Sv: Nu har jag klurat lite här på..
Vad jobbar ni med?
Jag är personlig assistent.
Hur länge har ni haft hund?
Sedan -89 då jag köpte min blandrastik Ronja (Riesen/Irl setter). Bara ett halvår senare köpte jag min första labrador Tilda.
Min dåvarande sambos familj hade två Mellanschnauzertikar och eftersom vi bodde på samma gård så blev det raskt 4 hundar i familjen.
Genom åren har det även passerat en Schäfer, men det var ingen ras för mig, flera labradorer bla egen valpkull.
Jag har tävlat och tränat mycket med mina hundar och Tilda kunde faktiskt "allt". Hon var duktig på agility, viltspår (suverän), sök, spår, godkänd bevakningshund, 290 +poäng på korning och en fantastisk barnvakt och familjemedlem. Det enda hon inte gillade var lydnad... Tråkigt! Hon blev 15 år gammal och kommer alltid ha innersta rummet i mitt hjärta.
Nu väntas hennes efterträdare hem om en vecka. 8-veckor gul labradorflicka.
Hur började ni med hund?
Se ovan.
Vilken/vilka raser har ni (haft)?
Mellanschnauzer, blandras Risen/Irl setter, labrador, schäfer
Föredrar ni tik eller hane?
Definitivt tikar. Jag har bara haft en hane och han var fruktansvärt hanhundsaggressiv. Dock kom han till oss i vuxen ålder så jag fick inte chansen att fostra honom från början. Jag gillar också att en tik kan gå ut och kissa bakom huset om det är ruskväder eller om det blir akut, istället för att man måste gå flera km innan hanen kissat ordentligt...
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)?
Labradorer är kärleksfulla och gillar alla och är nästan alltid positiva till allt. Jag tycker också att de är kloka och har ett inbyggt sinne som gör att de även accepterar människor med olika handikapp.
Sedan är det en hundras med glimten i ögat . De är busiga livet igenom och blir sällan "tantiga" även om de blir något mer sansade med åren...