Nu har jag problem..

A

AWAKE

Nu har jag lite problem :crazy:
Fick ju hem valpis förra veckan och han har rotat sig bra hos mig (oss), men han har börjat "attackera" folk, precis som han gör med sina leksaker. När man säger åt honom så blir han bara ännu mer taggad och blir värre. Han ger sig verkligen inte! Hur skulle ni göra?

PS!
När jag säger åt honom så ryter jag "FY!" åt honom och tar honom lite i nackskinnet. Då morrar han och blir ännu värre. Jag har testat att resa mig upp och ignorera honom, men då hänger han sig i benen! :crazy: Försökte då att ge han en leksak och då slutar han, men när han tröttnat på den börjar han på igen..

Hjälp mig! Är detta vanligt hos valpar? Går det över eller vad ska man göra?
 
Sv: Nu har jag problem..

en annan hund hade nog i ett sånt läge tagit munnen över nacke/hals och tryckt ner och morrat, förstår du? jag hade gjort det med handen tagit tag mot nacke/hals (inte hålla fast utan bara trycka) och visat att jag menar allvar. Då ska valpen, om den gör rätt och ger sig, lägga sig på rygg. stå då kvar en lite stund(ngr sekunder) till så han slappnar av.
Annars är det en "timeout" på tråkigt ställe typ en bur. som gäller. när han är lugn får han komma ut, börjar han igen är det bara in igen
 
Sv: Nu har jag problem..

Lite frågor först..

1) Hur gamal är valpen?
2) Vad är det för ras?

Sedan kan ju jag tycka rent generellt att man inte ska ryta åt en 8 veckors valp.. Den vet ju inte varför du ryter och låser sig då i ett osäkerhetsbeteende (morrar tillbaka etc.) pga rädsla oftast..

Det du vill upppnå är ju att lugna ner hunden och få den mottaglig för vad du säger, eller hur?

Prata lugnt med valpen och håll fast den löst, men bestämt. Den ska inte kunna slingra sig loss. När valpen lugnat sig berömmer du den, fortfarande med lugn röst.


tagit munnen över nacke/hals och tryckt ner och morrat, förstår du? jag hade gjort det med handen tagit tag mot nacke/hals (inte hålla fast utan bara trycka) och visat att jag menar allvar. Då ska valpen, om den gör rätt och ger sig, lägga sig på rygg. stå då kvar en lite stund

:eek: :eek: Så gör man inte med en valp!!

Man har ansvar för ett litet liv, som man ska bygga upp en relation baserad på förtroende och respekt och det uppnår man inte med sådana metoder.. Det man uppnår är en osäker valp, som mest troligt blir rädd för sin flockledare.

En så pass liten valp vet ju inte betydelsen av ordet nej och den har heller inte lärt sig vad den får och inte får göra och det är i den ändan man ska börja. Att lära valpen lugnt och bestämt vad som är tillåtet, utan skrikande, rytande och hårda nypor.
 
Sv: Nu har jag problem..

Emil, som han heter, är snart 9 veckor gammal. Han är en mix utav Border Collie och Labrador. En i övrigt snäll och mysig vovve med ett sinne för vallning (..räknar in allt och alla och samlar alltid ihop sina leksaker till en hög) och mat! :angel:

Självklart förstår han inte vad ordet "nej" betyder, men man måste ju säga åt honom att det är fel att attackera folk. Nu när han är så pass liten så är det väl egentligen ingen fara, men när han blir större och gör samma sak så kan han ju få folk att kanske tom. ramla..

Säger man åt honom, lugnt och bestämt och håller undan honom så blir han bara ännu värre. Såhär är det ungefär..

- Emil hoppar på mina ben utan anledning. Hänger sig fast och biter! Leker med mina ben, precis som han leker med sina leksaker!?
- Jag säger "fy" och lyfter undan honom och håller kvar honom där och pratar lugnt med honom.
- Han försöker trassla sig ur och biter efter mig, men har aldrig lyckats trassla sig ur.
- Han blir lugn i max. 5 sekunder sen börjar han på igen.


Han ger sig aldrig! Inte föräns man får han på andra tankar genom att ge han någon leksak, men det ska man väl inte behöva göra hela tiden?
 
Sv: Nu har jag problem..

Nu är det ju så att eftersom han har BC i sig så kan det bli katastrofalt fel om du kör med hårda metoder :crazy:

Sedan så är det rätt normalt för valpar att hoppa runt och "anfalla" ;) Jag har 7 stycken 5-veckors valpar här hemma som gör det lite nu och då :D

Det jag gör är att jag föser lugnt undan dem, säger inget och gör inga ljud och de snappar efter några gånger vad jag är ute efter. Nämligen att de inte ska hoppa på mig och bita i mina tår/händer :cool:

Lugn och konsekvens är min metod för att få valpar att förstå att de inte ska bitas.

Det något stressiga beteendet kommer från BC:n i honom och om han är svår att dämpa och få att lugna ner sig, så sätt honom i en valphage en stund tills han lugnat sig. Förr eller senare (förmodligen förr) förstår han sambandet bita och anfalla folk = den tråkiga valphagen. Det ska alltså inte finnas något gott där inne aller några leksaker, för då blir ju bitandet etc. belönat..
 
Sv: Nu har jag problem..

När våran hund var liten så var han hoppig och bitig som så gott som alla valpar är och vi kontaktade kenneln och fick rådet att bita valpen i nosen om den bet. Detta gjorde jag 2 gånger och pappa nån gång och han slutade direkt att störa oss. Min mamma där emot blev hans offer men efter att sagt till att hon bestämde slutade han även där.

När han hoppade upp så tog vi upp benet utan att röra det emot honom utan att han själv hoppade emot knäet och tyckte det kändes otäckt och även där slutade han på en gång.

Vissa människor tycker sånt här är elakt mot en liten valp men jag skulle aldrig tipsa dig om att vara hård i början om det inte varit för att det fungerar, vi har nu världens snällaste hund som tror att han är en knä hund fasten sina 36 kg :p

Han är irländsk setter som är kända för att vara hispiga jakt hundar nu har vi en kärleksfull hund som tack vare lugnet i våran familj är ur gullig. Jag har dock nästan bara haft dåliga (Läs:hundarna har varit hispiga och bitiga) upplevelser av border collies. Men de är väl en väldigt pigg hund som behöver Röra sig och tror att det kommer gå över om ni är hårda och ger honom en bra uppfostran!
 
Sv: Nu har jag problem..

Nu är det ju så att eftersom han har BC i sig så kan det bli katastrofalt fel om du kör med hårda metoder :crazy:

Nu blev jag nyfiken.
På vilket sätt kan de bli katastrofalt fel om man kör med hårda metoder på just BC?
 
Sv: Nu har jag problem..

BC är oftast förarveka och extremt signalkänsliga (de är ju avlade på dessa egenskaper lika hårt som på vallanlagen) vilket gör att det är väldigt lätt att förstöra en sådan hund med för hårda uppfostringsmetoder under valpstadiet och även senare i livet. De har även lätt till stress i situationer de inte behärskar och denna stress tar sig ofta uttryck att de tar till tänderna och biter.
 
Sv: Nu har jag problem..

Det låter väldigt troligt!! Men hur uppfostrar man då Bc på rätt sätt? Genom att vara lugn? Men det var ju ändå inte en renrasig Bc heller så den kanske inte reagerar lika starkt på hårda metoder. Men hyser stort agg mot denna hund och skulle gärna vilja träffa en uppfostrad och snäll/god hund av denna ras!
 
Sv: Nu har jag problem..

Lugnt, bestämt och konsekvent uppfostrar man en BC och jag rekomenderar även de med BC-korsningar att köra den metoden. Det brukar ge bäst resultat i slutändan ;)

Om du vill träffa en extremt snäll och go BC, så är du välkommen hit och träffa makens BC; Scott :D :love:
 
Sv: Nu har jag problem..

Man har ansvar för ett litet liv, som man ska bygga upp en relation baserad på förtroende och respekt och det uppnår man inte med sådana metoder.. Det man uppnår är en osäker valp, som mest troligt blir rädd för sin flockledare.
.

Jag menar det inte på ett hårt vis utan mer som tiken eller andra hundar hade gjort, man ska inte pressa ner dem utan bara visa bestämt att man menar det man säger.
HAr bara svårt att beskriva exakt hur...
 
Sv: Nu har jag problem..

Skulle du kunna förklara lite mer exakt vad som menas med förarvek?
Har min aning om vad det innebär, men har ändå aldrig riktigt förstått ordentligt. Vill förstå ordentligt så jag kan ge nån annan en förklaring tex.
 
Sv: Nu har jag problem..

En förarvek hund är en hund som är otroligt känslig för sin förares signaler och kroppspråk och som tar åt sig extremt mycket av en korrigering.
Alltså ska man ta det lugnt med korrigeringarna. Inte undvika dem, men man ska inte vara alltför dominerande i sitt kroppspråk eller ryta åt en förarvek hund.
Det kan göra att hunden antingen lägger av helt eller att den svarar med osäkerhet (tar till tänderna, nafsar, morrar etc.) beroende på hur hunden är som individ i övrigt.


Sådana hundar kräver en lugn, stabil och konsekvent förare i alla lägen. Klara man det, har du som slutresultat en hund, som alltid lyder och den lyder oftast snabbt och omedelbart. Du har då även en hund, som verkligen gillar att jobba tillsammans med sin förare. Detta under förutsättning att man inte drulat till det i fråga om att läsa av hunden, så att man vet vad den kan tåla, utan att freaka ur vill säga.
 
Sv: Nu har jag problem..

Säger bara :bow: :bow: :bow: och till allt du säger på denna tråd. :)
 
Sv: Nu har jag problem..

Väldigt intressant, det där ska jag verkligen ta till mig och tänka på.
 
Sv: Nu har jag problem..

Jag menar det inte på ett hårt vis utan mer som tiken eller andra hundar hade gjort, man ska inte pressa ner dem utan bara visa bestämt att man menar det man säger.
HAr bara svårt att beskriva exakt hur...

Fast det är ytterst sällan en tik/annan hund tar tag i valparna, de går på signaler. En tik är dessutom väldigt tålmodig ofta och låter ofta valparna busa runt en hel del.

Det där med "som andra hundar gör", kan de flesta människor glömma så länge de inte kan läsa sin hund, vilket de flesta inte kan.

//E
 
Sv: Nu har jag problem..

Emil är mycket lik en BC till sättet och när vi rytit åt honom så har han svarat enligt det ena exemplet; blivit värre och huggt och morrat.

Vad ska jag göra när han bits då? :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 606
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp