Nu har jag problem..

Sv: Nu har jag problem..

Håller absolut med om att du absolut absolut inte får ryta, trycka ner, morra, ta i hårt, då får du snart en rädd osäker hund som inte litar på dig längre. Blir problemen dig övermäktiga råder jag dig att kontakta Charlotte Swanstein på hennes hemsida Fidos! Hon ger dig råd snabbt, det kostar lite men du kan t.ex. betala via telefonräkningen! Lycka till och tat lugnt! På min vilda Beauceronvalp hjälper det rätt bra med avledande aktiviteter! Se också till att din valp inte blir övertrött, då blir det bara vildare och mer stressigt ju längre tiden går!
 
Sv: Nu har jag problem..

Ser att du fått många bra svar..håller med det senaste , inlägget om att BC är förarvek osv..

Mitt tips är: AVLED ta fram leksak istället , göm godis nyttig träning även för aktiva valpar då de får använda huvet,, skär hål i petflaskor och mjölkkartonger och göm godis i...:D

Sen är han ju valp och detta kommer gå över så småningom , men använd mkt avledning och lär in ordet Nej vid positiva tillfällen och använd inte ordet utan att ha lärt hunden innebörden av ordet..

En hund som bemöts med för hårda bestraffninga kan bli agressivare , man kan stimulera kamplusten på dem och tillslut gör de otyg bara för att få kampa med ägaren!!
Lycka till nu!!!:banana:
 
Sv: Nu har jag problem..

Tusen tack för alla svar! Ni är änglar! :bow:

Jag ska vara lugn med honom och avleda honom med leksaker, vilket jag testat och som verkar fungera bra.


Tusen tack!

Isabel
 
Sv: Nu har jag problem..

Först vill jag säga grattis till tillskottet...:)

Sen tror jag att det är bara att vissa när han gör fel ( inte ryta) utan bara säga fy i en lugn ton och vara konsekvent, sen låt det hela vara en lek med lärandet.

Sen kanske anmäla sig till ett valpkurs ( om du inte redan gjort det)


lycka till
 
Sv: Nu har jag problem..

Se bara upp med vilken Brukshundsklubb du går till - alltför många håller fortfarande fast vid de gamla synsätten med våld, dominans och nedtryckning. Även under valpkurserna! :eek: Skräckexemplen är många. Leta tills du hittar en bra klubb där man hanterar hundarna positivt och med glädje, inte hot och våld!
 
Sv: Nu har jag problem..

Se bara upp med vilken Brukshundsklubb du går till - alltför många håller fortfarande fast vid de gamla synsätten med våld, dominans och nedtryckning. Även under valpkurserna! :eek: Skräckexemplen är många. Leta tills du hittar en bra klubb där man hanterar hundarna positivt och med glädje, inte hot och våld!

Jag tycker inte om valpkurser så det tror jag att jag skippar. Har en duktig hundtränare till hands om det skulle behövas.. :smirk:
 
Sv: Nu har jag problem..

Se bara upp med vilken Brukshundsklubb du går till - alltför många håller fortfarande fast vid de gamla synsätten med våld, dominans och nedtryckning. Även under valpkurserna! :eek: Skräckexemplen är många. Leta tills du hittar en bra klubb där man hanterar hundarna positivt och med glädje, inte hot och våld!


Det visste jag inte att det fanns... trodde alla brukshundklubbar jobbade på ungefär samma sätt
 
Sv: Nu har jag problem..

Jag tycker inte om valpkurser så det tror jag att jag skippar. Har en duktig hundtränare till hands om det skulle behövas.. :smirk:

ja det är ju alltid bra att ha en person till hans...

Vi skippade oxå valpkurserna på våran hund, då pappa, har haft hund i hela sitt liv och även jobbat i brukshundklubben och ställ ut massor...


så han jobbade med valpen och var typ i stan osv... för att få henne att träffa andra hundar..

En underbar hund blev det an henne.


MAN BEHÖVER INTE GÅ VALPKURSER OM MAN KAN HUND OCH KÄNNER SIG SÄKER PÅ HUR EN HUND FUNGERAR
 
Sv: Nu har jag problem..

Mitt tips är: AVLED ta fram leksak istället , göm godis nyttig träning även för aktiva valpar då de får använda huvet,, skär hål i petflaskor och mjölkkartonger och göm godis i...

Att försöka avleda en valp som är helt uppe i det blå genom lek som bidrar till ännu mer stoj är kanske inte så klokt..

Att Avleda lugnande är kanske en idé, med inte att avleda med en massa bus som får valpen ännu mer taggad
 
Sv: Nu har jag problem..

MAN BEHÖVER INTE GÅ VALPKURSER OM MAN KAN HUND OCH KÄNNER SIG SÄKER PÅ HUR EN HUND FUNGERAR

Det är inte därför jag går valpkurs, för att JAG ska lära mig..

Jag går sådantfall valpkurs med mina hundar för att dom ska få social träning m.m
 
Sv: Nu har jag problem..

Det är inte därför jag går valpkurs, för att JAG ska lära mig..

Jag går sådantfall valpkurs med mina hundar för att dom ska få social träning m.m

Jag tycker inte om valpkurser. De bara släpper ihop valparna! Det tycker inte jag är så smart.. :angel: Vet flera andra som är emot valpkurser.


Social kontakt får min hund med kompisars hundar, samt med min systers två hundar.
 
Sv: Nu har jag problem..

hm, vi har tydligen olika erfarenheter av valpkurser. På den jag var så fick INGEN av valparna hälsa på varandra, utan vänja sig vid att andra hundar var där.
 
Sv: Nu har jag problem..

Dom valpkurser jag har gått på har alla haft hög standard och kunniga instruktörer..

Det har varit strikt lekförbud och det är inte lek jag menade med Social träning..

Så att rent generellt skriva att man ogillar valpkurser för att dom bara släpper ihop alla valpar är missvisande, för det gäller inte alla valpkurser.
 
Sv: Nu har jag problem..

Det är inte enbart det jag "stör" mig på ang. valpkurser!
 
Sv: Nu har jag problem..

En förarvek hund är en hund som är otroligt känslig för sin förares signaler och kroppspråk och som tar åt sig extremt mycket av en korrigering.
Alltså ska man ta det lugnt med korrigeringarna. Inte undvika dem, men man ska inte vara alltför dominerande i sitt kroppspråk eller ryta åt en förarvek hund.
Det kan göra att hunden antingen lägger av helt eller att den svarar med osäkerhet (tar till tänderna, nafsar, morrar etc.) beroende på hur hunden är som individ i övrigt.


Sådana hundar kräver en lugn, stabil och konsekvent förare i alla lägen. Klara man det, har du som slutresultat en hund, som alltid lyder och den lyder oftast snabbt och omedelbart. Du har då även en hund, som verkligen gillar att jobba tillsammans med sin förare. Detta under förutsättning att man inte drulat till det i fråga om att läsa av hunden, så att man vet vad den kan tåla, utan att freaka ur vill säga.


Jag vet precis hur du menar... en jag känner har en snart nio årig BC förra ägaren till henne hade varit väldigt hård mot henne med resultat att så fort man säger åt henne nått så lägger hon sig på rygg i princip... en mycket vek hund... o stressad verkar hon va med... ujujuj
 
Sv: Nu har jag problem..

Jag tycker inte om valpkurser. De bara släpper ihop valparna! Det tycker inte jag är så smart.. :angel: Vet flera andra som är emot valpkurser.


Social kontakt får min hund med kompisars hundar, samt med min systers två hundar.

Man kanske ska titta på flera valpkurser innan man generaliserar så.

Jag har gått tre olika, för olikaintruktörer, och jag sklule då aldrig betala för att släppa ihop valparna och låta dem leka.:angel:
 
Sv: Nu har jag problem..

ja men det sociala kan du få från annat håll oxå...

Som vi gjorde att vi hade en hundträff i klubben och gick ut typ 7 valpar på stan
 
Sv: Nu har jag problem..

jag går valpkurs nu och det släpps ej ihop några hundar, vill man leka får man göra det efter kursen på en särskild plats! jätte bra socialträning för hunden och man kan byta erfarenheter med varandra! skulle säkert klara av att träna min hund själv, men inte få den socialabiten för både mig och hunden! har aldrig hört att man släpp ihop valpar på en kurs, skulle jag aldrig betala för!!

min valp var jätte bitig i byxorna ett tag, det gick över, men gjorde så att jag var dödligt tråkig när han gjorde det, såg till att han ej bet men inget mer, så fort han sluta, var det ok att gosa igen! sedan kan man ta lite ättika eller anti-bit till hästar på det han biter,din hand eller kläder, han gör det inte många gånger!!

lycka till!!
 
Sv: Nu har jag problem..

läste inte så jätte noga, han attackerade visst! men ett tips fick du iallfall, kan ju vara lite hjälp på vägen!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 606
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp