu slängde du in ”genmodifiering”. :confused1: Det har jag aldrig nämnt något om.

Menade du genteknik kanske när du skrev genterapi?

För du skrev genterapi och då förstår jag att MiniLi reagerar eftersom "genterapi är en behandlingsform som kan användas för behandling av vissa sjukdomar som har sitt ursprung i genetiska defekter. Behandlingen går ut på att byta ut eller reparera gener för att återställa normal funktion." Genterapi påverkar inte heller vårat DNA men påverkar våra gener.

Inte alls samma sak om Genteknik.
mRNA-vaccinen använder sig av Genteknik.
Vet inte. :confused1:

Hur folk tolkar det jag skriver kan jag inte påverka.
Edit: Jag likställer inte ”genterapi” med att ”det påverkar vårt dna”.
Du kan ju inte använda etablerade begrepp men mena något annat?
Det är dessutom extra känsligt iom all oro kring vaccinet, nu uttryckte du dig på ett sätt som spelar anti-vacc-rörelsen rakt i händerna.

Ser att en del tar upp svininfluensavaccinet som ett vaccin som blev fel för det togs fram för snabbt. Det var dock inte det snabba framtagandet som orsakade problemet, utan viruset i sig, upprepar mig från en annan tråd:
Det som är ännu viktigare att ta upp är att vi startade inte från 0 när det nya coronaviruset dök upp. Vi har ju forskat på sars-viruset i 17 år och hade till exempel redan beskrivit spike-proteinet som viruset använder för att infektera våra celler. Så forskningen hade redan kommit en bit på vägen innan vi fick covid-19(SARS-CoV-2).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka